سه‌شنبه ۲۱ تیر ۱۴۰۱ - ۱۰:۲۲
کد خبر: 188662

آویشن حاوی مواد شیمیایی است که ممکن است به عفونت های باکتریایی و قارچی کمک کند. همچنین ممکن است به تسکین سرفه کمک کند و اثرات آنتی اکسیدانی داشته باشد. مردم معمولاً از آویشن برای سرفه، ریزش موی تکه‌ای (آلوپسی آره‌آتا)، زوال عقل و بسیاری از بیماری‌های دیگر استفاده می‌کنند، اما شواهد علمی خوبی برای حمایت از این موارد وجود ندارد.

6 فایده و 6 ضرر مصرف آویشن

به گزارش سلامت نیوز به نقل از وب ام دی آویشن (Thymus vulgaris) گیاهی است با بوی مشخص. گل، برگ و روغن آن معمولا برای طعم دادن به غذاها استفاده می شود و همچنین به عنوان دارو استفاده می شود. آویشن حاوی مواد شیمیایی است که ممکن است به عفونت های باکتریایی و قارچی کمک کند. همچنین ممکن است به تسکین سرفه کمک کند و اثرات آنتی اکسیدانی داشته باشد. مردم معمولاً از آویشن برای سرفه، ریزش موی تکه‌ای (آلوپسی آره‌آتا)، زوال عقل و بسیاری از بیماری‌های دیگر استفاده می‌کنند، اما شواهد علمی خوبی برای حمایت از این موارد وجود ندارد. آویشن را با آویشن وحشی اشتباه نگیرید. این دو گیاه متفاوت هستند.

آویشن یکی از گیاهان شناخته شده برای حمایت از سیستم ایمنی بدن، سیستم تنفسی و همچنین سیستم گوارشی و عصبی است.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از وب ام دی روغن اصلی آویشن شامل 20 تا 54 درصد تیمول است. تیمول خاصیت ضد میکروبی قوی دارد. دانشمندان در دانشگاه مانیتوبای کانادا در مجله بین المللی مواد غذایی میکوبیولوژی نوشتند که تیمول مقاومت به داروهای معمول مانند پنی سیلین را کاهش می دهد.

آویشن مفید برای گلو درد

روغن آویشن همانطور که گفته شد، خواص ضد میکروبی قوی دارد و یک سلاح جدی علیه گلودرد محسوب می شود. حتی مطالعاتنشان داده اند که یک اثر خوب در برابر مقاومت آنتی بیوتیکی ایجاد می کند. زمان بعدی که شما دچار گلودرد شدید، می توانید این گیاه را به رژیم غذایی خود اضافه کرده و حتی از فواید چای آویشن بهره ببرید.

 

آویشن از مسمومیت غذایی جلوگیری میکند

اسانس های موجود در آویشن قادر به پاکسازی کاهو از شیگلا می شود؛ یک ارگانیسم عفونی که منجر به اسهال می گردد و خسارات عمده ای را به روده وارد می کند. شما با اضافه کردن آویشن به وعده های غذایی خود می توانید خطر ابتلا به بیماری های منتقله از راه غذا را کاهش دهید.
 

برای بهبود خلق و خوی آویشن بخورید

کارواکرول موجود در آویشن باعث تقویت خلق و خوی می وشد و تحقیقات نشان می دهد که مصرف منظم آویشن سطح دوپامین و سروتونین را در قشر جلوی مغز و هیپوکامپ افزایش می دهد. دوپامین و سروتونین دو انتقال دهنده عصبی کلیدی برای افزایش خلق و خوی هستند.

خواص آویشن
عنوان



آویشن مسکنی طبیعی برای برونشیت

آویشن برای قرن ها در درمان سرفه و برونشیت استفاده شده است. روغن آویشن که از برگ‌های آن گرفته می ‌شود اغلب به‌ عنوان داروی طبیعی برای سرفه کاربرد دارد. در یک مطالعه مشخص شد ترکیب آویشن با برگ ‌های گیاه «پاپیتال» به تسکین سرفه و دیگر علائم برونشیت کمک می ‌کند.

جالب است بدانید که یک اونس آویشن تازه یعنی چیزی حدود 28 گرم، حاوی مواد مغذی زیر است:

  • 6.8 گرم کربوهیدرات
  • 1.6 گرم پروتئین
  • 0.5 گرم چربی
  • 3.9 گرم فیبر
  • 44.8 گرم ویتامین ث
  • 1330 واحد ویتامین آ
  • 4.9 میلی گرم آهن
  • 0.5 میلی گرم منگنز
  • 113 میلی گرم کلسیم
  • 44.8 میلی گرم منیزیوم
  • 0.1 میلی گرم ریبوفلاوین
  • 0.2 میلی گرم مس
  • 0.1 میلی گرم ویتامین ب 6
  • 171 میلی گرم پتاسیم


موارد منع مصرف و احتیاط

  • تیمول موجود در اسانس آویشن می ‌تواند سبب سرگیجه، سردرد، تهوع، استفراغ و ضعف عضلانی و همچنین ممکن است سبب کاهش فعالیت قلب، دستگاه تنفسی و دمای بدن شود.
  • مصرف آویشن به افراد مبتلا به اختلالات غده تیروئید توصیه نمی ‌شود.
  • در بعضی منابع اشاره شده است که مصرف زیاد آویشن یا عصاره آن در دوران بارداری می تواند احتمال سقط جنین را افزایش دهد. بنابراین توصیه شده است که زنان باردار بهتر است از مصرف این گیاه خودداری کنند.
  • در مورد مصرف آویشن در دوران شیردهی، تحقیقات کافی انجام نشده است اما توصیه شده است که در این دوران هم بیش از حد متداول خوراکی، از این گیاه استفاده نشود.
  • بر اساس تحقیقات، معلوم شده که آویشن می تواند روند انعقاد خون را با تاخیر مواجه کند. بنابراین کسانی که قرار است تحت عمل جراحی قرار بگیرند، از دو هفته قبل از عمل جراحی، نباید آویشن استفاده کنند.
  • همچنین بعضی افراد ممکن است به آویشن و فرآورده های آن حساسیت داشته باشند، در این صورت نباید از این گیاه به صورت خوراکی یا موضعی (مثل روغنهای پوستی و …) استفاده کنند.

در صورت مصرف خوراکی: آویشن معمولاً در غذاها مصرف می شود. آویشن در صورت استفاده کوتاه مدت به عنوان دارو احتمالاً بی خطر است. ممکن است در برخی افراد واکنش های آلرژیک، سرگیجه و ناراحتی معده ایجاد کند. اطلاعات قابل اعتماد کافی برای دانستن اینکه آیا روغن آویشن برای استفاده به عنوان دارو بی خطر است یا چه عوارض جانبی ممکن است وجود داشته باشد، وجود ندارد.

هنگامی که روی پوست استفاده می شود: روغن آویشن در صورت استفاده کوتاه مدت احتمالا بی خطر است. برخی از افراد ممکن است دچار سوزش پوست شوند.

هنگام استنشاق: اطلاعات قابل اعتماد کافی برای اطلاع از بی خطر بودن روغن آویشن یا عوارض جانبی آن وجود ندارد.

چقدر آویشن میتوان استفاده کرد؟

آویشن معمولا برای طعم دادن به غذاها استفاده می شود. همچنین در صابون ها، لوازم آرایشی و بهداشتی و خمیر دندان استفاده می شود.

در مکمل ها، اطلاعات قابل اعتماد کافی برای دانستن مقدار مناسب آویشن وجود ندارد. به خاطر داشته باشید که محصولات طبیعی همیشه لزوماً بی خطر نیستند و دوز آن می تواند مهم باشد. حتماً دستورالعمل‌های مربوطه روی برچسب‌های محصول را دنبال کنید و قبل از استفاده با یک متخصص مراقبت‌های بهداشتی مشورت کنید.

مصرف آویشن برای درمان فشار خون بالا موثر است؟

به گزارش سلامت نیوز به نقل از مدیکال نیوز تودی مصرف آویشن منجر به تولید فعالیت های ضد فشار خون می شود و یک انتخاب عالی گیاهی برای هر کسی است که از علائم فشار خون بالا رنج می برد.علاوه بر این، عصاره آویشن در کاهش سطح کلسترول و تری گلیسیرید و ال دی ال بسیار موثر است ضمن این که منجر به افزایش اچ دی ال یا کلسترول خوب نیز می شود.

محققان دانشگاه بلگراد صربستان دریافتند که عصاره آبی به دست آمده از آویشن وحشی در آزمایشات روی موش ها باعث کاهش فشار خون می شود.

موش‌ها به پرفشاری خون به روشی مشابه افراد پاسخ می‌دهند، بنابراین یافته‌ها ممکن است پیامدهایی برای انسان‌ها داشته باشد.

با این حال، برای اثبات مهم بودن داده ها، آزمایش های بیشتری لازم است.

محافظت دربرابر سرطان روده بزرگ

مطالعه ای که در لیسبون پرتغال انجام شد، نشان داد که عصاره آویشن ماستیک ممکن است از افراد در برابر سرطان روده بزرگ محافظت کند.

محافظت دربرابر سرطان پستان

محققان در ترکیه به تأثیر آویشن وحشی بر فعالیت سرطان سینه و به طور خاص تأثیر آن بر آپوپتوز یا مرگ سلولی و رویدادهای مرتبط با ژن در سلول‌های سرطان سینه پرداختند.

آنها دریافتند که آویشن وحشی باعث مرگ سلولی در سلول های سرطان سینه می شود.

افراد می توانند از برگ های تازه آویشن در چای و پخت و پز استفاده کنند و گاهی آنها را بین لایه های کتان قرار دهند تا از پارچه در برابر حشرات محافظت کنند.

اسانس آویشن که معمولاً به آن «روغن آویشن» می گویند، بین 20 تا 60 درصد تیمول دارد.

تولید کنندگان روغن آویشن را برای طیف وسیعی از مصارف استخراج می کنند، از جمله صابون های معطر و به عنوان یک عنصر در دئودورانت.

مردم از روغن آویشن هم به عنوان ضد عفونی کننده و هم به عنوان دافع حشرات استفاده می کنند. تیمول یک نگهدارنده رایج گوشت است و کشاورزان زیتون اغلب تیمول را با روغنی ترکیب می کنند که زیتون را در مدیترانه حفظ می کند.

نباید روغن‌های ضروری را از طریق دهان مصرف کنید یا آن را مستقیماً روی پوست بمالد. روغن آویشن را در یک روغن حامل مانند روغن زیتون رقیق کنید.

سازمان غذا و داروی ایالات متحده (FDA) اسانس آویشن را به عنوان «به طور کلی برای استفاده در نظر گرفته شده ایمن شناخته می شود» طبقه بندی می کند.

با این حال، هر کسی که قصد ایجاد تغییر قابل توجهی در درمان یک بیماری سلامتی دارد، ابتدا باید این موضوع را با یک پزشک در میان بگذارد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha