مشکلات و گلایه‌های بهورزان روی شانه‌های آنها سنگینی می‌کند و مزایایی که به آنها تعلق می‌گیرد چیزی جز وعده وعید و خستگی ناشی از کار زیاد نیست؛ سختی کاری که آنها را زودتر در آستانه بازنشستگی قرار داده است.

کارانه‌ بهورزان آب می‌رود

سلامت نیوز:مشکلات و گلایه‌های بهورزان روی شانه‌های آنها سنگینی می‌کند و مزایایی که به آنها تعلق می‌گیرد چیزی جز وعده وعید و خستگی ناشی از کار زیاد نیست؛ سختی کاری که آنها را زودتر در آستانه بازنشستگی قرار داده است.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از فارس، کارانه و اضافه کاری، سختی کار و ادامه تحصیل بهورزان از موضوعاتی بوده که همیشه برای بهورزان اهمیت داشته است اما به درستی اجابت نشده است هر چند که کلانتری رئیس شبکه های بهداشت می گوید: از ابتدای سال 93 کارانه بهورزان تا ماهیانه 120 هزار تومان افزایش یافته و از سال 94 این مبلغ 170 هزار تومان شده است و اگر دانشگاهی این مبلغ را پرداخت نکند، مطمئناً تخلف کرده است اما به گفته خود بهورزان،نصف این مبلغ ماهانه بهشان داده می شود.

همچنین گفته شده بهورزانی که مبلغ کمتر از مبلغ مصوب دریافت کرده می‌توانند با ارائه مدارک آن به نمایندگان استانی خود، جهت بررسی در جلسه شورای بهورزی کشوری، به بررسی چرایی آن بپردازند اما طی بررسی های انجام شده،این بهورزان به جلسات بیمه ای هم اعتراض خود را برده اند اما نتیجه این شد که دانشگاهها پول کامل را نمی‌پردازند.

از دیگر مشکلات مطرح شده بهورزان این است که کارانه آنها تا اطلاع ثانوی ثابت خواهد بود و هیچکس حق کم و زیاد کردن آن را مانند کارانه سایر پرسنل ندارد این درحالی است که اضافه کاری های بسیاری دارند و مجبورند ساعتهای طولانی طرح های کشوری وزارت بهداشت را اجرا کنند.

طرح دو سال دوره آموزشی تربیت بهورز نیز از دیگر خواسته های بهورزان است که تاکنون محقق نشده اما بنابر وعده مسئولان، لایحه احتساب این دوره در سنوات خدمتی بهورزان در کمیسیون لوایح دولت در حال تنظیم است و به زودی به مجلس ارائه می شود.

مشکلات و گلایه‌های این گروه در تیم درمانی بسیار است گویا بار زیادی از اجرای طرح تحول سلامت در روستاها و اجرای بسته های خدمات درمانی سطح یک، روی شانه های این افراد سنگینی می کند اما مزایایی که به آنها تعلق می گیرد چیزی جز وعده و عید و خستگی ناشی از کار زیاد نیست سختی کاری که آنها را زودتر در آستانه بازنشستگی قرار داده است.

 

 

گلناز مالکی یکی از همین بهورزهایی است که در خانه بهداشت کار می‌کند، 26 سال سابقه کار دارد و ساعت کارش به دلیل سختی آب و هوا از 7:30 صبح تا 2:30 بعدازظهر است.

وی می‌گوید:‌طرح تحول سلامت از زمانی که آغاز شده بهورزها در خانه های بهداشت به خانه‌های مردم مراجعه می‌کنند تا بیمار را شناسایی کنند و از آنها دعوت می‌کنند تا به خانه‌های بهداشت آمده و توسط پزشک ویزیت شوند.

مالکی می‌‌گوید: پس از ویزیت پزشک، کار بهورز شروع می‌شود که باید پیگیر دستورات پزشک، آزمایش، انجام فشار خون و... باشد. باید پیگیر بیمار باشد تا مرتب به خانه بهداشت بیاید.

این بهورز باسابقه می‌گوید: با وجود اینکه سختی کار و حجم کارمان بیشتر شده، اما حقوق و مزایایی که به پزشک و ماما با آغاز طرح تحول سلامت در خانه‌های بهداشت می‌دهند، به بهورزها نمی‌دهند در حالی که پیگیر بیمار شدن قبل از بیماری تا درمان بسیار سخت است.

وی ادامه می‌دهد: حقوق ماهانه من 2 میلیون و 300 هزار تومان است اما در مورد مزایا و کارانه آنچه که باید را نمی‌پردازند و به ما کامل نمی‌دهند، کارانه به گفته مسئولان وزارت بهداشت به یک بهورز باید 170 هزار تومان باشد اما در بیشتر استان‌ها نصف آن یا خیلی کمتر از آن را می‌دهند. در حال حاضر به ما ماهی 80 هزار تومان پرداخت می‌کنند.

مالکی ادامه می‌دهد: قبل از طرح تحول سلامت 26 سال بود که کارانه‌ای نمی‌دادند شاید ماهی 15 تا 20 هزار تومان بود، اما از سال 93 و 94، نصف مبلغ مصوب یعنی 80 هزار تومان را می‌دهند. ما به اداره کل بیمه سلامت هم رفتیم و اعتراض خود را به آنها اعلام کردیم اما آنها گفتند ما ماهانه کل مبلغ کارانه را به دانشگاه‌های علوم پزشکی واریز می‌کنیم اما آنها به دلایلی که مشخص نیست به شما نمی‌دهند پس باید خودتان پیگیر آن شوید.

این بهورز ادامه می‌دهد: ما برای اینکه پیگیر بیماری‌های مردم روستایی باشیم، از مناطق و جاد‌ه‌های صعب‌العبور با وسایل بسیار مبتدی حمل و نقل سختی داریم باید به روستاهای قمر برویم و بیماری‌های افراد را پیگیری کنیم. در این رابطه با بیماری‌های واگیر سر و کله می‌زنیم و حتی در بازدید از اماکن و مغازه‌ها و افراد آسیب‌پذیر مثل معتادان جانمان در خطر است.

مالکی ادامه می‌دهد:‌ با اینکه از وسیله حمل و نقل خودمان استفاده می‌کنیم، اما اضافه کاری به ما تعلق نمی‌گیرد ساعت‌های طولانی را در خارج از خانه‌های بهداشت هستیم اما دستمزدی به ما اضافه نمی‌شود. حتی طرح‌هایی که وزارت بهداشت در قدم اول در روستاها اجرا می‌کند مثل طرح سالمندان، جوانان، بهداشت مدارس، سلامت مردان و زنان و ... را ما باید انجام دهیم چون ابتدا هر طرحی برای اینکه کشوری شود در خانه‌های بهداشت روستایی می‌آید. بودجه اجرایی آن می‌آید اما بهورزها که کارشان چند برابر می‌شود، اضافه کاری ندارند و در قبال انجام ندادن توبیخ و تذکر هم می‌شوند.

 

 

از سوی دیگر بهورزان به دنبال این هستند که شغلشان در زمره مشاغل سخت قرار گیرد و درخواست بازنشستگی پیش از موعد دارند خواسته ای که در روز ملی بهورز از سوی وزیر بهداشت نیز به بهورزان داده شد.وزیر گفته بود که از سازمان مدیریت و برنامه ریزی پیگیر خواهد بود.

هاشمی در همان روز به سخنان و وعده های داده شده مسئولان اشاره کرده و با تاکید بر نتیجه رساندن این وعده ها گفته بود: تا آنجا که می توانید وعده های شدنی را به بهورزان اعلام کنید به طور مثال در خصوص بیمه بهورزان، اگر این کار شدنی است در این خصوص گام بردارید.

وزیر بهداشت معتقد بود که از موفق ترین پزشکان ما در رشته های مختلف در گذشته بهورز بوده‌اند و به همین دلیل تاکید داشت که ارتقاء شغلی بهیاران باید جزو برنامه ها باشد و در این زمینه در حد قوانین و اعتبارات موجود تلاش شود.

بهورزان که به عنوان یکی از سرمایه های ارزشمند وزارت بهداشت نقش ارزنده ای در ارتقاء سلامت کشور ایفا می کنند تا جایی که حاصل تلاش این قشر موجب شده که اکنون این سیستم به عنوان برند ایرانی در مجامع بین المللی شناخته شود جا دارد که گوشی برای شنیدن خواسته های آنان مهیا و از فشار مضاعفی که بر دوش آنهاست کاسته شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha