چهارشنبه ۶ مرداد ۱۳۹۵ - ۱۶:۱۶
کد خبر: 189341

شما هر روز صبح مجبورید وقت زیادی را صرف حالت دادن به موهای بد قلق خود کنید؛ ولی ظهر تمام زحمت های شما هدر رفته و دوباره با چربی زیاد مو مواجه می شوید.

نحوه مدیریت چربی مو در تابستان

به گزارش سلامت نیوز به نقل از هلث شاتز، تابستان فرا رسیده است و مشکلات پوستی و موی بسیاری نیز با خودش به همراه دارد. اگر به دنبال راه هایی برای مدیریت موهای چرب در تابستان هستید، در اینجا چند نکته برای شما آورده شده است!

صرف نظر از اینکه چقدر تلاش می کنید تا یک ظاهر زیبا داشته باشید، در نهایت به دلیل عرق کردن، در آخر روز به شدت آشفته به نظر می رسید؛ چرا که گرمای هوا و تعریق می تواند پوست سر و موهایتان را چرب نشان دهد.

دکتر رینکی کاپور متخصص پوست توضیح می دهد که چه چیزی منجر به چربی مو می شود و چه کاری می توانید در مورد آن انجام دهید.

علت چرب شدن مو در تابستان چیست؟

آفتاب سوزان و دمای بالا مو، پوست شما را خراب می کند و پوشیدن لباس مورد علاقه تان را سخت می کند و موهای چرب یکی از رایج ترین مشکلاتی است که افراد در تابستان با آن مواجه هستند. دکتر کاپور می گوید که موها در طول تابستان به دلیل چربی ترشح شده از پوست سر یا استفاده بیش از حد از محصولات موهای چرب، چرب می شوند. تولید بیش از حد چربی در پوست سر آن را چسبناک و چرب می کند. منافذ را می بندد و رشد موی جدید را به دلیل ضایعات، شوره سر و تجمع سلول های مرده با مشکل روبرو می کند.

نکاتی برای مدیریت چربی مو در تابستان

اگر در تابستان نگران موهای چرب خود هستید ، نگران نباشید! در اینجا چند نکته و ترفند حیاتی ارائه شده توسط متخصص پوست وجود دارد که ممکن است به شما کمک کند:

برس مو را هر از چند گاهی تمیز کنید

آیا می دانستید که پوست مرده و کثیف به مرور زمان در برس مو جمع می شود؟ این مواد برای مدت طولانی باقی می ماند مگر اینکه آن را تمیز کنید. تمیز نکردن برس مو یک انتخاب نیست، بلکه کاری اجباری است که باید در تابستان انجام دهید. ذرات کثیفی برس موی شما می تواند از طریق برس به موهای شسته شده منتقل شود و باعث شود کثیف و چرب به نظر برسد. بنابراین، مطمئن شوید که برس مو خود را تمیز می کنید.

از شامپوی خشک استفاده کنید

یکی دیگر از راه حل های  کنترل سریع موهای چرب استفاده از شامپوی خشک است. اگر پوست سرتان به طور مکرر چرب می شود، می توانید از آن استفاده کنید تا دوباره سرزنده به نظر برسد. وقتی پوست سر چرب شد، ریشه ها نیز چرب می شوند و موهای شما چرب و چسبنده به نظر می رسند. توصیه می شود برای جلوگیری از پخش شدن چربی به کل مو، ریشه های چرب مو را با شامپو خشک کنید. با این حال، از شامپو خشک زیاد استفاده نکنید زیرا حاوی مواد شیمیایی است که می تواند به مو و پوست سر آسیب برساند.

ماسک موی گوجه فرنگی را امتحان کنید

یک مطالعه منتشر شده در مجله علوم آرایشی نشان داد که عصاره Lycopersicon esculentum موجود در گوجه فرنگی برای رشد مو و ریزش مو مفید است. 

مطالعات همچنین نشان داده اند که ماهیت اسیدی گوجه فرنگی به تعادل سطح pH پوست سر کمک می کند. در اینجا یک دستور العمل سریع برای تهیه ماسک موی گوجه فرنگی که توسط متخصص توصیه می شود، آورده شده است.

 یک گوجه فرنگی رسیده را بردارید و با یک قاشق غذاخوری مولتانی میتی یا فولر زمین مخلوط کنید. حالا ماسک را به آرامی روی موهای خود بمالید. بگذارید ۲۰ دقیقه بماند و سپس با آب سرد بشویید.

موها را به درستی شامپو بزنید و حالت دهید

به همان اندازه که ممکن است ساده به نظر برسد، بسیاری از افراد شامپو و نرم کننده را به درستی روی ریشه و پوست سر خود نمی زنند. باید از چنگ زدن یا ایجاد هرگونه اصطکاک روی رشته ها خودداری کنید. همچنین باید از شستشوی تهاجمی خودداری کنید زیرا می تواند باعث تحریک پوست سر شده که منجر به تولید چربی بیش از حد می شود که موهای شما را چرب نشان  می دهد. 

بنابراین، موهای خود را به درستی با استفاده از تکنیک مناسب بشویید.


 از شامپوهای شفاف استفاده کنید

شامپوهای شفاف ماده چسبناک کمتری در خود دارند و بدون باقی گذاشتن مواد اضافی٬ چربی مو را بهتر پاک می کنند.


هنگام شامپو زدن پوست سر خود را ماساژ دهید

توجه داشته باشید که این کار را در زمان شامپو کردن انجام دهید نه بعد از حمام کردن. ماساژ بین دفعات شامپو ممکن است باعث ترشح چربی اضافه از غدد چربی شود.


شامپو را به مدت کافی روی سر نگه دارید

ممکن است افرادی که دارای موی بسیار چرب هستند به دوبار شامپو زدن در روز نیاز داشته باشند اما نکته مهمتر از آن این است که شامپو را به مدت کافی روی مو نگه دارید. در هربار شستشو بگذارید شامپو ۵ دقیقه روی مو باقی بماند. نگران نباشید این کار باعث آسیب به مو یا پوست سر شما نمی شود.


از نرم کننده استفاده نکنید

اگر موهای چربی دارید که در طول روز از حالت صافی خارج می شود بدترین کاری که می توانید انجام دهید روغن زدن بیشتر به آن است. سعی کنید از حالت دهنده ها و نرم کننده های مو استفاده نکنید.


هدف شما فقط نوک موها باشد

اگر واقعا نیاز به نرم کننده دارید٬ به دنبال محصولی بروید که کمترین روغن را داشته باشد و یا بدون روغن باشد و به جای پایه موها٬ نرم کننده را تنها به نوک موها بزنید.


بیش از حد موهای خود را شانه نکنید

افراد دارای موهای چرب باید مراقب باشند که موهای خود را بیش از حد شانه نکنند. خوب است بدانید که شانه کردن زیادی مو٬ چربی پایه مورا از پوست سر به ساقه موها منتقل می کند.


یاد بگیرید که آرام باشید

هورمون ها اثرات ثابت شده ای بر روی تولید چربی دارند. وقتی شما تحت استرس هستید بدن شما آندروژن بیشتری تولید می کند و آندروژن نیز تولید چربی را افزایش می دهد. پس بهتر است تکنیک های ریلکسیشن (آرام بخشی) را فرا بگیرید.


به داروهای ضد بارداری توجه کنید

این داروها اثرات هدایت شده ای روی توازن هورمونی زنان و در نتیجه روی تولید چربی دارند. دکتر گودمن توصیه می کند که در هنگام انتخاب داروی ضد بارداری٬ با دکتر متخصص زنان خود درباره چربی بیش از حد موی خود سوال کنید.


 از لیمو برای کاهش چربی استفاده کنید

آب دو لیمو را در داخل یک لیتر آب بریزید (آب مقطر بهترین گزینه است). این محلول بهترین شستشو برای کاهش چربی موهاست.


از محلول سرکه سیب استفاده کنید

یک قاشق مرباخوری سرکه سیب را داخل نیم لیتر آب بریزید و از آن برای شستشوی نهایی موهایتان استفاده کنید. این محلول به صورت یک محرک اثر می کند و باقیمانده های مواد شوینده را که ممکن است باعث جربی مو شوند پاک می کند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha