سه‌شنبه ۱۲ مرداد ۱۳۹۵ - ۱۲:۲۵
کد خبر: 189662

فیبروز ریه به معنی تشکیل بافت فیبروز (بافت همبند) در ریه است که علاوه بر ایجاد مشکل تنفس، انجام دادن حرکات ورزشی نیز دشوار می‌شود.این ناراحتی همچنین باعث سرفه‌های خشک و مزمن می‌شود

مواد غذایی التیام دهنده فیبروز ریه

سلامت نیوز: فیبروز ریه به معنی تشکیل بافت فیبروز (بافت همبند) در ریه است که علاوه بر ایجاد مشکل تنفس، انجام دادن حرکات ورزشی نیز دشوار می‌شود.این ناراحتی همچنین باعث سرفه‌های خشک و مزمن می‌شود.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه خراسان، عوامل بروز این بیماری متعدد است ازجمله التهاب مزمن که شایع‌ترین علت است . دلیل آن می‌تواند عفونت یا  آرتریت  روماتوئید باشد که سیستم ایمنی به‌جای حمله کردن به میکروب‌ها، به بافت‌های سالم ریه حمله ور می‌شود.قرار گرفتن در معرض اشعه و برخی آلاینده های محیطی نیز می‌تواند باعث بروز این مشکل شود. مصرف برخی از داروها نیز می‌تواند در بروز این بیماری نقش داشته باشد.

به گزارش سایت هلث نیوز، درمان فیبروز ریه کار آسانی نیست و انتخاب دارو یا درمان به عوامل مختلفی ارتباط دارد ازجمله وضعیت  بیمار،علت بروز بیماری و شدت علایم بیماری. درمان خانگی می‌تواند علایم این بیماری را برطرف کند؛ در این میان برخی مواد مغذی این بیماری را بهبود می دهد .با کاهش پیدا کردن علایم این بیماری فرد مبتلا می‌تواند یک زندگی عادی داشته باشد.

به افراد مبتلا توصیه می شود مواد غذایی زیر را به برنامه غذایی شان اضافه کنند:
 
*کلم بروکلی:
 مصرف این گیاه، ماده سمی در بدن را خنثی می‌کند؛ درنتیجه مانع کاهش عملکرد  ریه می‌شود.ترکیبات سولفور موجود در این گیاه یکی از بهترین مواد سم زداست.
 
*کلم‌برگ:
این گیاه که از خانواده چلیپا یی هاست، منبع عالی فیبر است.برنامه غذایی غنی از فیبر بدن را پاکسازی  می‌کند.
 
 
*برگ‌های سبز:
افزودن مقدار کافی از این نوع گیاه، مانع پیشرفت فیبروز در ریه می‌شود.این گیاه علاوه بر فیبر سرشار از ویتامین‌ و موادمعدنی است.


*میوه‌های توتی:
 این میوه ها حاوی ویتامین C است که به التیام این بیماری کمک می‌کند.این ویتامین حاوی خاصیت‌ آنتی اکسیدان است  که از آسیب دیدگی سلول‌ها جلوگیری می کند.


*فلفل دلمه‌ای:
 افزودن فلفل دلمه‌ای به برنامه غذایی روزانه می‌تواند این بیماری  را بهبود دهد زیرا  مملو از ویتامین C است .درواقع ویتامین C موجود در این گیاه بیشتر از پرتقال است.


*مرکبات:
 مرکبات مانند پرتقال، نارنگی ، لیمو و گریپ‌فروت منابع دیگر ویتامین C است که برای التیام بخشیدن به ریه عالی است.


*ماهی سالمون:
 علاوه بر سالمون ، ماهی‌های چرب دیگر مانند تن،ساردین و... را نیز به برنامه غذایی تان اضافه کنید تا به میزان کافی چربی‌های سالم و ویتامین D  دریافت شود.


*قارچ:
این گیاه سرشار از ویتامین D است . قبل از پخت آن را در معرض نور خورشید قرار دهید تا به میزان ویتامین D آن افزوده شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • سعید ۱۶:۵۴ - ۱۴۰۰/۰۳/۲۱
    4 0
    در مقاله مواد غذایی التیام دهنده فیبروز، مورد سوم : "برگهای سبز" منظور برگهای سبز کدام گیاه است پیشاپیش ممنونم از پاسخ.