رئیس انجمن علمی اپتومتری ایران، با انتقاد به‌عملکرد وزارت صنعت، معدن و تجارت و همچنین اتاق اصناف در مورد ساخت عینک، گفت: اقدامی که این وزارتخانه انجام می‌دهد مغایر قانون است.

سلامت نیوز:رئیس انجمن علمی اپتومتری ایران، با انتقاد به‌عملکرد وزارت صنعت، معدن و تجارت و همچنین اتاق اصناف در مورد ساخت عینک، گفت: اقدامی که این وزارتخانه انجام می‌دهد مغایر قانون است.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از  فارس، علی میرزاجانی در نشست خبری که در ارتباط با نوزدهمین کنگره سراسری اپتومتری ایران برگزار شد، اظهار داشت: تجویز عینک برای کودکان، انحرافات چشم، کم بینایی و مشکلات بینایی در افراد مسن، ساخت عینک طبی از جمله محورهای مورد توجه در این کنگره است.

رئیس انجمن علمی اپتومتری ایران با بیان اینکه بیش از 100 مقاله به دبیرخانه نوزدهمین کنگره اپتومتری ایران ارسال شده است،‌ گفت: 50 مورد از این مقاله‌ها برای سخنرانی برگزیده شده، همچنین دو کارگاه شبیه‌سازی تصاویر شبکه‌ای و تعمیر عینک در حاشیه این کنگره برگزار می‌شود.

*هشدار در مورد خرید لنزهای غیراستاندارد

میرزاجانی در خصوص استفاده از عدسی‌های تماسی و لنزهای زیبایی، گفت: متأسفانه بسیاری از افراد در این زمینه فاقد صلاحیت هستند،‌ فعالیت کرده و سبب بروز مشکل برای مردم می‌شوند.

وی با بیان اینکه عدسی‌های تماسی یک وسیله کمک‌بینایی بوده و در تماس مستقیم با قرنیه چشم است،‌ گفت: این عدسی‌ها باید تحت نظر اپتومتر و چشم‌پزشک تجویز شوند تا برای افراد مخاطراتی را به همراه نداشته باشد، ولی متأسفانه این عدسی‌های تماسی امروزه در سالن‌های آرایش، خرازی‌ها و عینک‌فروشی‌ها که حتی صلاحیت ساخت عینک را ندارند، ارائه می‌شود.

وی با تأکید بر اینکه لنزهای زیبایی و حتی نمره‌دار حتماً باید تحت نظر پزشک و اپتومتر تجویز شوند، گفت: اندازه قرنیه در این افراد برای فرد در نظر گرفته شده تا اکسیژن‌رسانی لازم به چشم انجام گیرد که بسیاری از لنزها از آنجایی که از مجاری قانونی وارد بازار نشده، استاندارد لازم را نداشته و به دلیل عدم اکسیژن‌رسانی به چشم سبب آسیب به قرنیه و حتی نابینایی می‌شود.

رئیس انجمن علمی اپتومتری ایران، ادامه داد: متأسفانه نظارتی بر فروش لنز و عدسی‌های تماسی نبوده و حتی گاهی این عدسی‌ها توسط دست‌فروشان ارائه می‌شود.

* 25 تا 30 درصد کودکان ایران دچار عیوب انکساری هستند

میرزاجانی در ادامه به موضوع استفاده بی‌رویه از رایانه، تبلت و موبایل اشاره کرد و گفت: متأسفانه استفاده از این ابزارها به صورت بی‌رویه بسیار فراگیر شده و این مسئله در کوتاه‌مدت سبب قرمزی و سوزش چشم و در بلندمدت عیوب انکساری همچون نزدیک‌بینی را در افراد به همراه خواهد داشت.

وی گفت: ژاپنی‌ها و چینی‌ها نسبت به جوامع دیگر به دلیل فعالیت‌ چشمی در فاصله نزدیک آمار نزدیک‌بینی کودکانشان حدود 50 درصد است که این میزان در ایران به طور نسبی 25 تا 30 درصد بوده و می‌توان گفت این تعداد از کودکان به عینک طبی نیاز دارند.

رئیس انجمن علمی اپتومتری ایران با اشاره به اینکه نرخ  عیوب انکساری طی سال‌های آینده در کشور افزایش می‌یابد،‌گفت: باید کودکان را به بازی و تحرک به دور از رایانه و تبلت و در فضای باز تشویق کرد.

میرزاجانی گفت: اپتومترها مشکلاتی همچون فعالیت غیرقانونی اصنافی، قدیمی و مرتبط با رشته خود را دارند که صنف عینک‌سازان از این جمله هستند و این افراد تمایل دارند فرزندانشان در این صنف فعالیت کنند. این مسئله همچون فعالیت قابله‌ها برای ماماها و شکسته‌بندها برای ارتوپدها را دارد.

وی تصریح کرد: اگر وزارت بهداشت بخواهد افرادی که در این صنف فعالیت می‌کنند را مراکزشان را پلمب کند حداقل 9 ماه به طول می‌انجامد و این شرایط وضعیت نابسامانی را ایجاد کرده است.

وی با اشاره به اینکه اپتومتری‌ها دوره دانشگاهی را گذرانده و تخصص آنها درمانگر با عینک و لنز بوده، گفت: از سال 76، در قانون مجلس ساخت عینک طبی به عنوان حرفه پزشکی شناخته شد و صدور پروانه برای فعالان این حوزه به عهده وزارت بهداشت است که متأسفانه وزارت صنعت، صنف عینک‌سازان را جزء حرفه‌های تخصصی عام قرار داده است و این مسئله مشکلات زیادی را برای مردم ایجاد می‌کند.

دانشیار دانشگاه علوم پزشکی ایران ادامه داد: در حال حاضر 2500 اپتومتر در کشور وجود دارد ولی 3 هزار واحد غیرقانونی در حوزه ارائه عینک از سال 83 تا 95 در کل ایران ایجاد شده و سبب بروز مخاطرات زیادی برای مردم شده است.

میرزاجانی با اشاره به اینکه 1800 مرکز اپتومتری به صورت خصوصی هم اکنون فعالیت کرده و خدمات لازم را به مردم ارائه می‌دهند‌، گفت: 15 نفر نیز عضو هیأت علمی اپتومتری بوده و این رشته فقط در 4 دانشگاه ارائه می‌شود و 100 نفر هر ساله به این جمع افزوده می‌شود.

وی در ارتباط با موضوع عینک‌های آفتابی گفت: عینک آفتابی نیز یک نوع عینک طبی به شمار می‌رود و بسیاری از مراکزی که این عینک‌ها را ارائه می‌دهند،‌ معتبر نبوده و باید نظارت بر این مراکز توسط وزارت بهداشت انجام گیرد، ولی متأسفانه امروز برای بسیاری از افراد مارک بودن عینک بیش از استاندارد بودن آن قابل توجه است.

رئیس انجمن علمی اپتومتری ایران ضمن انتقاد نسبت به عملکرد  وزارت صنعت، معدن و تجارت در مورد موضوع ارائه پروانه برای ساخت عینک، گفت: این وزارتخانه سال گذشته ساخت عینک طبی را در بین مشاغل تخصصی قرار داده که نیاز به گذراندن دوره دارد و این مسئله مغایر قانون است.

وی تصریح کرد: رئیس اتاق اصناف در وزارت صنعت، معدن و تجارت در این زمینه به شدت دخالت کرده و لابی‌گری می‌کنند و طی نامه‌ای به تمام کل کشور اجازه ساخت عینک را به افراد بدون صلاحیت ارائه کرده است. به عبارتی آنها مسائل را به هم ریخته و از طریق بازی با الفاظ قانون را دور می‌زنند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha