پنجشنبه ۲ فروردین ۱۳۸۶ - ۰۰:۰۰
کد خبر: 1900

محققان دانشگاه کالیفرنیا از بهبود آزمایشات تشخیص سرطان به کمک نانوذرات یوروپیوم خبر دادند.

بهبود آزمایشات تشخیص سرطان با نانوذرات

به گزارش سلامت نیوز به نقل ازمهر، محققان دانشگاه کالیفرنیا نوعی نانوذره تولید کرده ‌اند که می ‌تواند در تست‌ های تشخیص پزشکی، آلودگی محیط زیست و محصولات غذایی کاربرد داشته باشد. این ذرات که اندازه آنها حدود 100 تا 200 نانومتر است، لومینسانت و مغناطیسی هستند. ساخت آنها کم‌هزینه است و می‌توانند به صورت متصل به پادتن‌های طراحی شده برای تشخیص سلول‌های سرطان بکار روند.

نانوذرات مذکور با استفاده از یک فرآیند کم ‌هزینه و پرظرفیت به نام پیرولیز افشانه‌ای ساخته شده‌اند. در این روش مواد خام در یک حلال آمیخته شده و سپس به درون یک شعله پاشیده می‌شوند. این روش تاکنون در صنایع شیمیایی برای ساخت محصولاتی نظیر سیلیکا و کربن سیاه بکار رفته‌ است.

نانوذرات حاصل دارای یک هسته مغناطیسی اکسید آهن یا اکسید آهن، نئودیمیوم و کبالت هستند که توسط پوسته‌ای از اکسید یوروپیوم و گادولینیوم پوشیده شده است. هنگامی که این ذرات به وسیله لیزر تحریک شوند، یوروپیوم نورقرمزی با طول موج ویژه منتشر می‌کند.

پژوهشگران نشان دادند که آنها قادرند این نانوذرات را با برچسب‌های فلورسانت دیگر در رنگ‌های مختلف نشاندار کنند.

لومینسانس یوروپیوم داخل ساختار به عوان یک استاندارد درونی عمل می‌کند و باعث سهولت استفاده از این ذرات برای تست‌های کمی می‌شود.

بر اساس گزارش ستاد ویژه توسعه فناوری نانو، این نانوذرات به دلیل هسته حاوی آهن، سیگنال مغناطیسی قابل توجهی‌ تولید می‌کنند که می‌توان با استفاده از تصویربرداری تشدید مغناطیسی (MRI) آن را آشکار کرد. خواص مغناطیسی این نانوذرات می‌توانند برای جداسازی آنها در سنجش‌های تجزیه‌ای مختلف، بکار روند. ذرات مذکور همچنین می‌توانند با قطعات کوتاه DNA پوشش داده شده و برای آنالیز ژنتیکی، شامل تست‌هایی برای ژن‌های مرتبط با سرطان، بکار روند. 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha