سه‌شنبه ۱۹ مرداد ۱۳۹۵ - ۱۲:۱۵
کد خبر: 190230

یک فوق تخصص کلیه و مجاری ادراری کودکان گفت: سنگ‌های دستگاه ادراری در کودکان نیز می‌تواند باعث انسداد جریان ادرار شده و احتمال عفونت را افزایش دهد.

والدین، سنگ‌های ادراری را در کودکان جدی بگیرند

سلامت نیوز:یک فوق تخصص کلیه و مجاری ادراری کودکان گفت: سنگ‌های دستگاه ادراری در کودکان نیز می‌تواند باعث انسداد جریان ادرار شده و احتمال عفونت را افزایش دهد.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایسنا،‌حسین بلوری جیرنده  اظهار کرد: هفت درصد سنگ‌های دستگاه ادراری در افراد زیر 16 سال وجود دارد که می‌تواند باعث انسداد جریان ادرار شده و احتمال عفونت را افزایش دهد و حتی به دلیل بی‌علامت بودن می‌تواند باعث خسارات جبران ناپذیر شود.

این عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی قزوین، تصریح کرد: در فصل گرما و افزایش تبخیر، به دلیل از دست دادن آب بدن، کاهش حجم و جریان ادرار و افزایش اسیدی شدن آن، احتمال عفونت بالا می‌رود.

بلوری جیرنده، با بیان اینکه علائم ادراری این عارضه سوزش مکرر هنگام دفع ادرار، وجود خون در ادرار و گاهی در سنین شیرخواری با بی‌قراری و تحریک پذیری همراه است، خاطرنشان کرد: در این حالت، بررسی از نظر دفع کریستال‌های ادراری و سونوگرافی لازم است.

سنگ درمان نشده، خراب کننده بافت کلیه

این فوق تخصص کلیه و مجاری ادراری کودکان تاکید کرد: چنانچه سنگ کلیه، درمان نشود و در بافت کلیه قرار داشته باشد، باعث خرابی بافت کلیه شده و عواقب بسیار بدی بوجود خواهد آورد.

به گفته بلوری جیرنده، بهتر است در فصل گرما ضمن پرهیز از مصرف نمک، به نوشیدن آب فراوان، مصرف مناسب کلیسم و مواد غذایی و میوه‌جات حاوی پتاسیم و استفاده از محلول پلی سیترای K البته با تجویز پزشک توجه شود.

این فوق تخصص کلیه و مجاری ادرار کودکان هشدار داد: مصرف خودسرانه داروهایی مانند آمپی سیلین، آموکسی سیلین، شربت‌های ضد سرفه، مصرف غیرمجاز کورتون و همچنین مصرف زیاد مکمل‌های ویتامین C و ویتامین D باعث افزایش کریستال‌های اگزالات و کلسیم در ادرار شده و احتمال سنگ‌سازی را افزایش می‌دهد.



برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha