عمر حضور رئیس دانشگاه علوم‌پزشکی شیراز در سمتش از 11‌سال گذشت باوجود اعتراض‌های دانشجویان و اساتید به نظر می‌رسد او تغییرکردنی نیست، چرا؟

چرا ریاست دانشگاه علوم پزشکی شیراز بعد از ۱۱ سال هنوز تغییر نکرده است؟

سلامت نیوز: عمر حضور رئیس دانشگاه علوم‌پزشکی شیراز در سمتش از 11‌سال گذشت باوجود اعتراض‌های دانشجویان و اساتید به نظر می‌رسد او تغییرکردنی نیست، چرا؟

به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه سپید، عمر دولت یازدهم به سال سوم رسید؛ تا مجالی دیگربار، برای بازخوانی آنچه در این سه سال بر دانشگاه گذشت، دست دهد؛ از جمله در دانشگاه علوم پزشکی شیراز. با تشکیل دولت یازدهم، دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی شیراز منتظر رسیدن نسیم اعتدال به این دانشگاه بودند. اما امروز توصیف یکی از دانشجویان این دانشگاه چنین است: «دولت نتوانست دانشگاه علوم پزشکی شیراز را از دست سعید جلیلی، محمود احمدی‌نژاد و کامران باقری‌لنکرانی بازپس بگیرد.»

دانشگاه شیراز زیر لبه تیغ
فصل تغییر و تحول که به دانشگاه‌ها رسید، دانشجویان و دانشگاهیان دانشگاه علوم پزشکی شیراز، مدام لحظات ثبت شده از وعده‌های حسن روحانی را به خود مرور می‌کردند. انتظار تغییر آنها را امیدوار کرده بود.

«فضای امنیتی نباید بر دانشگاه حاکم باشد»؛ این گفته حسن روحانی به دانشگاهیان بود و دانشجویان علوم پزشکی شیراز منتظر تغییر رئیس هشت ساله خود، محمدهادی ایمانیه، از کرسی ریاست بودند. آنها انتظار رئیسی را می‌کشیدند که به خواسته‌هایشان در فضای اعتدال پاسخ مناسبی دهد؛ اما ایمانیه بار دیگر در سمت خود ابقا شد. می‌گویند ایمانیه گزینه اول محمود احمدی‌نژاد برای نشستن روی صندلی وزارت بهداشت، درمان و آموزش و پزشکی درسال 1384 بود؛ اما او گزینه دیگری را به احمدی‌نژاد پیشنهاد داد: کامران باقری‌لنکرانی و با این پیشنهاد همراه و یار ساکن بلوار ایوانک پایتخت شد. البته بعدها ایمانیه، یک‌بار درخواست استعفا از سمت خود را به وزیر دیگر دولت احمدی‌نژاد، مرضیه وحیددستجردی، ارجاع داد و دلیل آن را خستگی از طولانی شدن خدمت عنوان کرد.

اما همان زمان استاندار و فرماندار وقت استان فارس، دو یار همراه ایمانیه، خواستند که وزیر به نامه دانشگاهیان برای تغییر و استعفای خودخواسته او پاسخ ندهد و این چنین شد که ایمانیه تا روی کار آمدن روحانی بر سرکار باقی ماند.

فصل اعتدال که رسید؛ استاندار وقت، حسین صادق عابدین، جای خود را به سید محمد احمدی، اولین استاندار فارس در دوره دولت یازدهم، داد. در این مدت اعضای ستاد دانشگاهیان و کمیته سلامت ستاد انتخاباتی دکتر روحانی و جمعی از فعالان عرصه سلامت در استان فارس به استاندار نامه نوشتند؛ بار دیگر 303 نفر از فعالان دانشگاهی، اجتماعی و مدنی در استان فارس، با انتشار نامه‌ای خطاب به رئیس‌جمهوری، از رئیس دانشگاه علوم پزشکی شیراز انتقاد کردند تا اینکه در دیدار فعالان دانشجویی با وزیر بهداشت این درخواست‌ها عنوان شد؛ اما همه این نامه‌ها بی‌جواب ماند.

هیچ‌کدام از نامه‌ها به استاندار و به وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی نتوانست مانع از انتصاب مجدد ایمانیه به ریاست دانشگاه علوم پزشکی شیراز در دولت اعتدال شود و حالا این انتصاب در سال آخر دولت هم ادامه دارد. هنوز زنگ سال تحصیلی 92 نخورده بود که جمعی از استادان برجسته دانشگاه‌های دانشگاه علوم پزشکی به همراه دانشجویان در یک مجموعه 150 صفحه‌ای تمام اسناد و مدارکی را که درباره تخلف دکتر ایمانیه مثل برخورد با تشکل‌های دانشجویی، دانشجویان، مسائل مالی وجود دارد آماده کردند و به وزیر ارائه دادند و بعدها این نامه درخواست بارها تکرار شد اما هیچوقت جوابی به این خواسته داده نشد.

حکیمی دوست‌داشتنی و باصفا
       در زمان انتصاب ایمانیه برای سال سوم، سیدحسن هاشمی پس از انتصاب پرحرف و حدیث رئیس دانشگاه علوم پزشکی شیراز برای سومین بار و یک سفر سه روزه به شهرستان‌های استان فارس، مطلبی را روی سایت شخصی خود قرار داد که آن هم حاشیه‌هایی را به دنبال داشت. درحالیکه جامعه پزشکان و دانشجویان شیراز از مدت‌ها قبل طی نامه‌ها و بیانیه‌های پرتعداد خواستار تجدید‌نظر در انتصاب مدیر این دانشگاه شده بودند، وزیر بهداشت، رئیس نزدیک به طیف باقری‌لنکرانی را مجدداً منصوب کرد و در سایت شخصی‌اش وی را «حکیمی دوست‌داشتنی و باصفا» خواند. انتشار این مطلب در شبکه‌های اجتماعی باعث ناراحتی دانشجویان علوم پزشکی شیراز شد. متنی که بازخورد فراوانی داشت و حدود 190 نفر از کاربران زیر این متن با «می‌پسندم» ابراز علاقه به ماندن ایمانیه کردند و بیش از هزار نفر با «نمی‌پسندم» پاسخ منفی به انتخاب وزیر دادند.

       احمد، از دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی شیراز، وزارت بهداشت و این دانشگاه را حیاط خلوت اعضای جبهه پایداری، می‌داند. او به روزهایی اشاره می‌کند که فقط باقری‌لنکرانی و غلامعلی حدادعادل توانسته بود در دانشگاه علوم‌پزشکی شیراز سخنرانی کنند و هیچ کدام از اصلاح‌طلبان امکان حضور و سخنرانی در این دانشگاه را نداشتند یا برنامه آنها لغو می‌شد.

احمد به آیین‌نامه شورایعالی انقلاب فرهنگی اشاره کرد که دو دوره متوالی یا هشت سال ریاست بر دانشگاه خلاف آیین‌نامه است و ما این را در ماه‌های اول شروع به کار دولت در دیداری که دکتر رضا ملک‌زاده، معاون تحقیقات و فناوری وزارت بهداشت، از دانشگاه داشت به اطلاع وی رساندیم؛ ولی نتیجه فقط یک‌چیز بود: «بی‌تفاوتی به این مطالبات.»

بعدها ملک‌زاده با انتشار یادداشتی تحت‌عنوان، «چرا دکتر ایمانیه؟» که در سایت شخصی وزیر بهداشت منتشر شد، دلیل ابقای ایمانیه در سمت ریاست دانشگاه علوم پزشکی شیراز را چنین توضیح داد: «دکتر ایمانیه را از زمان دانشجویی در کلاس فیزیوپاتولوژی و همچنین آموزش بالینی در بیمارستان‌های وابسته به دانشگاه علوم پزشکی شیراز از نزدیک می‌شناسم. در طول دوره تحصیلات تخصصی و فوق تخصصی گوارش و کبد اطفال هم با ایشان آشنایی داشته‌ام. در طول هشت سال ریاست ایشان در دانشگاه علوم پزشکی شیراز، اینجانب به‌عنوان یکی از اعضای هیات امناء دانشــگاه علوم پزشــکی شـیراز شـاهد کوشــش و فعـالیت ایشـان در توانمندسازی و ارتقاء علمی دانشگاه علوم پزشکی شیراز بوده‌ام.

هرگاه با ایشان در مورد برنامه‌ریزی و تلاش بیشتر برای ارتقاء علمی دانشگاه علوم پزشکی شیراز صحبت نموده‌ام و هر پیشنهادی در جهت بهبود اوضاع داشته‌ام، با نهایت بزرگواری پذیرفته و به آن عمل کرده‌اند.

بر اساس تجربه‌ای که طی 31 سال خدمت در دانشگاه علوم پزشکی شیراز و دانشگاه علوم پزشکی تهران و وزارت بهداشت و آشنایی با طیف وسیعی از مدیران دانشگاه‌ها در سطح کشور داشته‌ام، ایشان را یکی از بهترین مدیران از نظر اخلاق، رفتار، وقت‌گذاری و عشق به خدمت و ارتقاء دانشگاه می‌شناسم. در بررسی وضعیت دانشگاه در دولت یازدهم پس از ملاقات با طیف وسیعی از اعضای هیئت علمی، دانشجویان و کارکنان دانشگاه و بازدیدهای متعدد از واحدهای دانشگاه علوم پزشکی شیراز به این نتیجه رسیدم که بهترین اقدام در شرایط کنونی، ادامه مدیریت دکتر ایمانیه و تقویت این مدیریت با انتخاب همکاران جدید در سطوح مختلف مدیریت می‌باشد. با تشکر از اعتماد جناب آقای دکتر هاشمی وزیر محترم بهداشت که پیشنهادهای اینجانب و همکاران دیگر را پذیرفتند، آرزو می‌کنم که با همدلی و همکاری کلیه اعضای هیات علمی، دانشجویان و کارکنان دانشگاه، شاهد رشد و اعتلای بیشتر در دانشگاه علوم پزشکی شیراز باشیم.»

گره کور در دانشگاه علوم پزشکی شیراز
       مسیر اعتدال به تیرماه 95 رسید و بعد به روزهای جنجالی افشای فیش‌های حقوقی. در این مقطع، ایمانیه هم فیش حقوقی خود را منتشر کرد. اما یک فعال دانشجویی دانشگاه شیراز می‌گوید: «این جو رسانه‌ای به احتمال زیاد به دست طرفداران خود دکتر ایمانیه راه افتاده است تا بتوانند وجهه او را بهبود ببخشند.» حسن بنا می‌گوید: «با انتشار این فیش می‌خواهند به دانشجویان منتقد بگویند دیدید که شما که این همه با دکتر ایمانیه مخالف بودید؛ فیش حقوقی او هیچ مشکلی ندارد یا نامه اعمال او در اتهام‌های مالی پاک است. ایمانیه خیلی وقت است که دستور داده است فیش حقوقی او را به حساب یک خیریه‌ای واریز کنند. اما بازی در مجمع خیرین سلامت استان فارس رقم می‌خورد و خیلی فراتر از فیش حقوقی است.» صادق، از دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی شیراز، هم مجمع خیرین سلامت را به هیئت‌های موتلفه اسلامی تشبیه می‌کند: «مجمع از لحاظ مالی دکتر ایمانیه را حمایت می‌کند و این هزینه‌ها در حسابرسی نظام بازرسی لحاظ نمی‌شود.» او می‌گوید: «اکثر هزینه‌های دانشگاه علوم پزشکی شیراز از مجمع خیرین سلامت استان فارس تامین می‌شود.» او اعضای این مجمع را به همراه اعضای جبهه پایداری از حامیان اصلی دکتر ایمانیه می‌داند.

سال آخر مثل سال اول است
       در دوره استاندار جدید هم بحث‌های تازه‌ای برای تغییر رئیس دانشگاه علوم پزشکی شیراز مطرح شد. صادق به جلسه‌ای اشاره می‌کند که وزیر بهداشت، ایمانیه را به افشانی معرفی می‌کند و می‌گوید که «مدیر ما در دانشگاه علوم پزشکی شیراز آدم متدینی است و کاری به کارش نداشته باشید.» بنا هم می‌گوید: «استاندار جدید هم نمی‌تواند یا نمی‌خواهد کاری برای ما انجام دهد.» او معتقد است: «یکی از پزشکان معروف مجمع خیرین سلامت هم از ایمانیه حمایت می‌کند؛ دکتر سید علی ملک‌حسینی آیت‌الله‌زاده و از لرهای کهگیلویه و بویراحمد است؛ همشهری استاندار فعلی فارس. استاندار هم از او حرف‌شنوی دارد و نمی‌خواهد کاری در جهت تغییر انجام دهد و در این راه خیلی از افراد ذی‌نفوذ در شیراز کمک می‌کنند.» صادق، ایمانیه را از روسای کاری دانشگاه می‌داند که برای همه کارهای دانشگاه وقت می‌گذارد، اما او مدیر سیاسی است که همه پرکاری او در خدمت خط و فکر سیاسی خودش است؛ مدیری که حضور 12 ساله او در دانشگاه شیراز سبب شده صادق دانشگاه شیراز را «پایگاه جبهه پایداری‌ها» بخواند که در نتیجه فعالیت‌های او در این دوره، تشکل‌های دانشجویی دانشگاه علوم‌پزشکی شیراز به پوسته‌ای زیبا و بی‌جان بدل شده‌اند.

جدایی رئیس دانشگاه علوم پزشکی شیراز از اصولگرایان؟!
       هفته‌گذشته برخی رسانه‌های استان فارس در گزارشی از تحولات تازه در دانشگاه علوم‌پزشکی شیراز خبر دادند. کانال خبری شیرازتایمز دراین‌باره نوشت: «سال‌هاست که دانشگاه علوم پزشکی شیراز به دلیل ارتباط خوب رئیس این دانشگاه، یعنی دکتر محمدهادی ایمانیه با جریان اصولگرایی، محل آمدوشد نیروهای این جریان است و در دولت محمود احمدی‌نژاد، زمانی که باقری‌لنکرانی که امروز رئیس مرکز تحقیقات سلامت در دانشگاه علوم پزشکی شیراز می‌باشد، وزیر بهداشت کشور شد و تیم نزدیکان وی از یاران مورد توجه و اعتماد وزیر چیده شد، این رابطه شکل تشکیلاتی هم به خود گرفت. بااین‌همه مدتی است که به نظر می‌رسد برخی مجموعه‌های داخل در جریان اصولگرایی یا نزدیک به این جریان با این استدلال که حمایت از ایمانیه و توجیه برخی رفتارهای غلط او و عملکردهای نادرست مجموعه تحت مدیریتش، هزینه زیادی برای آنها به بار آورده، در حال دور شدن از او هستند.

اخیرا فشار گروه موسوم به «جنبش دانشجویی عدالتخواه» که افراد اصلی و اثرگذار آن امروز در حلقه نزدیکان سعید جلیلی، محمود احمدی‌نژاد و برخی اصواگرایان رادیکال قرار دارند، بر انتشار فیش‌حقوقی رئیس دانشگاه علوم پزشکی شیراز و احتمال به راه انداختن فضای رسانه‌ای از سوی ایشان بر سر این موضوع، و یا برخی زمزمه‌ها از نارضایتی بعضی نهادهای خاص در استان از ایمانیه این فرضیه را قوت بخشیده است. با وجود آنکه تغییر ریاست این دانشگاه، از زمان روی کار آمدن دولت تدبیر و امید همواره یکی از خواست‌های اصلی حامیان دولت در فارس بوده است، اما ارتباط خوب ایمانیه با محمدعلی افشانی به واسطه یکی از پزشکان نزدیک به استاندار، موجب شکل‌گیری اراده‌ای جهت حمایت از ایمانیه در ساختمان استانداری فارس شده بود. با این حال، اخیرا انتخابات پرحاشیه یکی از تشکل‌های سیاسی دانشگاه علوم پزشکی شیراز و جانبداری رئیس این دانشگاه از یکی از گروه‌های درگیر در این انتخابات (موسوم به طیف شیراز) موجب ایجاد تنش میان استاندار و معاون سیاسی امنیتی وی با ایمانیه شد.»

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha