رئیس سازمان غذا و دارو ضمن ارائه توضیحاتی درباره اقدامات انجام شده در این سازمان طی دولت یازدهم، از پیگیری جدی بحث سموم کشاورزی، کنترل قاچاق و ... خبر داد.

نام مکان‌های ایرانی از روی برنج‌های خارجی حذف شد

سلامت نیوز:رئیس سازمان غذا و دارو ضمن ارائه توضیحاتی درباره اقدامات انجام شده در این سازمان طی دولت یازدهم، از پیگیری جدی بحث سموم کشاورزی، کنترل قاچاق و ... خبر داد.

به گزارش  سلامت نیوز به نقل از ایسنا، دکتر رسول دیناروند در نشست خبری خود با اصحاب رسانه به مناسبت روز خبرنگار گفت: وزارت بهداشت و سازمان غذا و دارو به شدت بدهکار رسانه‌ها هستند چراکه رسانه‌ها با انواع دسته‌بندی‌ها و تنوعشان به ارتقاء سلامت در کشور و کمک به انجام وظایف سازمان غذا و دارو کمک کرده‌اند البته شاید گاهی فشار رسانه‌ها برای ما دشوار بوده اما پیگیری آنها منشاء تغییر و تحول برای مردم در طولانی مدت شده است.

وی با بیان اینکه اگر حضور رسانه‌ها در حوزه سلامت نبود آگاهی مردم نیز به این میزان افزایش نمی‌یافت گفت: در حال حاضر جاهایی که با مردم عادی سر و کار داریم می‌بینیم که حساسیت‌شان نسبت به سلامت غذا و دارو بسیار مناسب است و  این موضوع در گذشته وجود نداشت. اینکه مردم درباره بحث پالم و اینکه چه روغنی باید مصرف کنند سوال می‌کنند، ارزنده است.

دیناروند با بیان اینکه وقتی اقدامات و سیاست‌هایمان را در مذاکرات بین المللی توضیح می‌دهیم طرف مقابلمان تحت تاثیر قرار می‌گیرد افزود: تا جایی که اقدامات ایران می‌تواند به عنوان الگویی بین المللی مطرح شود و همه اینها مدیون تعاملی است که با خبرنگاران حوزه سلامت داریم.

دیناروند با بیان اینکه به شخصه هیچ گاه سعی نکردم از مسئولیت پاسخگویی فرار کنم و پنهان شوم ادامه داد: ما به سال پایانی دولت نزدیک می‌شویم و باید اقداماتمان را ارزیابی، جمع بندی و اصلاح کرده و نتایج عملکردمان را مرور کنیم.

اقدامات سازمان غذا و دارو در دولت یازدهم

رئیس سازمان غذا و دارو به برخی از اقدامات سازمان غذا و دارو در طی دولت یازدهم اشاره کرده و اظهار کرد: ما در حوزه غذا چند کار بزرگ انجام دادیم یکی از کارهایمان که به نظر می‌رسد تاثیرش بلندمدت است بحث سلامت محوری در تمام سیاست‌گذاری‌های وزارت بهداشت و سازمان غذا و دارو است به طوریکه به سمت کاهش نمک، شکر، چربی‌ها، روغن و حذف اسید چرب ترانس پیش می‌رویم.

دیناروند با بیان اینکه اثرات این اقدام برای سلامت مردم بسیار حائز اهمیت است افزود: باید توجه کرد که حضور اسید چرب ترانس در فرآورده‌های غذایی کمتر از حضور سم نیست. و تفاوت آن این است که سم به صورت سریع عمل می‌کند اما در اسید چرب ترانس 10 سال طول می‌کشد تا اثراتش روی بدن مشخص شود.

وی اقدام دیگر سازمان غذا و دارو را در حوزه غذا نصب چراغ راهنمای تغذیه بر روی فراورده‌های غذایی دانست و گفت: این کار تقریبا از دو سال گذشته آغاز شده و اکنون اکثریت فراورده‌های غذایی دارای برچسب راهنمای تغذیه هستند البته این نشان هنوز روی همه فراورده‌ها درج نشده اما اکثریت فراورده‌ها را شامل می‌شود.

نام مکان‌های ایرانی از روی برنج‌های خارجی حذف شد

دیناروند با بیان اینکه در طول این سال‌ها سختگیری‌هایمان را بیشتر کردیم اظهار کرد: به عنوان مثال کنترل‌های ما بروی برنج‌های وارداتی بهتر شده و مکانیزم‌های نظارتی ما سختگیرانه شدند به طوریکه بازرسین ما باید در محل کشت برنج حضور یافته و آن را بررسی کنند. همچنین اقداماتی انجام شد و امکان سوء استفاده از درج مکان‌های ایرانی بر روی برنج‌های خارجی را از بین بردیم و حتی اجازه نمی‌دهیم که برندی با ترکیب ایرانی و خارجی وجود داشته باشد.

حل بحران دارویی و کاهش وابستگی ارزی کشور

رئیس سازمان غذا و دارو در ادامه به اقدامات این سازمان در حوزه دارویی اشاره کرد و گفت: اینکه توانستیم بحران دارویی را حل کنیم دستاورد بزرگی محسوب می‌شود، نکته مهمتر این است که توانستیم وابستگی ارزی کشور را هم کاهش دهیم به طوریکه در سال 94 نسبت به سال 92 این وابستگی به میزان 350 میلیون دلار کاهش یافته است، یعنی علی رغم اینکه مصرف دارویی مردم کمتر نشده اما هزینه‌هایشان کاهش یافته است، اما با سیاست‌های کنترل قیمت و کنترل واردات دارو توانستیم این صرفه جویی را انجام دهیم.

دیناروند با بیان اینکه با توسعه توان داخلی کشور در حوزه دارو شاهد بودیم که در سال 94، 70 درصد بازار دارویی از نظر ارزش ریالی در اختیار تولید داخل بوده است گفت: در عین حال گام‌هایی هم برای ارتقاء کیفیت برداشته‌ایم به طوریکه اکنون آزمایشگاه ما به عنوان آزمایشگاهی معتبر از سوی سازمان بهداشت جهانی تایید شده است.

ساماندهی و کاهش قیمت تجهیزات پزشکی

دیناروند با اشاره به ساماندهی حوزه تجهیزات پزشکی به عنوان اقدامی دیگر از سوی سازمان غذا و دارو گفت: در عین حال این اقدام کاهش هزینه‌های تجهیزات پزشکی را به دنبال داشت به طوریکه می‌بینیم اکنون تجهیزات پزشکی علاوه بر اینکه ارز بریشان کاهش یافته، قیمت ریالی‌شان نیز نسبت به گذشته کمتر شده است. همچنین فرآیند ریجستری آنها ساماندهی شده و علی رغم اینکه با افزایش دسترسی و کاهش هزینه‌های مردم در حوزه بستری مواجه بودیم می‌بینیم که هزینه‌های تجهیزات پزشکی کمتر شده است و حتی سهم مصرف دارو تجهیزات پزشکی در حوزه بستری کاهش یافته است چرا که سیاست‌های کنترل مصرف و کنترل هزینه وجود دارد.

راه اندازی پورتال سازمان غذا و دارو جعل و تقلب را به صفر می‌رساند

دیناروند همچنین از راه اندازی پورتال سازمان غذا و دارو خبر داد و گفت: سازمان غذا و دارو برای شفاف سازی مراحل صدور مجوز پرتال را راه اندازی کرده است که این کار به مرحله عملیاتی رسیده است و خوشحالیم که دستگاه‌های مرتبط از آن استقبال می‌کنند. از طریق این پورتال فرآیند ترخیصمان به صورت آنلاین با گمرک انجام می‌شود و این کار می‌تواند میزان جعل و تقلب را به صفر برساند. همچنین برای ثبت سفارش نیز با وزارت صنعت و معدن به صورت آنلاین متصل می‌شویم.

توسعه جدی کنترل اصالت کالاهای سلامت محور

دیناروند با بیان اینکه کنترل اصالت به صورت جدی روز به روز توسعه می‌یابد افزود: این کار برای داروها و مکمل های وارداتی به طور کامل اجرا شده و در زمینه تجهیزات پزشکی نیز در نیمه دوم سال اجرا می‌شود و به جایی می‌رسیم که مردم می‌توانند به سرعت از اصالت فرآورده‌ها مطلع شوند.

معضل سموم شیمیایی با بخشنامه حل نمی‌شود

رئیس سازمان غذا و دارو در ادامه مراسم به سوالات خبرنگاران پاسخ داد.

وی در پاسخ به سوالی درباره معضل سموم شیمیایی در محصولات کشاورزی گفت: واقعیت این است که ما هم نگرانی‌های مردم را داریم و آنها را درک می‌کنیم و به صورت جدی پیگیر بحث سموم شیمیایی هستیم. در هفته جاری جلسه‌ای میان وزارت بهداشت و وزارت جهاد کشاورزی برگزار شد که یکی از محورهای آن بحث کنترل سموم بود.

وی با بیان اینکه معضل سموم شیمیایی چیزی نیست که با یک بخشنامه حل شود گفت: در زمینه سموم با سه مشکل مواجه‌ایم. اولا هم با قاچاق سموم غیر مجاز سر و کار داریم و دومین مشکلمان پدیده استفاده بیش از حد از سموم در برخی مزارع کشاورزی است که متاسفانه در برخی نقاط کشور دیده می‌شود مشکل سوم نیز استفاده نابجا در زمان نامناسب است یعنی اگر سم در زمان و دوره مناسب مطرح شود خطری ندارد اما این موضوع رعایت نمی‌شود.

دیناروند افزود: حل این سه مشکل واقعا طولانی است و از آنجایی که ما در کشاورزی با مردم سر و کار داریم حل این موضوع به آموزش نیاز دارد و این کار هم زمان می‌برد اما در حال انجام است.

دیناروند تاکید کرد: سیاست وزارت بهداشت درباره مصرف میوه، سبزی و لبنیات این است که مردم حتما آنها را مصرف کنند نه اینکه به خاطر آلاینده‌ها آنها را ترک کنند چرا که ضرر عدم مصرف این محصولات بسیار بیشتر است.

حداقل 50 درصد فرآورده‌های آرایشی قاچاق است

دیناروند در ادامه در پاسخ به سوال دیگری درباره میزان قاچاق لوازم آرایشی گفت: در حوزه کالاهای سلامت بیشترین سهم قاچاق مربوط به محصولات آرایشی است به طوریکه حداقل 50 درصد در این حوزه قاچاق وجود دارد و قاچاق این حوزه یعنی تقلب یعنی اساسا این محصولات قاچاق برندهای ساختگی و تقلبی است که از مسیر قاچاق وارد می‌شود اما برای مبارزه با قاچاق کشورمان تصمیمات جدی گرفته است و مقام معظم رهبری نیز نظراتی را اعلام کرده‌اند.

وی با اشاره به این تصمیمات گفت: یکی از این تصمیمات این است که قاچاق امکان ورود به بازار مصرف را ندارد و در صورت کشف نمی‌تواند وارد بازار مصرف شود این در حالیست که در گذشته این اقدام صورت می‌گرفت البته در گذشته ما نسبت به این موضوع به شدت مقاومت می‌کردیم اما این مخالفت‌ها گاهی واکنش‌های قضایی و دادگاه را به دنبال داشت حال اگر مسیر ورود قاچاق به بازار را ببندیم، بهترین راه کنترل قاچاق است.

دیناروند ادامه داد: دومین تصمیم، کنترل محصولات است که آن را از طریق سامانه کنترل اصالت دنبال می‌کنیم. تصمیم دیگر نیز با کمک سازمان‌های مرتبطی چون تعزیرات حکومتی انجام می شود که اخیرا شاهد حضور جدی‌تر آنها در میدان بوده‌ایم به طوریکه در ناصرخسرو و بازار مروی مانور جدی از سوی این دستگاه‌ها آغاز شده است و اگر این کار ادامه یابد و نیروی انتظامی تعزیرات حکومتی و دستگاه‌های امنیتی و اطلاعاتی کشور خسته نشوند، زمینه قاچاق در سطح عرضه و مصرف کاهش می‌یابد.

دیناروند با بیان اینکه امکان ورود کالای قاچاق از هر مسیری وجود دارد گفت: در کشور با مواردی چون کوله‌بری، ته‌لنچی و بازارهای مرزی مواجهیم و هر کدام از اینها می‌توانند مسیری برای ورود قاچاق باشند، حتی در گمرکات نیز ورود قاچاق دیده می‌شود.

سرانجام نشان حلال در محصولات غذایی و آشامیدنی

وی درباره سرانجام نشان حلال در سازمان غذا و دارو و بحث وجود فراورده‌هایی مانند مشروبات الکلی در بازارهای کشور گفت: من به مردم اطمینان می‌دهم که ما درباره حلیت محصولات بسیار سختگیرانه عمل می‌کنیم تا جایی که یک مرکز حلال داریم که این مرکز با سایر دستگاه‌ها و مراکزی مانند دفاتر مراجع تقلید، دفتر استفتاء مقام معظم رهبری و ... ارتباط داریم و در جایی هم که تشخیص پیچیده باشد از این مراکز تعامل می‌کنیم. بنابراین به هیچ عنوان کالایی که حتی شبه حرام یا نجاست در آن باشد، اجازه ورود آن را به بازار نمی‌دهیم.

سوسیس‌ و کالباس‌های خارجی در بازار کشور، قاچاق هستند

دیناروند با بیان اینکه در زمینه فرآورده‌های خوراکی و آشامیدنی نیز وجود الکل در آنها ممنوع است، ادامه داد: فراورده‌های وارداتی حتما از این نظر کنترل می‌شوند و اصلا اجازه واردات فراورده‌های گوشتی هم از سوی سازمان غذا و دارو ارائه نمی‌شود. بنابراین اگر سوسیس یا کالباس خارجی را در جایی می‌بینیم، قاچاق هستند و مجوز ندارند. مشروبات الکلی نیز جزو کالاهای ممنوعه محسوب می‌شوند. بنابراین وجود چنین کالاهایی نشان از قاچاق بودن آنها دارد و مراکز عرضه این کالاها متخلف‌اند.

وی افزود: دولت درباره نشان حلال مصوبه‌ای دارد که وزارت صنعت و معدن آن را پیگیری می‌کند. در عین حال بحث کنترل حلال به سازمان غذا و دارو مربوط می‌شود و در واردات و صادرات کالاهای سلامت محور تاییدیه سازمان غذا و دارو باید وجود داشته باشد.

دیناروند درباره تفاهم نامه هلال احمر در زمینه اموال تملیکی گفت: کالاهای سلامت حتی به صورت رایگان و خیریه نمی‌توانند بدون تاییدیه سازمان غذا و دارو وارد بازار شود. احتمالا این تفاهم نامه برای کالاهای غیر مصرفی است.

سرمایه گذاری خارجی به شرط توسعه تولید داخل

رئیس سازمان غذا و دارو در پاسخ به سوالی درباره سرمایه‌گذاری خارجی در حوزه سلامت گفت: ما به صورت شفاف اعلام کرده‌ایم که سیاست‌مان در دوران پسا برجام توسعه واردات نبوده، بلکه سرمایه گذاری برای توسعه تولید داخل است. در این صورت از سرمایه‌گذاری در حوزه تولید استقبال می‌کنیم. البته سیاست‌های ما در اقدامات‌مان نیز مشخص است به طوریکه در یک سال اخیر افزایش واردات دارو را نداشتیم.

ادامه روند کاهش قیمت داروهای وارداتی

دیناروند در ادامه در پاسخ به سوالی درباره قیمت دارو گفت: در این زمینه یک استراتژی بلندمدت داریم و در داروهای وارداتی سیاست انقباضی را دنبال می‌کنیم. یعنی زمانی که این داروها به قیمت منطقی رسیده و کاهش قیمت یابند. این روند کاهشی هم تا زمانی که به حد مطلوب ما برسد ادامه دارد.

وی افزود: به طور کلی در سال 93 در داروهای وارداتی شاهد کاهش قیمت و تورم منفی بودیم و در سال 94 نیز همین موضوع تکرار شد. بنابراین در سال 95 هم انتظاری برای افزایش قیمت داروهای خارجی نداریم.

سیاست وزارت بهداشت در قیمت‌گذاری داروهای داخلی

وی با بیان اینکه در زمینه داروهای تولید داخل سیاست‌مان عدم آسیب به تولید داخل است، گفت: در عین حال نمی‌توانیم در این زمینه خیلی دست و دل باز عمل کنیم. البته صنعت اعتقاد دارد که برای قیمت‌گذاری داروهای داخلی سختگیری شده، اما ما اعتقاد داریم برای اینکه داروی تولید داخل زیان‌ده نباشد، تلاش کرده‌ایم؛ به طوریکه در سال 93 و 94 افزایش قیمت داروی تولید داخل از تورم بیشتر بوده است. البته برآیند کل قیمت بازار دارویی کمتر از تورم عمومی بوده است. در عین حال در سال 95 هم اگر قیمت دارویی داخلی به گونه‌ای باشد که زیان‌ده باشد، اصلاح قیمت می‌شود.

دیناروند همچنین از انتشار آمارنامه سال 94 خبر داد و گفت: اشکال این آمارنامه این است که گذشته محور است.

چرا پزشکان داروهای خارج از فهرست دارویی کشور تجویز می‌کنند؟

دیناروند در پاسخ به سوال خبرنگاری در باره اعتماد پزشکان به داروهای ایرانی و تجویز داروی تولید داخل گفت: بر اساس اطلاعاتی که ما داریم اکثریت قاطع پزشکان داروهای ژنریک و تولید داخل را تجویز می‌کنند، اشکالی که در این زمینه وجود دارد به بیماری‌های صعب العلاج، خاص و مزمن باز می‌گردد؛ داروهایی که گران و حساس هستند. از طرفی پزشکانی که به این حوزه مربوط می‌شوند نیز تعدادشان کم است، اما داروهای تجویزی، داروهای حساس و بسیار گرانقیمت هستند.

وی در ادامه افزود: نمی‌توان گفت همه پزشکانی که داروهای خارج از فهرست رسمی کشور تجویز می‌کنند، این اقدام‌شان از روی دلسوزی است. در حال حاضر پزشکان آزادند که این کار را انجام دهند، اما در برنامه ششم توسعه یکی از بندهای پیشنهادی دولت، ممنوعیت تجویز داروهای خارج از فهرست رسمی کشور است. در صورت تصویب این بند، می‌توان بسیار راحت جلوی تجویز داروهای خارج از فهرست را گرفت؛ چراکه این موضوع تخلف محسوب خواهد شد. اما تا آن زمان، تجویز داروهای خارج از فهرست چیزی جز سرگردانی برای بیمار نخواهد داشت.

دیناروند در پاسخ به سوالی درباره داروهای بیماران مبتلا به «گوشه» گفت: در مورد این دارو هم برند اصلی و هم ژنریک آن در کشور موجود است. اما برخی اصرار به داروی گرانتر دارند که این اشتباه است. ثبت یک دارو در سازمان غذا و دارو به معنای تایید آن داروست. برای تایید یک دارو مراحل کارشناسی متعدد طی می شود و این مراحل گاهی تا دو سال به طول می‌انجامد. در این زمینه فردا با برخی از پزشکان این حوزه جلسه داریم و به آنها توضیح خواهیم داد.

وی در این باره ادامه داد: در فرآیند داروهای این چنینی، همواره مشورت صورت می‌گیرد، اما این امکان وجود ندارد که با همه پزشکان جلسه توجیهی قبلی گذاشته شود. در عین حال انجمنی داریم که رئیس آن انجمن هیچ گاه داروی خارجی تجویز نمی‌کند، اما این به معنای آن نیست که سایر اعضای این انجمن نیز داروی خارجی تجویز نکنند.

وی در ادامه صحبت‌هایش درباره موازی کاری‌ها میان سازمان‌های غذا و دارو، استاندارد و دامپزشکی گفت: البته همه اقدامات این سازمان‌ها موازی کاری نیست و ممکن است در برخی جاها مواردی از موازی کاری وجود داشته باشد. در زمینه آزمایشگاه‌ها تفاهم شد که نمونه برداری‌ها و نتایج آزمایشات همدیگر را قبول داشته باشیم. موازی کاری فقط اصطکاک و هدر رفتن منابع است.

افزایش کیفیت نان‌های سنتی به کجا رسید؟

رئیس سازمان غذا و دارو در پاسخ به سوالی درباره کیفیت نان‌های سنتی و اقداماتی که در این زمینه انجام شده گفت: سیاست ما از 10 سال گذشته جایگزین کردن نان سنتی با صنعتی بود. در این زمینه نیز سرمایه‌گذاری زیادی انجام شد، اما نتایج لازم حاصل نشد. به همین دلیل نمی‌توان گفت که این سیاست، سیاست موفقی بوده است. بنابراین باید اقداماتی انجام شود تا مشکلات نان سنتی به حداقل ممکن کاهش یابد.

وی در این باره ادامه داد: نظارت بر نان سنتی با سازمان غذا و دارو نیست، اما ما هیچ گاه نقش‌مان را در این زمینه فراموش نمی‌کنیم. به عنوان مثال کنترل آرد، غنی سازی و میزان نمک آن را همواره در دستور کار داریم. افزایش کیفیت نان سنتی کاری طولانی است که باید انجام شود.


برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha