رییس سازمان بهزیستی گفت: با قرار گیری مشاوره ژنتیک در کتاب ارزش نسبی در تلاش هستیم این خدمات را برای سال 96 تحت پوشش بیمه قرار دهیم.

آزمایشات ژنتیک اجباری می شود

سلامت نیوز:رییس سازمان بهزیستی گفت: با قرار گیری مشاوره ژنتیک در کتاب ارزش نسبی در تلاش هستیم این خدمات را برای سال 96 تحت پوشش بیمه قرار دهیم.

به گزارش  سلامت نیوز به نقل از باشگاه خبرنگاران جوان؛ انوشیروان محسنی بندپی رییس سازمان بهزیستی در افتتاحیه پنجمین سمینار کشوری مشاوره ژنتیک و نقش آن در پیشگیری از معلولیت که امروز در سالن همایش های رازی برگزار شد، اظهار کرد: سالانه 25 تا 30 هزار معلول زایی در کشور داریم که معلولیت ناشی از بیماری ها بسیار کمتر از اختلالات ژنتیکی است.


وی با بیان اینکه معلولیت فشار مالی و روحی زیادی برای خانواده ها در پی دارد، تصریح کرد: علم و پیشرفت تکنولوژی و استفاده از ظرفیت‌های علمی جوامع بشری به شادابی و پیشرفت کمک و از بروز بیماری‌های ژنتیکی جلوگیری می‌کند.

رییس سازمان بهزیستی با اعلام هزار و 300 سقط در سه سال اخیر به علت ناهنجاری‌های ژنتیکی بیان کرد: سازمان بهزیستی در طی  3 سال اخیر این موضوع  را به عنوان یک اصل در نظام برنامه‌ریزی عملیاتی خود قرار داده و سه استان به طور پایلوت تحت آزمایش ژنتیک اجباری  قرار گرفتند.

وی افزود: در مجلس نهم توانستیم با اجباری شدن این قانون را برای پیشگیری از تولد نوزاد معلول تصویب کنیم که این قانون نیاز به بازنگری دارد.

رئیس سازمان بهزیستی کل کشور اظهار کرد: پیشنهاد دادیم کلیه کسانی که در شرف ازدواج هستند به طور اجباری باید آزمایش ژنتیک دهند و افرادی که تحت پوشش کمیته امداد وسازمان بهزیستی هستند، می‌توانند از این سازمان هزینه‌های خود را دریافت کنند.

وی با بیان اینکه بیمه آزمایشات ژنتیک در کتاب ارزش نسبی آمده، تصریح کرد: سازمان‌های بیمه‌گر هنوز آن را عملیاتی نکرده‌اند که حق مشاوره در بیمه‌های پایه است و در صورت همکاری نکردن سازمان های بیمه گر، بهزیستی خود یک واحد بیمه گر ایجاد می کند.

بندپی افزود: با فراهم شدن شرایط الزامات کار امیدواریم بیمه آزمایشات و مشاوره ژنتیک برای سال 96 اجرایی شود.

وی با اعلام اینکه رقم متوسط هر مشاوره ژنتیک 60 هزار تومان در نظر گرفته شده، اظهار کرد: در سال 95 پیش‌بینی می‌کنیم از 150 هزار بیماری و معلولیت ژنتیکی پیشگیری نماییم.

رییس سازمان بهزیستی کشور با اشاره به اینکه سازمان‌های بیمه‌گر تحت نظر وزارت کار و رفاه اجتماعی هستند، گفت: با این وجود امیدواریم مشکل بیمه همگانی در کشور و بیمه و مشاوره ژنتیک اجرایی شود.

وی با بیان اینکه مشاوره‌های ژنتیک که منجر به هزار و 300 سقط شده، 250 تا 260 میلیارد تومان صرفه‌جویی داشته است، افزود: آثارداشتن فرزند معلول در خانواده بر همه زمینه‌ها تأثیرگذار است که دانشگاه‌ها باید به این موضوع وارد شوند و ژن‌های معلول در برخی مناطق کشور مورد شناسایی قرار بگیرند.

بندپی با بیان اینکه در برنامه پنجم به تحقیقات کاربردی تأکید شده، گفت: 240 مرکز مشاوره‌ ژنتیک و دو هزار و 600 پزشک با سازمان بهزیستی همکاری می‌کنند که باید از خدمات تخصصی در آزمایشات و مشاوره‌ ژنتیک استفاده کرد.

وی تأکید کرد: تمام مشکل کشور در رابطه با تالاسمی و برخی بیماری‌های ژنتیکی نیست و ژن‌های گسترده‌ای در بیماری‌ها مؤثر هستند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha