تجویز داروهای مسكن و ضد درد در دوران بارداری امکان پذیر نیست و تنها راه درمان دردهای دوران بارداری فیزیوتراپی و ورزش است.

افسانه آذری کارشناس ارشد فیزیوتراپی در گفت‌وگو با ایسنا، گفت: تجویز داروهای ضد درد و استفاده از تکنیک‌های دیگر مانند تزریق داروهای بی حسی برای زنان باردار به دلیل بارداری امکان پذیر نیست و تنها راه درمان دردهای مفصلی در این افراد، فیزیوتراپی و ورزش هایی برای ثبات ستون فقرات ، تقویت عضلات ، ورزش های درون آبی ، ماساژ و الکتروتراپی است.

وی افزود: بخش مهم دیگر درمان، آموزش زنان باردار است، در این دوران به زنان باردار آموزش داده می شود تا کارهای روزمره خود را به نحوی انجام دهند تا کمترین صدمه بر مفاصل و عضلات آنها وارد نشود و از این طریق درد آنها کاهش یافته و زایمان راحت و مناسبی داشته باشند.

عضو هیات علمی جهاد دانشگاهی علوم پزشکی ایران اظهار كرد: زنان باید قبل از بارداری آموزش‌های لازم را ببینند، این آموزش ها در کشورهای اروپایی نزدیک به 60 سال است که به شکل روتین به صورت مسایل بهداشتی زنان در آمده ولی در ایران به این مسایل کمتر پرداخته شده و سابقه طولانی نیز ندارد.

وی خاطر نشان کرد : کلاس های آمادگی زایمان نزدیک به چهار سال است که در جهاد دانشگاهی علوم پزشکی ایران برگزار می‌شود. این آموزش‌ها شامل اطلاع از نحوه تغییرات از جمله سیستم قلبی عروقی و عضلانی اسکلتی است، این آشنایی ها باعث می شود مادران باردار راحت تر این تغییرات را پذیرفته و مسایل و مشکلات بارداری را طبیعی تلقی کنند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha