سه‌شنبه ۲۶ مرداد ۱۳۹۵ - ۱۶:۳۸
کد خبر: 190818

طالعات جدید محققان نشان می دهد، رژیم غذایی DASH از عود نقرس جلوگیری می کند.

رژیم غذایی طلایی برای جلوگیری از عود نقرس

سلامت نیوز: مطالعات جدید محققان نشان می دهد، رژیم غذایی DASH از عود نقرس جلوگیری می کند.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایرنا  مطالعات محققان دانشکده پزشکی جان هاپکینز آمریکا نشان می دهد، رژیم غذایی DASH با کاهش اسید اوریک، در جلوگیری از عود نقرس نقش فوق العاده ای دارد.


به گزارش مدیکال اکسپرس،رژیم غذایی DASH یک رویکرد مادام العمر برای مصرف غذای سالم است که تمرکز عمده آن روی پیشگیری و درمان فشار خون بالا است. این برنامه غذایی، افراد را به کاهش مصرف سدیم تشویق می کند و در آن مواد غذایی حاوی پتاسیم، کلسیم و منیزیم گنجانده شده است.


این مطالعه با بررسی 103 بزرگسال مبتلا به نقرس نشان می دهد رژیم غذایی DASH به مدت یک ماه، مقدار اسید اوریک خون را 0.35 میلی گرم بر دسی لیتر کاهش می دهد که تضمین کاهش احتمال عود بیماری است. بیماری نقرس که شایع ترین شکل آرتریت های التهابی است از تجمع اسید اوریک در بدن ناشی می شود و معمولا با درد شصت پا آغاز می شود. در این بیماری سطح اسید اوریک افزایش می یابد و باعث تشکیل کریستال هایی می شود که در مفاصل تجمع پیدا می کنند. درد شصت پا یکی از مهمترین نشانه های نقرس است. تورم و درد مچ پا، زانوها، پاها، مچ دست و آرنج نیز از دیگر علایم این بیماری است. به گزارش موسسه ملی بهداشت (NIH)، عدم درمان این عارضه به تدریج باعث آسیب به مفاصل و کلیه ها می شود. بیماری شایع نقرس بیشتر در مردان و در سنین 40 تا 50 سال دیده می شود. به گزارش موسسه ملی بیماری های آرتریت، اسکلتی عضلانی و پوستی، بیش از 6 میلیون بزرگسال بالای 20 سال به نقرس مبتلا هستند.

***علل نقرس
اسید اوریک محصول زائدی است که از تجزیه برخی از مواد غذایی به خصوص پروتئین ها در بدن تولید می شود.
تصفیه اسید اوریک در بدن توسط کلیه ها انجام می شود و این مایع مضر با ادرار دفع می شود؛ ولی زمانیکه مقدار آن زیاد باشد، فرآیند تصفیه و دفع با موفقیت انجام نمی شود و مقدار اضافی آن در بدن جمع می شود.
افزایش غلظت اسید اوریک خون در نهایت تبدیل به کریستال های (دانه های بلوری ) اورات می شود که در اطراف مفاصل و بافت های نرم تجمع می یابد. این کریستال های سوزن شکل مسئول التهاب و علایم دردناک نقرس هستند.


برخی از فاکتورها احتمال بروز این بیماری را افزایش می دهند. این علایم عبارتند از :
• داشتن سابقه خانوادگی نقرس
• اضافه وزن
• داشتن مشکلات کلیوی
• قرار گرفتن در معرض سرب
• نوشیدن الکل
• مصرف برخی داروها به خصوص داروی های مدر یا نیاسین
بر اساس یافته محققان دانشکده پزشکی جان هاپکینز، رژیم غذایی DASH به دلیل کاهش فشار خون و اسید اوریک، مهمترین روش در کنترل نقرس است. رژیم غذایی DASH، احتمال بروز انواع سرطان، سکته مغزی، بیماری های قلبی، نارسایی قلبی، سنگ کلیه و دیابت را کاهش می دهد و یک راه موثر برای کاهش وزن است. این رژیم غذایی از سال 2011 میلادی تاکنون، عنوان برترین رژیم غذایی را در پایگاه خبری U.S. News به خود اختصاص داده است. توصیه محققان در رژیم غذایی DASH، مصرف مقدار زیادی میوه، سبزیجات، غلات سبوس دار، محصولات لبنی کم چرب، روغن سبزیجات و حبوبات است و مصرف نوشیدنی های شیرین و چربی های اشباع شده را ممنوع می کند.
نتایج این تحقیقات در نشریه Arthritis & Rheumatology منتشر شده است.

 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha