عضو شورای عالی کار با تاکید بر اینکه تغییرات در اساسنامه سازمان تامین اجتماعی باید به تصویب دولت و مجلس برسد، مطرح کرد: بحث انتقال انتخاب رئیس شورای عالی تامین اجتماعی از وزارت رفاه به رئیس جمهور منتفی شده و قرار است این موضوع به حالت قبل خود بازگردد.

ولی الله صالحی در گفتگو با مهر درباره وضعیت سازمان تامین اجتماعی و کیفیت خدماتی که از این طریق به کارگران به عنوان جامعه اصلی هدف این سازمان ارائه می شود، گفت: این سازمان به عنوان یک صندوق بزرگ بین المللی است که از طریق سفره بسیار گسترده آن، میلیونها کارگر ارتزاق می کنند.

عده ای ناراحتند

عضو شورای عالی کار خدمات این سازمان به کارگران را دو بخش بیمه ای و درمانی دانست و اظهار داشت: اخیرا در این سازمان حرکتهایی اتفاق افتاد که موجب ایجاد تنشها و صحبتهایی نیز شد به نحوی که کاهش دادن هزینه ها، جابجایی نیروها، روشن شدن وضعیت شرکت سرمایه گذاری تامین اجتماعی و اقدامات دیگر موجب ناراحتی عده ای شده است.

صالحی در پاسخ به این سئوال که اعتراضات صورت گرفته از سوی کارگران و کارفرمایان بیشتر مربوط به ترکیب جدید شورای عالی تامین اجتماعی و کاهش تعداد نمایندگان دوگروه در مقابل نمایندگان دولت است؟ تصریح کرد: کارگران در مورد ترکیب شورای عالی تامین اجتماعی اعتراض ندارند و این مسائل اساسنامه ای است.

تغییر ترکیب کارگران و کارفرمایان باید قانون شود

وی ادامه داد: مشکلاتی که در اساسنامه تامین اجتماعی به وجود آمده است توسط مجلس و دولت دنبال می شود. هرگونه تغییر و برنامه ریزی جدید در زمینه ترکیب شورای عالی تامین اجتماعی باید به تصویب و تایید مجلس و دولت برسد و تبدیل به قانون شود.

نماینده کارگران در شورای عالی کار تاکید کرد: البته اینکه قرار بود رئیس جمهور رئیس شورای عالی تامین اجتماعی باشد نیز در حال تغییر است و ترکیب به حالت قبل خود بازخواهد گشت.

صالحی بیان داشت: چیزی که مهم است اینکه چندین میلیون نفر کارگر و خانواده های آنان باید از خدمات سازمان تامین اجتماعی بهره مند شوند و همه مسائل آن باید از طریق قانونی خود حل شود.

از سال گذشته با تغییر ترکیب شورای عالی تامین اجتماعی، نگرانی‌هایی از سوی کارگران و کارفرمایان مبنی بر کاهش حضور آنان در تصمیم گیریهای این سازمان مطرح شد چرا که آنان به عنوان تامین کنندگان اصلی هزینه ها و منابع این سازمان خود را صاحبان اصلی تامین اجتماعی می دانند.

کارفرمایان نیز معتقدند با پرداخت هزینه های بیمه ای کارگران تحت پوشش خود، نیروی کار را از خدمات این سازمان در مواقع بازنشستگی، استفاده از خدمات درمانی و بیکاری بهره مند می کنند. البته تغییراتی که از سال گذشته طی چند مرحله در سطح مدیریت عاملی این سازمان به وجود آمد نیز مزید بر علت مشکلات است.

هیئت وزیران در  جلسه خرداد ماه سال گذشته خود اساسنامه های سازمان بازنشستگی، صندوق بیمه خدمات درمانی و اساسنامه سازمان تامین اجتماعی را تغییر داد تا بر اساس آن، انتخاب رئیس سازمان بین النسلی تامین اجتماعی از وزیر رفاه به رئیس جمهور منتقل شود.

جزئیات مصوبه سال گذشته دولت بدین شرح است: هیئت وزیران در جلسه مورخ 26/3/1387 بنا به پیشنهاد وزارت رفاه و تامین اجتماعی و تایید شورای عالی رفاه و تامین اجتماعی و به استناد ماده (17) قانون ساختار نظام جامع رفاه و تامین اجتماعی- مصوب 1383ـ و به استناد ماده (113) قانون مدیریت خدمات کشوری- مصوب 1386- اساسنامه سازمان تامین اجتماعی را به شرح زیر تصویب کرد.

برپایه مصوبه جدید هیات وزیران هدف سازمان تامین اجتماعی که در این اساسنامه به اختصار سازمان نامیده می شود، اجرا، تعمیم و گسترش انواع بیمه های اجتماعی و استقرار نظام هماهنگ متناسب با اهداف نظام جامع رفاه و تامین اجتماعی همچنین تمرکز وجوه و درآمدهای موضوع قانون تامین اجتماعی با به کارگیری اصول محاسبات بیمه یی در حوزه بیمه و رعایت اصول بنگاه داری در حوزه سرمایه گذاری با بهره گیری از وجوه و ذخایر است. موضوع فعالیت سازمان در راستای تحقق اهداف بیمه یی مقرر در قوانین و مقررات مربوط از جمله قانون ساختار نظام جامع رفاه و تامین اجتماعی و قانون تامین اجتماعی همچون بازنشستگی، بیکاری، حوادث و بیماری ها، غرامت دستمزد، مستمری از کارافتادگی و بازماندگان و همچنین خدمات درمانی و اداره صندوق های بیمه اجتماعی و درمانی مربوط است.

سازمان دارای شخصیت حقوقی و استقلال مالی و اداری است و به صورت موسسه عمومی غیردولتی طبق مقررات این اساسنامه و سایر قوانین و مقررات مربوط اداره خواهدشد. مرکز اصلی سازمان در تهران است و می تواند در تهران و سایر مناطق کشور شعبه و نمایندگی ایجاد یا از طریق واگذاری برخی از امور به کارگزاری ها با رعایت قانون اقدام نماید. ه

مچنین سازمان مجاز است با رعایت قوانین و مقررات مربوط برحسب ضرورت نسبت به تاسیس شعبه یا نمایندگی در خارج از کشور اقدام نماید. اعضای شورای سازمان عبارتند از: هشت نفر نمایندگان دولت: رئیس جمهور (رئیس شورا)، وزیر رفاه و تامین اجتماعی، وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، وزیر کار و امور اجتماعی، وزیر صنایع و معادن، معاون توسعه مدیریت و سرمایه انسانی رئیس جمهور، معاون برنامه ریزی و نظارت راهبردی رئیس جمهور و معاون حقوقی و امور مجلس رئیس جمهور. همچنین چهار نفر از نمایندگان کارفرمایان و سه نفر از نماینده بیمه شدگان. اعضای شورا برای مدت چهار سال انتخاب و جایگزینی پیش از موعد و تجدید انتخاب آنها بلامانع است.

ماده (9) این اساسنامه جزء مهم ترین مورد آن است که طبق آن رئیس سازمان تامین اجتماعی که پیش از این با نظر وزیر رفاه انتخاب می شد از این پس با دستور مستقیم رئیس جمهور منصوب می شود. این ماده می گوید: اعضای هیات مدیره سازمان متشکل از پنج نفر خواهند بود که با رعایت بند « ب» ماده (17) قانون ساختار نظام جامع رفاه و تامین اجتماعی و تبصره (1) آن با پیشنهاد رئیس شورا و تصویب شورا انتخاب می شوند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha