دوشنبه ۱ شهریور ۱۳۹۵ - ۰۸:۵۹
کد خبر: 191175

پزشکان متعهد و متخصص به عنوان حافظان سلامت همواره در مسیر حفظ و ارتقا سلامت جامعه و بهبود بیماران گام برمی دارند. آنان با درمان درد و کاهش آلام بیماران ، شادابی و نشاط را برای جامعه به ارمغان می آورند.

ارتباط مالی پزشک و بیمار باید مدیریت شود

سلامت نیوز:  پزشکان متعهد و متخصص به عنوان حافظان سلامت همواره در مسیر حفظ و ارتقا سلامت جامعه و بهبود بیماران گام برمی دارند. آنان با درمان درد و کاهش آلام بیماران ، شادابی و نشاط را برای جامعه به ارمغان می آورند.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از  ایرنا،اول شهریور همزمان با سالروز تولد ابوعلی سینا حکیم بزرگ ایران به منظور تجلیل و قدردانی از پزشکان متعهد این مرزوبوم به نام «روز پزشک» نام گذاری شده به گزارش سلامت نیوز به نقل از  ایرنا، روز پزشک فرصتنی مغتنم برای ارج نهادن به فعالیت کسانی که برای حفظ و ماندگاری سلامتی و تندرستی مردم این سرزمین در جای جای کشور با تمام توان،تلاش می کنند.


درمان بیماران و ارتقاء سلامت مردم از مهمترین وظائف پزشکان است و آنان در این مسیر گام برمی دارند تا خدمات کیفی مناسب را در اختیار بیماران قرار دهند.
علم پزشکی همانند سایر علوم، در حال پیشرفته و توسعه است و اطلاعات جدیدی هر لحظه و هر روز به این مجموعه افزوده می شود و پزشکان باید با تسلط بر آنها ، خدمات بهتری را به نیازمندان ارائه کنند.

** نظام سلامت کشور مبتنی بر درمان است
رییس انجمن علمی پزشکی اجتماعی ایران  یکی از چالش های نظام سلامت کشور را مبتنی بودن آن بر درمان دانست و گفت: در این شیوه، خدمات سلامتی پس از بیمار شدن مردم فراهم و به آنان ارائه می شود.
دکترعلی پاشا میثمی اظهارکرد: توسعه مراکز درمانی،تهیه دارو، پزشک و سایر کادر درمانی و تامین تجهیزات و امکانات از جمله اقدامات برای ارائه خدمات مطلوب به بیماران در این شیوه است که متولیان حوزه سلامت آن را دنبال می کنند.
وی اظهار کرد: متولیان حوزه سلامت با افزایش سرمایه گذاری تلاش می کنند امکانات لازم را برای سلامتی و تندرستی بیماران فراهم کنند اما از طرف دیگر تعداد بیماران نیز دائما در حال افزایش است و این حجم سرمایه گذاری تکافوی حفظ و ارتقای سلامتی مردم را نمی کند.
استاد دانشگاه علوم پزشکی تهران افزود: این چرخه معیوبی است که در نظام سلامت ما وجود دارد و باید این روند را با ارائه خدمات پیشگرانه و ارتقاء سطح اطلاعات و آگاهی عمومی در جامعه تغییر دهیم تا در نهایت به سطحی برسیم که تعداد بیماران، تقلبل یابد.
وی بیان کرد: مادامی که صف طولانی برای دریافت خدمت سلامت وجود دارد حقیقتا پزشکان نمی توانند استاندارد لازم را در این زمینه رعایت کنند، اما با تغییر این شیوه در نظام سلامت، پزشکان هم فرصت کافی برای ارائه خدمات مطلوب به بیماران را بدست می آورند.
میثمی ادامه داد: اگر بتوانیم ساختار ارائه مراقبت های پیشگیرانه را با آموزش و ارتقا سطح آگاهی مردم به منظور ارائه خدمات مطلوب تر تغییر دهیم، حجم ورودی مراکز درمانی کاهش می یابد و می توان انتظار داشت که با تلاش ها و زحمات پزشکان نیز به نتیجه مطلوب رسید.

** مهارت های پزشکان باید منطبق بر مهمترین نیازهای حوزه سلامت باشد
وی تاکید کرد: مهارت هایی که پزشکان در محیط های آموزشی کسب می کنند باید منطبق با مهمترین نیازهای حوزه سلامت در جامعه باشد.
رییس انجمن علمی پزشکی اجتماعی ایران، ارتقاء کیفیت آموزش در دانشگاه ها را از جمله دغدغه های جدی این حوزه اعلام کرد و گفت: باید بیشتر این موضوع مورد توجه قرار گیرد. این موضوع از جمله مباحثی است که می تواند کمک کند تا پزشکان با اطلاعات و مهارت های کافی بتوانند خدمت رسانی مطلوب انجام دهند.
میثمی ادامه داد: محیط های آموزشی که برای پزشکان درنظر گرفته شده خیلی متناسب با انتظاراتی که از آنها داریم، نیست و در نتیجه تغییراتی که در محیط های آموزشی باید اتفاق بیافتد از جمله ضرورت های این حوزه است.
وی برلزوم کسب مهارت ها درطول زمان توسط پزشکان تاکید کرد و گفت: در این زمینه آموزش مداوم از جمله موضوعاتی است که باید به شدت مورد توجه قرار گیرد تا ساختاری مطلوب برای رفع مشکلات درمانی و تامین نیازهای سلامتی جامعه فراهم شود.

** خدشه دار شدن اعتماد یکی از نگرانی های اساسی پزشکان است
استاد دانشگاه علوم پزشکی تهران، خدشه دار شدن اعتماد بین طبیب و بیمار را از نگرانی های اساسی جامعه پزشکی اعلام کرد و گفت: این موضوع می تواند زمینه های مختلفی از جمله تعرفه های نامناسب و عدم حمایت بیمه ها داشته باشد ودر نهایت منجر به این می شود که پزشکان نتوانند فعالیت حرفه ای خود را ارائه کنند.
وی اظهارکرد: یکی از مواهبی که پزشکان برای ارائه مراقبت های مناسب سلامتی استفاده می کنند اعتماد متقابل جامعه پزشکی توسط مراجعه کنندگان خدمات درمان است.
میثمی با اشاره به اینکه تعمیم این شرایط کاملا به ضرر دریافت کنندگان خدمات سلامت است، اظهار کرد: اگر این اعتماد وجود نداشته باشد حتی مطلوب ترین و مناسب ترین توصیه پزشکان هم با تردید مواجه می شود.
وی تاکیدکرد که ادامه این وضعیت می تواند آسیب جدی برای بهبودی بیماران و ارتقاء وضعیت سلامتی آنان را به همراه داشته باشد و مشکلات این حوزه را خیلی بیشتر کند.

** ارتباط مالی پزشک و بیمار باید مدیریت شود
میثمی، موضوع تعرفه یا نظام پرداخت را از جمله مباحث مهم در ارائه مراقبت های مناسب سلامت دانست و گفت: شاید یکی از موضوعات مهمی که خیلی مورد توجه قرار می گیرد، ارتباط مالی پزشک و بیمار است که این موضوع مهم باید مدیریت شود.
وی گفت: در نظام های پیشرفته سلامت ارتباط مالی مستقیمی بین ارائه کنندگان خدمات سلامت و بیماران معمولا وجود ندارد و این موضوع خیلی می تواند به ارائه خدمت مناسب کمک کننده باشد.
رییس انجمن علمی پزشکی اجتماعی ایران افزود: بطوریکه خیلی از شائبه هایی که می تواند در این زمینه پیش آید تا حدود زیادی مرتفع می شود.
استاد دانشگاه علوم پزشکی تهران ادامه داد: نکته مهمی که کمتر در نظام سلامت ما مورد توجه قرار گرفته و باید برای آن برنامه ریزی دقیق صورت گیرد، بحث مکانیسم های مختلف کنترل هزینه ها در نظام سلامت است.
وی افزود: با ارتباط و تعامل تنگاتنگی که سازمان های بیمه گر با بیمه شدگان و ارائه گنندگان مراقبت های خدمات سلامت فراهم می آورند می توانند این موضوع را کنترل و در ارائه خدمات مطلوب، موثر باشند.
میثمی گفت: بحث معیشت و مسائل دیگری که برای همه صنوف وجود دارد برای پزشکان هم از دغدغه های مهم است و برخلاف تصور عمومی، اکثریت پزشکان درآمدهای خیلی بالا، هنگفت و غیرمتعارف ندارد.

** حفظ و ارتقاء سلامتی مردم، عصاره فعالیت های پزشکان است
رییس دانشگاه علوم پزشکی تهران نیز حفظ و ارتقاء سلامتی مردم را عصاره فعالیت های پزشکان اعلام کرد و گفت: پزشکان در تلاش هستند تا از درد و الام بیماران بکاهند.
دکتر علی جعفریان اظهار کرد: با خدمات مناسب آنان و برنامه ریزی مسئولان، علاوه بر ارتقاء سطح سلامت جامعه، شاهد افزایش شاخص امید به زندگی در ایران هستیم.
وی با اشاره به اینکه خطای پزشکی وجود دارد، اظهار کرد: اما این کار با پزشک خطاکار متفاوت است و بین این دو فرق اساسی وجود دارد.
رییس دانشگاه علوم پزشکی تهران اظهارکرد که پزشکان معمولا در انجام کارهای بالینی دچار اشتباه می شوند، گفت: اما پزشک خطاکار، داستانی متفاوت است که دستگاه های متولی شدیدترین برخورد را با آنان می کنند.


برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha