دبیرکل حزب مردم‌سالاری با تاکید بر اینکه اگر جامعه سالم بخواهیم حتما باید سیاست حاکم بر جامعه سالم باشد، گفت: سلامت روح و روان جامعه وابسته به سلامت زمامداران کشور است.

کواکبیان: سلامت جامعه در گرو سلامت زمامداران است

سلامت نیوز:دبیرکل حزب مردم‌سالاری با تاکید بر اینکه اگر جامعه سالم بخواهیم حتما باید سیاست حاکم بر جامعه سالم باشد، گفت: سلامت روح و روان جامعه وابسته به سلامت زمامداران کشور است.

به گزارش سلامت نیوز به نقل  از  ایسنا، همایش مسئولیت اجتماعی و اخلاق پزشکی با حضور مسئولان وزارت بهداشت، اعضای کمیسیون بهداشت مجلس شورای اسلامی، مسئولان نظام پزشکی، دبیرکل حزب مردم‌سالاری و رئیس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس به مناسبت بزرگداشت زادروز حکیم بوعلی سینا در هتل المپیک برگزار شد.

در این همایش علی نوبخت رئیس کمیسیون بهداشت و درمان با انتقاد از اینکه عده‌ای پزشکی را با پول سنجیدند که چرا فلانی زیاد یا کم گرفته است و آنها را مظان اتهام قرار داده‌اند، گفت: ما اجازه توهین به جامعه پزشکی را نمی‌دهیم. از دوستان خواستیم تا در انتخابات اخیر مجلس فعالیت کنند تا افرادی که وارد می‌شوند قدر جامعه پزشکی ایران را بدانند و به آنها توهین نکنند.

وی افزود: در مطالعاتی که داشتم متوجه شدم از 110 سال پیش تا هم‌اکنون 400 قانون در ابعاد سلامت تصویب شده است. آنچه که داریم قانون است اما آنچه که کم داریم نظارت بر قانون است. قرار شده به مبحث نظارتی توجه بیشتری شود.

نوبخت خاطرنشان کرد: دولت‌ها وظیفه دارند از محل درآمدهای خود به سلامت مردم و همچنین آموزش آنها توجه داشته باشند. تلاش بر این است که حتی اگر مردم پول هم داشته باشند در روز مبادا تحت پوشش بیمه باشند.

در بخش دیگری از این نشست، مصطفی کواکبیان نماینده مجلس و دبیرکل حزب مردمسالاری با تاکید بر اینکه امنیتی که امروز در جمهوری اسلامی ایران داریم در منطقه بی‌نظیر است، اظهار کرد: طرح‌هایی که داعش داشت با تلاش مسئولین امنیتی کشور نتوانست به انجام برساند.

وی همچنین با بیان اینکه طرح تحول سلامت بعد دوم نعمت ناشناخته است، گفت: البته مشکلات و ضعف‌هایی هم در این مورد وجود دارد. فردی می‌گفت این اندازه پولی که تزریق شده باید نتایج بهتری را در بر می‌داشت.

دبیرکل حزب مردم‌سالاری در باب تجلیل از مقام حکیم ابن سینا نیز خاطرنشان کرد: حکیم ابوعلی سینا از بزرگ‌ترین سیاست‌دانان بوده است. بخشی از حکمت، فلسفه است و بخشی از فلسفه، فلسفه سیاست است. ما دو روش فلسفی داریم؛ یکی فلسفه مشاء که رئیس فلسفه مشاء در ایران ابن سینا است و ایشان در بحث سیاست بسیاری از علمای سیاست را درس می‌دادند. دو کتاب معروف ایشان شفا و قانون است که همه فکر می‌کنند قانون در رابطه با مباحث کلامی، عرفانی و فلسفه است و شفا پزشکی است. در حالی‌که شفا مربوط به بحث فلسفی و قانون در رابطه با بحث پزشکی است.

وی افزود: قدمت دانشگاه آکسفورد 530 یا 540 سال است اما 400 سال قبل از آکسفورد، سهروردی در نظامیه بغداد استاد بوده است.

کواکبیان تاکید کرد: ما نمی‌خواهیم به سیاست روی بیاوریم، سیاست با ما کار دارد. هرچه در مجلس بررسی می‌کنیم برای مثال، مجروحان فلان تصادف، پای پزشکان در میان است. در رابطه با محیط زیست بحث پزشکان در میان است. اگر جامعه سالم بخواهیم حتما باید سیاست حاکم بر جامعه سالم باشد. سلامت روح و روان جامعه وابسته به سلامت زمامداران کشور است.

وی در رابطه با اخلاق حرفه‌ای پزشکی بیان کرد: صیانت از سلامت‌سازان به خود جامعه پزشکی مربوط است. بحث تواضع، محبت و مهربانی که باید با بیماران داشته باشند. این کار انسانی که با شرافت همراه است و پزشکان آن را پیگیری می‌کنند، مهم است. در جامعه پزشکی صداقت بسیار اهمیت دارد.

او با ذکر خاطره‌ای ادامه داد: من قبلا هم گفته بودم که برخی با ما عکس یادگاری می‌گیرند اما زنبیل خود را جای دیگری گذاشته‌اند. از آقای دکتر نوبخت پرسیدم شما چگونه برای ریاست کمیسیون رای آوردید؟ ایشان گفتند ما پزشکان حقه‌بازی بلد نیستیم.

دبیرکل حزب مردم‌سالاری در بخش دیگری از سخنان خود اظهار کرد: ما واقعا طرح تحول سلامت را باید آسیب‌شناسی کنیم و آن را ادامه دهیم تا بیماران در کنار درد و رنج بیماری خود درد و رنج دیگری نداشته باشند. همچنین صیانت از حرفه پزشکی را باید به خود پزشکان واگذار کنیم. در بحث فیش‌های نجومی در رابطه با پزشکان ما بررسی‌هایی که کردیم متوجه شدیم خیلی‌ها کمتر از جایگاه علمی خود دریافتی داشته‌اند البته تعداد کمی هم در بیمارستان‌های دولتی غیرقانونی دریافت می‌کردند ولی اکثر جامعه پزشکی این‌گونه نیست.

کواکبیان گفت: مساله دیگر، تجمیع بیمه است. این وضعیت بیمه که وجود دارد باید یک روزی جمع شود و واقعا این امر در برنامه ششم دیده شود. بحث دیگر بحث شفافیت و مبارزه با فساد است. خجالت می‌کشم که بگویم جمهوری اسلامی ایران از لحاظ شفافیت مالی در دنیا رتبه صد و سی‌ام را دارد. ما باید در برنامه ششم این امر را بیاوریم که در پایان برنامه رتبه ایران به هفتم یا هشتم برسد.



برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha