در ادامه سلسله جلسات شورای شهر با مسوولان مختلف شهری، دیروز پرویز فتاح، رییس كمیته امداد امام(ره) در جلسه علنی شورای اسلامی شهر تهران حاضر شد تا از فقر و آسیب‌های اجتماعی و فعالیت این سازمان بگوید.

ما هیچ مسوولیت و نظارتی در قبال موسسات خیریه نداریم

سلامت نیوز:در ادامه سلسله جلسات شورای شهر با مسوولان مختلف شهری، دیروز پرویز فتاح، رییس كمیته امداد امام(ره) در جلسه علنی شورای اسلامی شهر تهران حاضر شد تا از فقر و آسیب‌های اجتماعی و فعالیت این سازمان بگوید.

  به گزارش سلامت نیوز به نقل از رزونامه اعتماد ، وی با اشاره به جمعیت چهار میلیونی تحت پوشش مستقیم كمیته امداد امام خمینی(ره) گفت: علاوه بر این، جمعیت دو میلیون نفری نیز در حلقه دوم تحت پوشش كمیته امداد امام خمینی(ره) هستند. حلقه اول هر ماه از كمیته امداد مستمری دریافت می‌كنند اما حلقه دوم پرونده قطعی و دایمی ندارند و مستمری دریافت نمی‌كنند و در حقیقت از كمیته امداد خدمات موردی می‌گیرند

وی در ادامه ضمن اشاره به اینكه اگر ۴۰ هزار خانواده‌ای كه در تهران تحت پوشش كمیته امداد هستند به شورا و شهرداری تهران واگذار و كمیته امداد از تهران خارج شود، می‌تواند به سایر استان‌های كشور هم خدمات‌رسانی كنند، گفت: نگاه ما این است كه تهران برای كمیته امداد باید به عنوان منبع درآمد دیده شود و این درآمد در سایر استان‌های كشور هزینه شود.

رییس كمیته امداد امام(ره) با ذكر اینكه باید از ابتدا و ریشه‌ای جلوی فقر را بگیریم و اگر این اقدام را انجام ندهیم قطعا فقر در كشور بیش از پیش تولید خواهد شد، گفت: متاسفانه تعدد موسسات خیریه كه كمیته امداد هیچ مسوولیت و نظارتی در قبال آنها ندارد. موجب ایجاد معضلات بسیاری شده است.  مدیر این سازمان خدمات عمومی به نحوه همكاری و هماهنگی شهرداری تهران و كمیته امداد اشاره كرد و افزود: تلاش كرده‌ایم با شهرداری تهران هماهنگ باشیم و در كارها همپوشانی لازم را داشته باشیم. ضمن آنكه تلاش كرده‌ایم تا با جلوگیری از موازی‌كاری و ایجاد هماهنگی، در عرصه رسیدگی به محرومین اقدامات گسترده‌ای را انجام دهیم. بی‌تردید با شهرداری تهران هماهنگ هستیم و تداخلی نداریم.


 فتاح ادامه داد: نقشی كه به ما در حوزه مقابله با آسیب‌های اجتماعی داده شده است را انجام می‌دهیم اما باید بدانیم كه مقابله با آسیب‌های اجتماعی ساز و كارش در كمیته امداد طراحی نشده است. در حال حاضر نیز در حوزه اعتیاد اگر خانواده‌ای نیازمند كمك باشد بدون نوبت به كار آنها رسیدگی خواهیم كرد.  وی با اشاره به اینكه به اذعان نیروی انتظامی احتمال اینكه فرد در یك كمپ چهار ماهه اعتیاد را ترك كند كمتر از ۲۰ درصد است، افزود: در تهران تناقضاتی وجود دارد كه هنوز حل نشده است. برخی مشكلات در خصوص صدور مجوز برای ساخت مسكن محرومین در تهران وجود دارد كه باید با كمك شورا و شهرداری تهران حل شود.


فتاح با اشاره به مسوولیت پیشین خود در بنیاد تعاون سپاه خطاب به اعضای شورای اسلامی شهر تهران گفت: به شورا كم خدمت نكرده‌ایم و به همین دلیل، امروز انتظار جبران داریم. پول پل صدر و تونل نیایش و بسیاری از پل‌های دیگر كه توسط قرارگاه سازندگی ساخته شده است پولش توسط همین قرارگاه تامین شده است. امروز كه در كمیته امداد مسوولیت دارم انتظار جبران این كمك‌ها را داریم.

امیدوارم با هماهنگی شورا و شهرداری تهران در مكان‌هایی كه امكان صدور مجوز و فراهم شدن زمین وجود دارد، بتوانیم مسكن بی‌خانمان‌ها را تامین كنیم. وی با ذكر اینكه در سال جاری ۴۰ هزار واحد مسكونی در كشور برای افراد نیازمند ساخته شد اما در تهران به دلیل مشكل ساختاری و مجوزی حتی یك واحد نیز ساخته نشده، گفت: در كشور 200 هزار یتیم تحت پوشش كمیته امداد هستند كه یك میلیون حامی دارند یعنی به ازای هر یك یتیم پنج حامی وجود دارد.

وی تصریح كرد: 53 هزار تومان حداقل مستمری كمیته امداد به مددجویان است كه دولت برای چهار میلیون نفر مددجو مستمری پرداخت می‌كند و مابقی اعتبارات كمیته امداد صرف دیگر خدمات می‌شود. فتاح با اذعان به اینكه با تمام رسیدگی‌ها و عملكردها در ارایه خدمت به مددجویان كمیته امداد ناكام هستیم، گفت: درآمد كمیته امداد از صندوق‌های صدقات در تهران 42 میلیارد تومان و در كل كشور 280 میلیارد تومان در سال 94 بوده است.

علاوه براینها پرویز فتاح به موضوع فروش ساختمان كمیته امداد در سوهانك تهران هم اشاره كرد و گفت: « سوهانك را رها كرده و به میدان آزادی آمدیم اما جالب است بدانید قالیباف نیز خریدار بود اما نشان داد كه سخت معامله است و معامله‌‌مان نشد. » اما سخنان فتاح واكنش‌هایی را از سوی اعضای شورای شهر به دنبال داشت. رحمت‌الله حافظی در واكنش به سخنان فتاح رییس كمیته امداد با اشاره به املاك و باغات متعلق به كمیته امداد گفت: در نگهداری فضای سبز این املاك تعلل صورت می‌گیرد و انتظار داریم دقت بیشتری در حفظ و نگهداری از این باغات صورت گیرد.

  الهه راستگو عضو كمیسیون برنامه و بودجه نیز با بیان اینكه موضوعات اجتماعی كه موجب فقر می‌شوند موضوعات زنجیره وار هستند كه چرخه‌ای به نام آسیب‌های اجتماعی را ایجاد می‌كنند، گفت: در ستاد سازمان‌های مردم نهاد شهر تهران اقدامات حمایتی برای كمك به این افراد انجام می‌شود كه لازم است همكاری سازمان‌های مردم نهاد و كمیته امداد در ارایه آموزش‌های مهارت آموزش و اشتغال افزایش یابد.  احمد حكیمی پور نیز در ادامه سخنان اعضای شورای شهر در تذكری به رییس كمیته امداد امام خمینی(ره) خواستار دستور وی برای توقف تخریب بناهای واجد ارزش میراثی كه در اختیار كمیته امداد است شد و گفت: كمیته امداد امام خمینی(ره) یك نهاد و بنگاه اقتصادی نیست كه بخواهد با هر استان درآمد خود را افزایش دهد. در ادامه حبیب كاشانی عضو كمیسیون برنامه و بودجه نیز با انتقاد از بخشی از سخنان فتاح مبنی بر اینكه كمیته امداد در شهر تهران زیرنظر شهرداری اداره شود گفت: پیشنهاد می‌شود كمیته امداد شهرداری را زیر پوشش بگیرد.

 موضوعات و تذكرات مطرح شده از سوی اعضای شورای شهر

 رحمت‌الله حافظی: درحادثه روز شنبه دریكی از بوستان‌های تهران، پسربچه‌ای 13 ساله جان خود را از دست داد، طی بازدیدی كه از محل حادثه داشته‌ایم و همچنین مصاحبه با مسوول HSE منطقه، متوجه شدیم كه این طفل برای برداشتن توپ وارد آبنما شده؛ اما بنا به دلایلی بیهوش و پس از آن دچار خفگی شده و جان خود را از دست می‌دهد. درخواست ما این است كه پزشكی‌قانونی طی 10 روز آینده علت فوت نوجوان 13 ساله را اعلام ‌كند.
 محمد حقانی: پیاده ‌راه ۱۷ شهریور از اساس اشتباه بوده و پیوست‌های لازم را كه مورد تایید شورا باشد، نداشته است. می‌توان گفت این پیاده‌ راه مردم را به روز سیاه نشانده است.
 غلامرضا انصاری، عضو شورای شهر: 60 سال است كه خیابان مصدق در قاهره می‌درخشد لذا درخواست می‌شود چهارراه پارك وی یا خیابان نفت به نام دكتر مصدق نامگذاری شود و نام این فرد را زنده نگه داریم.

 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha