فرهنگیان یکی از قشرهای تأثیر‌گذار کشور بوده و نقش بسزایی در ساخت و تغییر و تحول جامعه دارند. چندی پیش علی‌اکبر کریمی، نماینده مردم اراک در مجلس شورای اسلامی و عضو کمیسیون اقتصادی مجلس، موضوعاتی را درباره صندوق ذخیره فرهنگیان در صحن علنی مجلس مطرح کرد و صحبت از آماده‌بودن طرح تحقیق و تفحص از صندوق ذخیره فرهنگیان به میان آورد.

سلامت نیوز:فرهنگیان یکی از قشرهای تأثیر‌گذار کشور بوده و نقش بسزایی در ساخت و تغییر و تحول جامعه دارند. چندی پیش علی‌اکبر کریمی، نماینده مردم اراک در مجلس شورای اسلامی و عضو کمیسیون اقتصادی مجلس، موضوعاتی را درباره صندوق ذخیره فرهنگیان در صحن علنی مجلس مطرح کرد و صحبت از آماده‌بودن طرح تحقیق و تفحص از صندوق ذخیره فرهنگیان به میان آورد.

  به گزارش سلامت نیوز به نقل از رورنامه وقایع اتفاقیه، صحبت‌های کریمی و این حرکت موجب شد تعداد دیگری از نمایندگان حساسیت خود را به این مسئله نشان دهند و ماجرا تا جایی پیش رفت که خبر (شایعه) بازداشت مدیرعامل صندوق دهان‌به‌دهان چرخید و این مسائل بهانه‌ای شد تا سراغ شهاب‌الدین غندالی، مدیرعامل صندوق ذخیره فرهنگیان، برویم و با او درباره فعالیت‌های مؤسسه صندوق ذخیره فرهنگیان برای قشر زحمتکش و تأثیر‌گذار فرهنگیان کشور و همچنین درزمینه مسائل مطرح‌شده درباره صندوق ذخیره فرهنگیان صحبت کنیم که در ادامه می‌خوانید:


به‌عنوان اولین سؤال، چه نظری درباره طرح تحقیق و تفحص مجلس شورای اسلامی از صندوق ذخیره فرهنگیان دارید؟
تحقیق و تفحص، حق طبیعی مجلس است و نمایندگان مردم می‌توانند از وزیر، بنده و هر مسئول دیگری سؤال کنند. ما درخواستمان این است که نمایندگان محترم بر‌اساس مستندات و اطلاعات درست و موثق صحبت کنند تا خدای ناکرده موجب ضرر و زیان به 900 هزار فرهنگی عضو صندوق نشوند؛ برای مثال صحبت‌های اخیر یکی از نمایندگان محترم مجلس موجب ایجاد تنش شد و عملا صدها میلیارد تومان به دارایی‌های معلمانی که وکیل آنها تلقی می‌شود، ضرر زده است.


چگونه صحبت یک نماینده از تریبون مجلس توانسته است چنین زیان مالی را به دارایی فرهنگیان وارد کند؟
بورس، چارچوب، شرایط و ویژگی‌های خاص خودش را دارد و شفاف‌سازی در عملکرد و ایجاد اعتبار و اعتماد برای سرمایه‌گذاری از ویژگی‌های آن تلقی می‌شود. هزینه بسیاری برای جلب اعتماد افراد برای سرمایه‌گذاری انجام می‌شود و یکی از شرایط این کسب اعتماد شفاف‌بودن در برنامه‌های یک مجموعه اقتصادی در بورس است. این ایجاد امنیت، افزایش ارزش سهام را موجب می‌شود که تعداد سهام فرهنگیان در ماشین‌سازی اراک 5,7 میلیارد است. روزهای پیش از سخنرانی نماینده اراک هر سهام به مبلغ 317 تومان خریدوفروش می‌شد و بلافاصله بعد از صحبت‌های ایشان، قیمت هر سهم به 288 تومان تنزل می‌کند و تفاوت هر سهم 29 تومان می‌شود و باقی محاسبات راحت است؛ عدد 5,7 میلیارد ضرب در 29 تومان می‌شود، چیزی حدود 170 میلیارد تومان که از این اتفاق می‌شود به‌عنوان ضعف امنیت مالی در یک مجموعه اقتصادی یاد کرد و این زیان ناشی از سخنرانی بدون مدرک و سند نماینده‌ای است که قسم خورده حافظ منافع موکلان خود باشد. مطمئن هستم آقای کریمی کاملا محاسبات ذکرشده را متوجه هستند. حال چگونه می‌توانند حقوق فرهنگیان اراک را برگردانند، نمی‌دانم.


آیا صحبت‌هایی که درباره پرداخت‌های میلیونی در صندوق ذخیره فرهنگیان می‌شود، صحت دارد؟
چنین چیزی به‌هیچ‌وجه صحت ندارد و پرداختی‌های مؤسسه صندوق ذخیره فرهنگیان و حتی شرکت‌های تابعه آن کاملا متعارف و منطبق با شرایط کاری نیروها و مدیران این مجموعه است. من فقط به یکی از اقدامات مؤسسه درزمینه اقتصاد مقاومتی با استفاده از مهندسان کشور و دانش بومی اشاره می‌کنم. شرکتی آلمانی به ما اعلام کرد اگر تحریم‌ها رفع شود، برای شرکت پتروشیمی مروارید کاتالیست را 2,5 میلیون یورو و خوراک را هم 2,5 میلیون یورو می‌گیریم و شارژ می‌کنیم. درواقع پنج میلیون یورو پول می‌خواستند تا این کار را انجام دهند اما مهندسان کشور این دانش را بومی کردند و مهندسی که این کار را انجام داد برای این کار مبلغ 21 میلیون تومان حقوق ماهانه درخواست کرد. با این اقدام علاوه‌براینکه دانش این کار را در راستای اقتصاد مقاومتی برای نخستین‌بار در کشور بومی کردیم، ارزش‌افزوده را نگه داشتیم، اشتغال در کشور و همچنین سوددهی برای معلمان عضو مؤسسه را ایجاد کردیم.


فکر می‌کنید برخی افراد از طرح بعضی موضوعات در مجلس غرض سیاسی داشته‌اند؟
مطمئنا برخی با قصد و اهداف مشخصی دست به یکسری اقدامات می‌زنند، حالا ممکن است سیاسی یا غیر‌سیاسی باشد. وقتی کسی در دولت قبل در آموزش‌و‌پرورش بوده و مصاحبه می‌کند که در صندوق حقوق‌های نجومی داده‌اند و خودش هم می‌داند این‌گونه نیست، معلوم است قصد و غرضی را دنبال می‌کند. مدیرعامل قبلی هم درحال‌حاضر عضو هیئت‌مدیره صندوق است و همه اطلاعات مؤسسه روی سایت قرار داشته و شفافیت و پاسخگویی کامل وجود دارد، بنابراین طرح برخی اتهامات ناروا ظلم به صندوق ذخیره فرهنگیان و معلمان عضو این صندوق است.


چه نظری درباره صحبت‌های علی‌اکبر کریمی، نماینده مردم اراک، در صحن علنی مجلس درباره صندوق ذخیره فرهنگیان دارید؟
آقای کریمی نماینده محترم اراک است و مصونیت دارد ولی مجاز نیست تهمت بزند. ایشان نباید حرف‌هایی بزند که موجب تشویش افکار عمومی شود و ذهنیت 900 هزار فرهنگی عضو مؤسسه را به‌هم بریزد. بیانات شخص مقام‌معظم‌رهبری باید سرلوحه حرف و عمل ما قرار گیرد؛ زیرا ایشان تأکید کردند جامعه تعلیم و تربیت را مراقبت کنید و به آن توجه کنید و نگذارید معلم آسیب ببیند. یک مؤسسه اقتصادی که برای معلمان فعالیت می‌کند دارای حساسیت بسیار زیادی است و همه باید در راستای فرمایشات مقام‌معظم‌رهبری به این نکته توجه داشته و مبادا نسنجیده حرف بزنیم.


آیا درست است که آقای فانی، وزیر آموزش‌و‌پرورش، پاداش‌های هیئت‌مدیره صندوق ذخیره فرهنگیان را قطع کرده است؟
سال 1394 قبل از اینکه بحث‌ پرداخت‌های نجومی در رسانه‌ها مطرح شود، دکتر فانی در هیئت امنا اعلام کرد پاداش هیئت‌مدیره صندوق صفر است و هیئت امنا هم که طبق اساسنامه حق گرفتن پاداش و حق‌الجلسه ندارند. در مجمع سال 1393 هم آقای وزیر از من سؤال کرد و گفت: «قبل از ما دوستان هر چه مقدار پاداش داده‌اند برای اعضای فعلی همان مبلغ را بدهید.»

به وزیر محترم گفتم: صندوق در دوره مدیریت ما هزار و 150 میلیارد تومان سود حاصل کرده است که طبق قانون تجارت موجود در کشور پنج درصد می‌تواند به‌عنوان پاداش توزیع شود، درحالی‌که رقم مذکور نیم درصد هم نیست. بعد از حرف من آقای فانی فرمودند: «نه همان پول را سرانه‌ای بدهید.» این نگاه آقای وزیر کاملا حس مسئولیت ایشان در مقابل معلمان را نشان می‌دهد، بنابراین برخی ادعاها و اتهامات جانبدارانه بر نحوه عملکرد صندوق تأثیری نداشته است.


فکر می‌کنید بعضی حرف‌ها که موجب به‌هم‌ریختن ذهن فرهنگیان می‌شود، چه ضررهایی را به‌همراه دارد؟
مقام‌معظم‌رهبری فرمودند: «45 میلیون نفر با معلم در ارتباط هستند.» یعنی اگر ذهن یک معلم را به‌هم بریزید، 45 میلیون نفر را دچار بحران می‌کنید. اینجا مؤسسه‌ای اقتصادی‌ است که متعلق به 900 هزار معلم است و 45 میلیون نفر با آنها در ارتباط هستند. اینجا باید افراد بااحتیاط حرف بزنند و کمک کنند صندوق موفق شود؛ زیرا این مؤسسه اگر موفق شود، باری از دوش دولت در نظام تعلیم و تربیت برمی‌دارد ولی اینچنین که برخی به این صندوق صدمه می‌زنند به همین فرمایش مقام‌معظم‌رهبری و جامعه تعلیم و تربیت ظلم می‌کنند. چه کسی می‌گوید در مؤسسه اقتصادی اشکال نیست

؟ اصلا کدام مؤسسه اقتصادی‌ است که در آن اشکال وجود ندارد؟ بااین‌حال ما می‌خواهیم کمک کنید اشکالات رفع شود نه اینکه ریشه آن را بزنید. برخی نباید نسنجیده حرف بزنند؛ زیرا می‌دانند چقدر این حرف تبعات دارد. در ملاقاتی که با مقام‌معظم‌رهبری در هفته معلم داشتیم ایشان فرمودند: «از همه برای کمک‌نکردن به آموزش‌و‌پرورش گله دارم. همه باید به کمک آموزش‌و‌پرورش بسیج شوید و آن را احیا کنید.» ولی برخی دقیقا برخلاف فرمایش مقام‌معظم‌رهبری رفتار می‌کنند.


آیا مطابق با قانون، شما به‌عنوان مدیرعامل صندوق ذخیره فرهنگیان باید به مجلس شورای اسلامی گزارش بدهید؟
طبق قانون وزیر در مقابل مجلس پاسخگو است. هر وقت مجلس سؤال کند وزیر پاسخ می‌دهد ولی در قانون اشاره‌ای به پاسخگویی مستقیم مدیرعامل مؤسسه در برابر مجلس نشده است بااین‌حال ما گزارش خودمان را فرستادیم و آمادگی پاسخگویی را هم داریم. در مجلس جدید یک روز که کمیسیون آقای وزیر را دعوت کرده بودند آنجا خدمت آقای وزیر و اعضای کمیسیون آموزش و تحقیقات بودیم، من اعلام کردم کمیسیون دو ساعت وقت برای صندوق بگذارد تا فعالیت‌های آن را تشریح کنیم و نمایندگان نظر بدهند. همان جا هم از دوستان دعوت کردم به صندوق ذخیره فرهنگیان بیایند و از نزدیک پروژه‌های ما را ببینند و با آنها آشنا شوند. ما تکلیف سالانه نداریم که از ما سؤال شود و به آنها جواب دهیم. مجلس برای ما عزیز و محترم است. ما تحت حاکمیت نظام مقدس جمهوری اسلامی کار می‌کنیم، تبعیت از قانون اساسی کشور بر همه واجب است و حاکمیت این مملکت تحت پوشش ولایت فقیه را باور داریم. اگر مجلس سؤال کند ما حتما وظیفه خودمان می‌دانیم حرمت نگه داریم و جواب دهیم. انتظار ما این است که نمایندگان محترم مطلبی را بی‌اطلاع در مجلس نگویند.

تقریبا 50 نفر از نماینده‌های جدید خودشان به صندوق ذخیره فرهنگیان آمدند و از ما توضیح خواستند که از آنها تقدیر می‌کنیم که این قدر احساس تعهد می‌کنند و می‌آیند و از ما گزارش می‌خواهند و نظراتشان را هم به ما می‌دهند. قوه‌قضائیه و همه نهادها برای ما عزیز هستند و هر جا از ما بپرسند جواب می‌دهیم.


در سه سال گذشته که شما مدیرعامل صندوق ذخیره فرهنگیان بوده‌اید، سود تقسیمی بیشتر از 17 سال قبل از آن بوده است؛ این سودآوری چه نتیجه‌ای برای فرهنگیان داشته است؟
نگاه ما این بود که سود عملیاتی ایجاد کنیم و در‌این‌راستا سعی کردیم شرکت‌ها را سودآور کنیم. بعضی از شرکت‌ها وقتی که ما آمدیم، زیان‌ده یا سر‌به‌سر بوده‌اند که سعی کردیم این شرکت‌ها را احیا کنیم و سودی که ایجاد می‌شود سود عملیاتی باشد و ارزش دارایی نباشد تا سود سالانه را بالا ببریم. همچنین توانستیم در بخشی از شرکت‌ها سود بسیار خوبی را داشته باشیم و سعی کردیم سود را دراین‌مدت با تلاشی که در صحنه تولید و اجرا داشتیم به صورت واقعی نشان دهیم. درحال‌حاضر پرداختی ما به اعضا و دارایی‌های آنها چند برابر شده است.


در دو سال گذشته به چه دلیل مدیرعامل بانک سرمایه چند بار تغییر کرده است؟
ما انتظار داشتیم بانک مرکزی از ما حمایت کند و وقتی مدیرعامل بانک را تأیید می‌کنند هیئت‌مدیره را هم همزمان با او تأیید کنند تا در کارها به مشکل نخوریم. عدم همسویی مدیرعامل و هیئت‌مدیره موجب تغییر مدیریت می‌شود که از ابتدای سال 95 بانک مرکزی محبت کرده و هیئت‌مدیره با مدیرعامل همسو را تأیید کرد و درحال‌حاضر وضعیت خوبی در بانک سرمایه‌ داریم.


بیش از 46 درصد سهام بانک سرمایه برای فرهنگیان است؛ این بانک چه تسهیلات خاصی را برای فرهنگیان دارد؟
بانک سرمایه تا زمانی که احیا نشود امکان‌ دادن تسهیلات ارزان‌قیمت را ندارد و تا آموزش‌و‌پرورش منابع خودش را به این بانک نیاورد به‌طور طبیعی این بانک نمی‌تواند احیا شود. منابع آموزش‌و‌پرورش وقتی در بانک ما بیاید و بانک سرمایه، بانک عامل وزارتخانه شود، این منابع ارزان‌قیمت و سود آن به جیب معلمان می‌رود که هم می‌توان وام ارزان‌قیمت به آنها داد و هم سودی که بانک حاصل می‌کند به حساب معلمان برمی‌گردد.

دلیل اینکه بانک نمی‌تواند تسهیلات بدهد به‌خاطر این است که پول ارزان‌قیمت داخل آن نیست. بنده وقتی مسئولیت صندوق را برعهده گرفتم مبلغ 3,285 میلیارد از دارایی بانک سرمایه در اختیار پنج نفر بوده است که حتی فاقد وثایق معتبر و قوی است. نزدیک به سه سال است تلاش می‌کنیم تا بتوانیم این تسهیلات را به بانک سرمایه بازگردانیم و بنده را هم تهدید کردند و این هجمه‌های گوناگون که این روزها شاهد آن هستیم شاید به عمل‌رساندن همان تهدیدها باشد.


مؤسسه چه خدمات درمانی‌ای برای فرهنگیان در نظر دارد؟
خدمات گسترده‌ای در بخش درمان برای فرهنگیان عملیاتی شده است؛ پنج بیمارستان در تهران و در هر مرکز استان یک بیمارستان برای آنها در نظر گرفته شده است. هفت بیمارستان ما در استان‌ها خدمات خود را برای فرهنگیان شروع کرده‌اند و از مهر سال جاری در همه استان‌ها، فرهنگیان می‌توانند در بیمارستان‌هایی که برای آنها اختصاص پیدا کرده است به صورت رایگان از خدمات پزشکی استفاده کنند.


نظر شما درباره میزان حقوق دریافتی معلمان چیست؟
معلمی که معیشتش تأمین نباشد ابزار کارش از دست می‌رود؛ ابزار کار معلمی لباس خوب، چهره بانشاط و دانش است. معلمی که حدود دو میلیون تومان حقوق می‌گیرد مشکل معیشتی دارد، توان معلمی را از او گرفته‌ایم و واقعا ظلم به جامعه تعلیم و تربیت است. حقوق معلمی باید بیش از پنج میلیون تومان باشد. خوشبختانه در دوران وزارت دکتر فانی ما شاهد این شیب افزایش حقوق فرهنگیان هستیم.


بیمه معلم چه تفاوتی با سایر بیمه‌ها دارد؟
اولا ما یک مؤسسه اقتصادی هستیم و برای معلمان سود و ارزش‌افزوده در سرمایه آنها ایجاد می‌کنیم در نتیجه شرکت‌های ما باید سودآور باشند. اگر برای مثال صد میلیارد تومان شرکت بیمه ما سود دهد، این صد میلیارد در حساب اعضای ما می‌نشیند که این خدمت اول شرکت بیمه معلم است؛ بیمه معلم توانگری چهار را داشت و در بین سه بیمه آخر کشور بود و بحث انحلال هم درباره آن وجود داشت که ما آن را احیا کردیم.

درحال‌حاضر بیمه معلم توانگری یک دارد و در بین سه بیمه اول کشور قرار دارد. بیمه معلم امسال زیان انباشته‌ای که داشت را جبران کرده و بیش از 40 میلیارد تومان سود داده است. بخشی از هزینه بیمه تکمیلی معلمان که در آموزش‌و‌پرورش هست را از طریق همین بیمه پرداخت می‌کنیم. همچنین بخشی از سود بیمه را در همین بیمارستان‌هایی که راه انداختیم، برده‌ایم که معلم‌های ما وقتی وارد این بیمارستان‌ها شدند خدماتشان رایگان باشد.


ما دو شرکت در بخش ساختمان داریم؛ یک شرکت کار تجاری ساختمان می‌کند که شرکت ساختمانی معلم است و پروژه‌های بزرگ مانند پروژه برج ایران‌زمین، نگین قلهک و مگاپارس را می‌سازد و به‌دنبال سودآوری بیشتر برای فرهنگیان عضو صندوق است و شرکت تأمین مسکن فرهنگیان را هم داریم که هدفش این بوده است که مسکن بسازد و با قیمت تمام‌شده در اختیار اعضای مؤسسه قرار دهد. یکسری پروژه‌ها از سال 1385 و 1386 مانند پروژه‌های هزار واحدی فولاد شهر اصفهان، پروژه‌هایی در قزوین، تبریز و مشهد رها شده بودند که آنها را تکمیل کرده و با همان قیمت روز اول در حال تحویل به اعضاست اما از این به بعد خیلی معتقد نیستیم به این شیوه ادامه دهیم و از آنجایی که نمی‌توانیم 900 هزار عضو را پوشش دهیم سعی کرده‌ایم در مسکن این‌گونه ورود نکنیم به‌جز پروژه‌هایی که هم برای اعضا سود دارد و هم آنجا به فرهنگیان خدمتی شود. به‌همین‌دلیل قیمت تمام‌شده را با 20 درصد سود واگذار می‌کنیم مانند پروژه‌ای که درحال‌حاضر در شیراز برای فرهنگیان ساخته‌ایم.


تأسیس بانک فرهنگیان به‌وسیله صندوق ذخیره  فرهنگیان با یک فوریت در مجلس تصویب شد؛ این بانک چه کمکی می‌تواند به معیشت فرهنگیان کند؟
درحال‌حاضر صندوق‌های وام ضروری در کشور حدود سه هزار میلیارد تومان موجودی دارند، وام می‌دهند و در ادارات مختلف به صورت مستقل عمل می‌کنند. سهام بانک سرمایه هم حدود هزار میلیارد تومان متعلق به فرهنگیان است و معتقد هستیم اگر صندوق‌های وام ضروری را جمع کنیم و در قالب یک بانک پذیره‌نویسی کنیم هزار میلیارد تومان هم به‌دست می‌آید.

اگر هزار میلیارد تومان هم از خود اعضا بگیریم چیزی حدود پنج هزار میلیارد تومان منابع، در قرض‌الحسنه‌ای که بانک خاص خود فرهنگیان است، جمع می‌شود. با پنج هزار میلیارد تومان می‌توانیم به فرهنگیان وام چهار درصدی و فراگیر بدهیم.


در چه وضعیتی صندوق ذخیره فرهنگیان را تحویل گرفتید و درحال‌حاضر دارایی‌های صندوق چگونه است؟
سال 1392 که ما صندوق را تحویل گرفتیم دارایی صندوق بر‌اساس صورت‌های مالی و ثبت دفتری ما حدودا سه هزار و 200 میلیارد تومان بود. ارزش‌افزوده صندوق بر‌اساس برآورد مدیرانی که قبل از ما زحمت کشیدند و تلاش کردند چیزی بین6 هزار  تا 6 هزار و 300 میلیارد تومان بود و همچنین سه هزار و 200 میلیارد تومان ارزش روز صندوق بود. درحال‌حاضر دارایی ثبت‌شده ما هفت هزار و 700 میلیارد تومان و ارزش روز‌مان بیش از 10 هزار میلیارد تومان است. ملاک ما برای انتخاب مدیران در ستاد صندوق  این بود که با آموزش‌و‌پرورش مرتبط باشند و ظرفیت آن را به خدمت بگیرند. معاونان ما هم در صندوق اکثرا از مدیران کل قبلی و موفق آموزش‌و‌پرورش و در شرکت‌های تابعه هم مدیران متخصص مشغول به کار هستند.


در مدیریت شما مسائل سیاسی چه مقدار نقش داشته‌اند؟
مدیری هستم که تا به امروز عضو هیچ گروه، دسته و حزبی نشده‌ام. آدمی هستم معتقد به قانون اساسی مملکتم و معتقد به ولایت فقیه و محکم هم پای عقیده خودم ایستاده‌ام و از هیچ چیز هم نگرانی ندارم. اساسا هم معتقد نیستم و اجازه نمی‌دهم صندوق سیاسی شود.

صندوق ذخیره فرهنگیان منافع بیش از 900 هزار معلم جامعه تعلیم و تربیت است. بعضی از دوستان ممکن است بگویند آقای حاجی، آدم سیاسی است. آقای حاجی وزیر این کشور بوده و عضو هیئت امناست. بانک سرمایه را آقای حاجی تأسیس کرده و برای صندوق زحمت کشیده است.

در کنار ایشان آقای دکتر مظفر قرار دارد که ایشان هم وزیر قبلی بوده است. آقای وزیر طبق اساسنامه، افراد را نه بر‌اساس تفکر سیاسی  بلکه بر‌اساس تخصص آنها در آموزش‌وپرورش و همچنین صاحب‌ نظران اقتصادی را خارج از آموزش‌و‌پرورش انتخاب کرده است.


به‌عنوان آخرین سؤال، این روزها شنیده می‌شود شما را بازداشت کرده‌اند، چه نظری درباره این خبرها دارید؟
این شهاب‌الدین غندالی است که با شما صحبت می‌کند. این شایعات بیشتر از فشارهای سیاسی و جناحی نشأت گرفته است که سعی می‌کنند با آشفتگی اذهان فرهنگیان به خواسته‌های خود برسند که نتایج ناگوار آن را نمی‌دانند. من همچنان تا زمانی که حضور خود را مثمرثمر بدانم در خدمت فرهنگیان هستم.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha