چهارشنبه ۱۰ شهریور ۱۳۹۵ - ۱۵:۳۶
کد خبر: 192007

رییس بانک خون بندناف خصوصی رویان گفت: بیشترین مصرف خون بندناف در پیوند مغز استخوان است و بیمارستان شریعتی با انجام 80 پیوند تاکنون بالاترین آمار را در میان مراکز انجام دهنده این پیوند دارد.

بیشترین مصرف خون بند ناف در پیوند مغز استخوان

سلامت نیوز :رییس بانک خون بندناف خصوصی رویان گفت: بیشترین مصرف خون بندناف در پیوند مغز استخوان است و بیمارستان شریعتی با انجام 80 پیوند تاکنون بالاترین آمار را در میان مراکز انجام دهنده این پیوند دارد.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایرنا،دکتر مرتضی ضرابی روز چهارشنبه در حاشیه هفدهمین جشنواره بین المللی تحقیقاتی رویان در جمع خبرنگاران اظهار کرد: 10 مرکز دیگر در کشور از جمله مرکز محک، بیمارستان طالقانی، مرکز طبی کودکان و بیمارستان منتصریه مشهد نیز این پیوند را انجام می دهند.


وی با بیان این که سهم پژوهشگاه رویان از این پیوندها تاکنون 20 پیوند بوده است، در مورد تعداد پیوند مغز استخوان از خون بند ناف در جهان گفت : تاکنون 31 هزار پیوند انجام شده و سهم ایران در این زمینه قابل قبول است.


دکتر ضرابی افزود: علاوه بر استفاده از مغز استخوان برای درمان بیماری های خونی مانند تالاسمی، نقص ایمنی مادرزادی و سرطان های خونی سال گذشته از سلول های بنیادی برای درمان کودکان دچار فلج مغزی استفاده شد که البته در مراحل تحقیقاتی است و در صورت مثبت بودن نتایج برای درمان آسیب های نخاعی و جمجمه نیز استفاده خواهد شد.


وی ادامه داد: در بانک عمومی خون بندناف رویان نیز از انجا که نیاز به بودجه دولتی دارد، تنها 5 هزار نمونه ذخیره سازی شده است.
رییس بانک خون بندناف خصوصی رویان افزود: از پیوندهای نادری که سال گذسته انجام شد، استفاده از خون بندناف یک کودک 7 ساله برای درمان نارسایی حاد مغز استخوان او بود که در بیمارستان علی اصغر تهران انجام شد.

**ذخیره سازی 67 هزار نمونه در بانک خون بند ناف خصوصی رویان
دکتر ضرابی همچنین از ذخیره سازی 67 هزار نمونه خون بند ناف در بانک خصوصی رویان خبر داد و گفت: تلاش می کنیم با کمک مراکز پیوند از سلول های خون بند ناف برای درمان بیماری های بدخیم استفاده کنیم.
وی افزود: طبق آمار اعلام شده در دنیا تاکنون کمتر از 5 پیوند از این نوع انجام شده است و در ایران نیز در مورد کودک 7 ساله مبتلا به نارسایی حاد مغز استخوان در سال گذشته این اقدام صورت گرفت.


ضرابی از توسعه فعالیت های بانک خون بند ناف رویان در سایر کشورهای نیز خبر داد و گفت: طی یک ماه آینده بانک خون بند ناف در کردستان عراق که به دلیل جنگ و مسائل امنیتی فعالیت آن متوقف شده بود، راه اندازی می شود و همچنین مرکزی در اربیل عراق قرار است برای فعالیت دراین زمینه راه اندازی شود.


ضرابی هدف از راه اندازی این مراکز را علاوه بر توسعه بخش توریسم درمانی کشور ارتقا جایگاه بین المللی رویان عنوان کرد و افزود: اگر بتوانیم شرایط را برای ذخیره نمونه های خونی سایر کشورهای همسایه فراهم کنیم، می توانیم در این زمینه به موفقیت های گسترده ای دست یابیم.
رئیس بانک خون بندناف خصوصی رویان از حمایت از پروژه های تحقیقاتی به عنوان یک فعالیت دیگر پژوهشگاه رویان نام برد و گفت : سال گذشته حمایت از پایان نامه دکتری و پسادکتری آغاز کردیم و از هر طرح تحقیقاتی در این راستا حمایت به عمل آمد.
وی افزود: امسال نیز ار پایان نامه هایی که در رابطه با خون بند ناف هستند، با موضوعاتی مانند طب ترمیمی و سلول های بنیادی حمایت خواهیم کرد و محدودیتی در این زمینه نداریم .


رئیس پژوهشگاه رویان با بیان این که این مرکز سالانه به حدود 250 بیمار خارجی در زمینه ناباروری خدمات ارایه می کند، ادامه داد: با توجه به موفقیت های حاصله در این زمینه تلاش داریم ارایه این خدمات را با همکاری از طریق پزشکان و دفاتر آژانس های مرتبط در این زمینه گسترش دهیم .


وی افزود: با توجه به تمایل کشورهای منطقه در زمینه راه اندازی بانک خون بند ناف تلاش داریم در کشور عمان و کویت نیز مراکزی در این زمینه ایجاد کنیم .
ضرابی از راه اندازی مرکز پذیره نویسی اهدا کنندگان سلول های بنیادی خون محیطی و خون بند ناف خبر داد و گفت : این مرکز با هدف افزایش تعداد سلول های بنیادی در راستای درمان بیماران راه اندازی شده است .


ضرابی گفت : افرادی که مایل به اهدای سلول های خود هستند، باید 17 تا 55 سال سن داشته و از سلامت جسمی مناسب برخوردار باشند.
وی اظهار کرد: 30 درصد افراد نیازمند می توانند اهدا کننده مناسب پیدا کنند و بنابراین هر چه تعداد نمونه ها افزایش یابد، شانس ای که بیماران بتوانند نمونه مورد نظر را برای درمان داشته باشند بیشتر می شود.


برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha