بیماری‌های عروقی از جمله سکته‌های قلبی و مغزی از مهم ترین علل مرگ و میر در بسیاری از کشورهای جهان است و بررسی‌ها نشان می‌دهد با توجه به اهمیت رسیدگی به سکته در دقایق اولیه، مرگ و میر در روزهای آخر هفته و تعطیل به دلیل تاخیر در رسیدگی بیشتر است.

رسیدگی در دقایق اولیه جان بیماران سکته‌ای را نجات می‌دهد

به گزارش سلامت نیوز به نقل از  مهر،به علت تعدد عوامل دخیل در بروز این بیماری ها و اثر تجمعی آنها تعداد زیادی از بیماران همچنان با انواع اختلالات عروق مواجه هستند و تعداد آنها نیز رو به افزایش است.

با این حال مرگ و میر بر اثر این نوع اختلالات صرفا به شدت بیماری زمینه ای مربوط نمی شود و ممکن است عوامل دیگری که گاه هیچ ارتباطی با وضع جسمی بیمار یا داروهای استفاده شده ندارند نیز سرنوشت بیمار را تغییر دهند. بررسی های جدید محققان در همین زمینه نشان می دهد روزهای هفته نیز ممکن است بر میزان های مرگ و میر بر اثر سکته تأثیر بگذارد.

کسانی که اواخر هفته سکته و برای درمان به مراکز درمانی مراجعه می کنند بخت کمتری برای دریافت درمان مناسب دارند و به همین علت احتمال مرگ و میر در آنان افزایش می یابد. روزهای آخر هفته به علت کمبود نیروهای باتجربه در مراکز درمانی و دسترسی نداشتن به برخی امکانات که به طور معمول در روزهای عادی در دسترس است خطر مرگ و میر بیشتر می شود.

با توجه به یافته های متعدد درباره کافی نبودن خدمات ارائه شده در اواخر هفته به بیماران، لازم است در خصوص ارتقاء این خدمات به ویژه در بخش های اورژانس چاره اندیشی شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha