دوشنبه ۳ اسفند ۱۳۸۸ - ۱۱:۲۷
کد خبر: 19229

رییس اداره سرطان وزارت بهداشت، چاقی و افزایش وزن را از عوامل خطر سرطان‌ها عنوان كرد و با اشاره به نقش تغذیه در بروز سرطان‌ها نسبت به مصرف مایعات داغ و غذاهای نامطمئن هشدار داد.

چاقی و افزایش وزن را از دیگر عوامل خطر سرطان‌ها عنوان كرد و گفت: ‌افراد چاق و دارای افزایش وزن در معرض خطر بسیاری از سرطان‌ها از جمله كولون، كلیه، اندومتر رحم، ‌تخمدان، پانكراس و حتی سرطان معده قرار دارند.

وی تاكید كرد: جلوگیری از چاقی نه تنها مبارزه با سرطان بلكه مبارزه با بسیاری از بیماری‌های غیرواگیر از جمله بیماری‌های قلبی - عروقی، فشار خون، بیماری‌های مفصلی و سكته‌های مغزی است.

مصرف چای داغ سرطان‌زاست

برنج دودی و ماهی دودی با بسیاری از سرطان‌ها در ارتباطند

دكتر رمضانی تغذیه را از دیگر عوامل خطر سرطان‌ها عنوان كرد و گفت:‌ تغذیه نیز ارتباط زیادی با بروز سرطان‌ها دارد. به عنوان مثال مصرف چای داغ سرطان زاست؛ این در حالی است كه در بسیاری از استان‌های كشور فرهنگ مصرف چای داغ جا افتاده است. بر این اساس فرهنگسازی در جهت پرهیز از مصرف چاغ داغ ضروری است.

وی با بیان این كه سرطان‌های مری و معده با مصرف مایعات داغ در ارتباطند، گفت: سرطان مری در جمعیت مردان و زنان كشور، جزو سرطان‌های شایع است.

دكتر رمضانی وجود نیتریت در مواد غذایی را نیز سرطان‌زا عنوان كرد و گفت: وجود نیتریت در آب و همچنین استفاده از آن به عنوان ماده نگهدارنده در مواد غذایی سرطان‌زاست. برنج دودی و ماهی دودی نیز غذاهای ایمنی نیستند و ثابت شده كه با بسیاری از سرطان‌ها ارتباط دارند.

به گفته وی، بسیاری از عفونت‌ها نیز در كشورهای مختلف با سرطان‌ها ارتباط دارند؛ به عنوان مثال هپاتیت B با سرطان كبد ارتباط مستقیم دارد كه خوشبختانه راه مبارزه با سرطان كبد از چند سال گذشته با واكسیناسیون در كشور آغاز شده است. ویروس پاپیلوم انسانی نیز با سرطان دهانه رحم ارتباط مستقیم دارد و برخی كتاب‌ها بیش از 90 درصد عامل سرطان گردنه رحم را همین ویروس عنوان می‌كنند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha