دوشنبه ۱۵ شهریور ۱۳۹۵ - ۱۱:۵۳
کد خبر: 192320

مدیر دفتر زیست بوم‌های دریایی سازمان حفاظت محیط زیست با بیان اینکه تمامی پستانداران دریایی کشورمان در معرض انقراض قرار دارند، گفت: صیادی سنتی و صنعتی تهدیدی جدی برای این گونه های ارزشمند دریایی محسوب می‌شوند.

صیادی سنتی و صنعتی بلای جان پستانداران دریایی

سلامت نیوز:مدیر دفتر زیست بوم‌های دریایی سازمان حفاظت محیط زیست با بیان اینکه تمامی پستانداران دریایی کشورمان در معرض انقراض قرار دارند، گفت: صیادی سنتی و صنعتی تهدیدی جدی برای این گونه های ارزشمند دریایی محسوب می‌شوند.


به گزارش سلامت نیوز به نقل از باشگاه خبرنگاران جوان؛داوود میرشکاری مدیر کل دفتر زیست بوم‌های دریایی سازمان حفاظت محیط زیست  در خصوص مرگ و میر پستانداران دریایی کشورمان اظهار داشت: دلفین، نهنگ، فک و گاو دریایی که به دلیل وجود بستر علفی در جنوب خلیج فارس دیده شده اند، از جمله پستانداران دریایی کشورمان محسوب می‌شوند که همگی به عنوان گونه درحال انقراض به ثبت رسیده‌اند.


وی در خصوص مرگ و میر پستانداران دریایی به واسطه روش صیادی صنعتی بیان داشت: در روش صیادی صنعتی به لحاظ حجم بسیار زیاد صید و ضمنی بودن بخشی از این گونه‌های در معرض خطر انقراض دریایی همچون لاک‌پشت و سایر پستانداران در تور صیادی گرفتار می‌شوند.
مدیر کل دفتر زیست بوم‌های دریایی سازمان حفاظت محیط زیست ادامه داد: پستانداران دریایی به دلیل فشار وارده در تور گرفتار شده و با ضربات وارده در زمان رسیدن به شناور از بین می‌روند.


وی درباره تلفات پستانداران دریایی به روش صیادی سنتی بیان داشت: در روش صیادی سنتی با ایجاد دیواره‌هایی در داخل دریا، به پهن کردن تور در محدوده مذکور می‌پردازند، لذا امکان گرفتار شدن پستانداران دریایی حتی لاک‌پشت‌ها در این روش که به آن انتزاعی اطلاق می‌شود بسیار زیاد است.
مدیر کل دفتر زیست بوم‌های دریایی سازمان حفاظت محیط زیست تصریح کرد: در این روش‌، ما حتی شاهد گرفتار شدن نهنگ نیز بوده‌ایم که با جزر دریا و پایین‌ آمدن آب متاسفانه به گل نشسته و از بین رفته است.


میرشکاری تاکید کرد: شناسایی مسیرهای پرتردد پستانداران دریایی که اغلب مهاجر بوده و یا در نقطه ثابتی به طور دائم حضور دارند، بسیار ضروری است تا بتوانیم از صیادی در این مناطق ممانعت کنیم.
وی ادامه داد: تاکنون نتوانسته‌ایم به این هدف جامه عمل بپوشانیم چرا که نیازمند تکنولوژی‌های نوین هستیم.


*افزایش تلفات پستانداران در سال 94
مدیر کل دفتر زیست بوم‌های دریایی سازمان حفاظت محیط زیست در خصوص آمار تلفات پستانداران دریایی گفت: سال گذشته آمار تلفات پستانداران دریایی در جنوب کشورمان به 13 راس رسید.


میرشکاری ادامه داد: در همین مدت در شمال کشورمان نیز شاهد مرگ و میر 4 راس از خوک‌های خزری بودیم.
وی در خصوص آمار تلفات مربوط به سال 94 بیان داشت: از ابتدای سال تا کنون شاهد تلفات 2 راس از خوک‌های خزری در سواحل شمالی کشورمان بوده‌ایم.
مدیر کل دفتر زیست‌بوم‌های دریایی کشورمان افزود: در سواحل جنوبی کشورمان نیز در مدت فوق لاشه یک دلفین را پیدا کرده‌ایم.
میر شکار درباره رهاسازی و نجات پستانداران دریایی به ویژه خوک خزری تصریح کرد: سال گذشته صیادان در مرز استان گلستان و مازندران موفق به نجات و رهاسازی حدود 9 الی 11 خوک خزری بوده‌اند.


وی با تاکید بر کمبود نیروی انسانی و عدم تخصیص بودجه در سال 94 گفت: این عوامل برای استقرار نیروها در کل سواحل خزر خلیج فارس و عمان در جهت رهاسازی و نجات پستانداران دریایی که یک امری ضروری است اختلال ایجاد کرده و از اجرای فراگیر آن جلوگیری کرده است.

       
 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha