ویتامین "د" یک ماده مغذی حیاتی برای سلامت انسان است که جذب آن در بدن زمانی میسر می‌شود که فرد در معرض تابش نور خورشید قرار بگیرد.

پزشکان نگرانند که شرایط آب و هوای زمستان کنونی مشکل کمبود ویتامین "د" در میان جمعیت بزرگی از ساکنان نیم کره شمالی را دو چندان کند.

در حالی که افراد بیش‌تری برای جلوگیری از ابتلا به سرطان پوست به استفاده از کرم ضد آفتاب متوسل شده‌اند، کمبود ویتامین "د" آنها نیز رو به افزایش بوده است. میزان کمبود این ویتامین در میان آفریقایی‌های آمریکا به ویژه بالا است، چون رنگ تیره پوست آن‌ها به طور طبیعی از جذب نور آفتاب جلوگیری می‌کند.

"ام اف ای"، بزرگترین کلینیک پزشکی در واشنگتن، در حال حاضر اندازه‌گیری میزان ویتامین "د" بدن را مانند اندازه‌گیری‌های متداول دیگر (مانند قند، کلسترول و هموگلبین خون)، انجام می‌دهد و دکتر ژی ژی ال بایومی می‌گوید: نتایج به دست آمده نگران‌ کننده است.

او گفت: وقتی شروع به تحقیق درباره کمبود ویتامین د كردم، متوجه شدم دست کم هشتاد و پنج درصد از مراجعه‌کنندگان به شدت کمبود ویتامین د داشتند. این موضوع تا آن حد در حال گسترش است که وقتی جواب آزمایش یک نفر مقدار ویتامین د را عادی نشان می‌دهد، جای تعجب است.

کمبود ویتامین د ممکن است منجر به امراض استخوانی مانند راشیتسم و پوکی استخوان شود اما شواهد رو به افزایشی نیز در دست است که کمبود این ویتامین حتی ممکن است باعث بیماری‌های قلبی، سرطان و دیابت شود. از آن جایی که مواد خوراکی محدودی حاوی ویتامین د است، بنابراین مصرف قرص مکمل یکی از راه‌های رفع کمبود این ویتامین است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha