شنبه ۱۵ اسفند ۱۳۸۸ - ۱۰:۱۲
کد خبر: 19320

پیشرفت‌های چشمگیر متخصصین و جامعه پزشكی كشور در سالهای اخیر، ایران را در ردیف 10 كشور برتر دنیا در زمینه درمان ناباروری و سلول‌های بنیادی قرار داده است.

دكتر محمدرضا نوروزی نایب رییس شورای عالی نظام پزشكی كشور با اعلام این مطلب در شانزدهمین كنگره ملی و نخستین كنگره بین المللی باروری و ناباروری ایران افزود: بررسی‌ها نشان می‌دهد در حال حاضر حدود 3 میلیون نفر از زوج‌های كشور از مشكلات ناباروری رنج می‌برند و سالانه نیز حدود 15 درصد به جمعیت زوج‌های نابارور كشور اضافه می‌شود. این در حالی است كه در سایه پیشرفت‌ها و تلاش‌های متخصصین و دانشمندان ایرانی، كشور ما در حال حاضر در ردیف 10 كشور برتر دنیا در درمان ناباروری است.

وی افزود: متاسفانه با وجود تمامی امكانات، تجهیزات، دانش و تخصص چشمگیر متخصصین ایرانی،‌ هنوز نتوانسته‌ایم از تمامی ظرفیت‌ها برای درمان ناباروری به طور كامل استفاده كنیم، چرا كه بسیاری از زوج‌ها به دلیل مسائل فرهنگی و یا مشكلات مالی به پزشكان معالج و مراكز درمانی مراجعه نمی‌كنند. به همین خاطر امیدواریم رسانه‌ها با كمك كارشناسان و دست‌اندركاران جامعه علمی پزشكی كشور در زمینه فرهنگ سازی برای مراجعه زوج‌های نابارور به مراكز درمانی تلاش نمایند.

وی با بیان اینكه ناباروری یكی از 5 علت اصلی طلاق در میان زوج‌های جوان كشور است، خاطر نشان كرد: متاسفانه بسیاری از مشكلات روحی، روانی و افسردگی‌های زنان و مردان نابارور نیز ریشه در بیماری‌شان دارد.

دبیر انجمن علمی باروری و ناباروری در بخش دیگر سخنانش، ایجاد بانك ثبت اطلاعات اهدا - با تاكید بر محرمانه بودن اطلاعات افراد - را بسیار ضروری خواند و تصریح كرد: با توجه به اینكه اطلاعات ژنتیكی در كشور ثبت نمی‌شود و این موضوع به عنوان یكی از ضعف‌های بزرگ در درمان ناباروری است، خواستار توجه مسئولان برای ایجاد بانك اطلاعات اهدا شد.

نایب رییس شورای عالی نظام پزشكی كشور خاطر نشان كرد: در حال حاضر بیش از 90 درصد زوج‌های نابارور كشور می‌توانند با روشهای درمانی مختلف بچه‌دار شوند. اما متاسفانه به دلیل برخی مشكلات فرهنگی و اقتصادی و عدم حمایت سازمان‌های بیمه گر، از نعمت فرزند بی بهره می‌مانند كه یقینا مسئولان و دست اندركاران مربوطه باید در این زمینه تصمیمات جدی و مهم اتخاذ كنند تا زوج‌های جوان به خاطر ناتوانی مالی با مسائل و مشكلات مختلف از جمله طلاق یا بیماریهای روحی، روانی رو به رو نشوند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha