دوشنبه ۲۹ شهریور ۱۳۹۵ - ۱۵:۱۲
کد خبر: 193294

مسئول روابط‌عمومی اداره‌کل حفاظت محیط‌ زیست استان زنجان با اشاره به رویت یک حلقه مار سمی در راهرو منزلی در شهرک کارمندان زنجان، گفت: احتمال حضور چنین جانورانی در منازل وجود دارد و شهروندان نباید در مواجهه با آن، خود دست به کار شوند، بلکه باید مراتب را به ارگان‌های ذی‌ربط گزارش دهند.

در صورت مشاهده مار، آن‌ها را نکشید

سلامت نیوز:مسئول روابط‌عمومی اداره‌کل حفاظت محیط‌ زیست استان زنجان با اشاره به رویت یک حلقه مار سمی در راهرو منزلی در شهرک کارمندان زنجان، گفت: احتمال حضور چنین جانورانی در منازل وجود دارد و شهروندان نباید در مواجهه با آن، خود دست به کار شوند، بلکه باید مراتب را به ارگان‌های ذی‌ربط گزارش دهند.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایسنا،امجد باقری اظهار کرد: بنا به اعلام آتش‌نشانی این مار از نوع مار افعی زنجانی بود که بعد از زنده‌گیری در محیط ‌زِیست رهاسازی شده است.

وی با اشاره به اینکه افراد همواره برای در امان ماندن از خطر نیش‌های سمی مارها باید از نزدیک شدن به این جانوران خزنده به جد خودداری کنند و در صورت گزیده شدن نیز بلافاصله به نزدیک‌ترین مرکز درمانی مراجعه کنند، افزود: تاکید ما بر این است که افراد هیچ‌گاه در مواجهه با هرگونه جانوری از خود واکنش نشان ندهند و حتما با آتش‌نشانی تماس بگیرند.

این مسئول افزود: سرعت تاثیر سم مارها در بدن معمولا حدود یک ساعت است و چون زهر برخی از این خزندگان خطرناک و کشنده است باید خطرناک‌ترین حالت در نظر گرفته شود که تنها راه رهایی از آن نیز مراجعه زودهنگام به پایگاه‌های اورژانس و مراکز درمانی است.

وی با اشاره به اینکه در زنجان 28 گونه مار سمی، نیمه‌سمی و غیرسمی زیست می‌کند که چند گونه از آن‌ها از جمله افعی زنجانی، افعی تکابی و گرزه مار بسیار سمی و خطرناک است و در مقابل گونه‌هایی چون چیلپر (مار آبی) و آتشی نیز غیرسمی است، خاطرنشان ‌کرد: این گونه مارها بسیار کمیاب بوده و درمناطق کوهستانی زنجان زیست می‌کنند. از مهم‌ترین مارهای زنجان می‌توان به آتشی، پلنگی و شتری که غیرسمی و سوسن و یله مار که نیمه‌سمی هستند اشاره کرد.

باقری تصریح کرد: مارها اصولا جانوران خزنده خطرناکی نیستند و بیشتر در مواقعی که احساس خطر کنند و به نوعی فرصت فرار از آنان سلب شود به سمت محرک حمله ور می‌شوند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha