مربی بین‌المللی و داور ایرانی فدراسیون جهانی IFBB با تشریح «کبدشورى» به‌عنوان یک اصطلاح غیرعلمی بین مربى‌نماهای ورزشی گفت: «فیبروز کبدی» حاصل مصرف داروهای نیروزا است که باعث مرگ زودهنگام می‌شود.

سلامت نیوز: مربی بین‌المللی و داور ایرانی فدراسیون جهانی IFBB با تشریح «کبدشورى» به‌عنوان یک اصطلاح غیرعلمی بین مربى‌نماهای ورزشی گفت: «فیبروز کبدی» حاصل مصرف داروهای نیروزا است که باعث مرگ زودهنگام می‌شود.

به گزارش  سلامت نیوز به نقل از  تسنیم، برخى از مربى‌نماهاى تمامى رشته‌هاى ورزشى در توجیه تجویز داروهاى استروییدى براى ورزشکاران با به‌کار بردن اصطلاح و جمله مضحک این‌چنین بیان می‌کنند: «با قطع مصرف داروها و مصرف کبدشور آنزیم‌هاى کبد شما به حالت نرمال برمی‌گردد»، جمله‌ای بسیار مضحک و غیرعلمى.

در این رابطه اکبر خزایى ــ مربی بین‌المللی و داور ایرانی فدراسیون جهانی IFBB در توضیح این اصطلاح غیرعلمی به تسنیم عنوان کرد: دارو یا ماده‌اى با عنوان بسیار ابتدایى و غیرعلمى کبدشور وجود ندارد، بلکه با قطع مصرف چربی‌هاى مضر، نمک و مشروبات الکلى براى افرادی که از این مواد استفاده می‌کنند و مصرف برخى داروها و عرقیات گیاهى که در طب سنتى ادعا بر این است که می‌توانند عملکرد کبد را بهبود بخشند می‌توان تا حدى از بالا رفتن آنزیم‌هاى کبد نظیر SGOT ،SGPT ،BiLi ،ALK_p جلوگیری کرد.

خزایی ادامه داد: بنابراین حداقل جمله‌اى که در شأن یک کارشناس یا مربى ورزشى باشد این است که گفته شود سم‌زدایى کبد؛ زیرا جمله‌اى تحت عنوان «کبدشورى» در هیچ منبع علمى و مورد تأیید نه وجود دارد و نه اشاره شده است.

این محقق علوم پزشکى ورزشى ادامه داد: با هر بار مصرف داروهاى نیروزا، مشروبات الکلى، مصرف مداوم چربی‌ها و مصرف خودسرانه سایر داروها، کبد دچار فیبروز می‌شود که هرچند با قطع و اصلاح علت ایجاد کننده آنزیم‌هاى مورد اشاره فوق به حالت نرمال برمی‌گردند ولى فیبروز ایجادشده هرگز از بین نخواهد رفت و این روند و ایجاد فیبروزها با مصرف مداوم و دوره‌هاى متعدد طى چندین سال باعث تخریب کامل بافت‌ها و سلول‌هاى کبد و در نتیجه سیروز کبد خواهد شد و شخص با این دنیا خداحافظى خواهد کرد.

خزایى در تشریح فیبروز کبد توضیح داد: به‌طور مثال با هر بریدگى و بخیه ایجاد شده بر سطح پوست پس از ترمیم کامل زخم باز هم آثار و جاى بخیه و یا گاهی گوشت اضافه ایجاد می‌شود که در جایگاه مقایسه با همان فیبروز کبد است که با قطع مصرف استروییدها یا همان داروهاى دوپینگ و نیروزا آنزیم‌هاى کبد کاهش می‌یابد و به سطح نرمال می‌رسد ولى فیبروز ایجاد شده همانند جاى زخم سطح پوست در کبد باقى خواهد ماند.

مربی بین‌المللی و داور ایرانی فدراسیون جهانی IFBB در خاتمه خاطرنشان کرد: پس هیچ‌گاه تحت تأثیر مربى‌نماها یا برخى نسخه‌پیچ‌هاى داروخانه‌ها که اخیرأ لاین بیزینسى فوق‌حرفه‌اى با تجویز و فروش داروهاى استروییدى و پپتاییدى براى ورزشکاران در برخى داروخانه‌ها باز کرده اند قرار نگیرید.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha