مدیر روابط عمومی انجمن داروسازان ایران ضمن اشاره به آنچه که "مشکلات فراوان داروخانه‌های کشور" خواند، از متولیان نظام سلامت چه در بدنه دولت و چه در مجلس شورای اسلامی خواست که با تغییر نگرش‌ها، فکری اساسی برای آینده این صنف کنند.

مشکلات فراوان داروخانه‌های کشور/مسوولان فکری کنند

سلامت نیوز:مدیر روابط عمومی انجمن داروسازان ایران ضمن اشاره به آنچه که "مشکلات فراوان داروخانه‌های کشور" خواند، از متولیان نظام سلامت چه در بدنه دولت و چه در مجلس شورای اسلامی خواست که با تغییر نگرش‌ها، فکری اساسی برای آینده این صنف کنند.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایسنا،دکتر حمید خیری با اشاره به نقش ایرانیان در توسعه علم داروسازی در جهان گفت: با مروری کوتاه به تاریخچه علوم در ایران به راحتی به این موضوع پی می‌بریم که یکی از ریشه‌دارترین و کهن‌ترین علوم و فناوری‌های تاریخ تمدن ایران داروسازی است. بسیاری از قراین و شواهد موجود حاکی از آن است که ایرانیان باستان، نقش بسزایی در توسعه دانش و فن داروسازی داشته و درمان بیماران و بکار بردن داروها نزد ایرانیان دارای قدمتی بیش از سایر ملل است.

وی ضمن تاکید بر نقش ایرانیان در گسترش طب اسلامی ادامه داد: داروسازی در ایران در دوران اسلام نیز با پیشرفت‌های قابل ملاحظه‌ای همراه بوده و دانشمندانی چون ابوعلی سینا و محمد زکریای رازی با به ارث گذاشتن آثاری ارزشمند کمک شایانی به پیشرفت این علم کرده‌اند.

به گفته مدیر روابط عمومی انجمن داروسازان ایران، علم داروسازی از دوران پیدایش همواره با چالش‌ها و مشکلاتی مواجه بوده و داروسازان بنا بر تکلیفی که در مقابل بیماران بر دوش احساس می‌کنند، همواره به انحای مختلف با کم و کسرها ساخته است. آنها با دست و پنجه نرم کردن با این مشکلات، پیشرفت‌های زیادی در زمینه تولید داروهای مختلف برای بیماری‌های مختلف داشته‌اند. ولی واقعیت این است که داروسازان در چند سال اخیر فشارهای بسیار زیادی را از جوانب مختلف تحمل کرده‌اند که شاید در طول تاریخ سابقه نداشته باشد.

وی تصریح کرد: خوشبختانه به برکت پتانسیل عظیم داروسازان ایرانی، با وجود تحریم‌های شدید بین‌المللی، داروسازان با همراهی سایر فعالان حوزه دارو، توانسته‌اند با بکارگیری مهارت و توانایی این افراد، نزدیک به ۹۷ درصد نیازهای دارویی کشور را تامین کنند که شاید در نوع خود درمیان بسیاری از کشورهای هم‌رده ما بی‌نظیر باشد.

خیری ضمن انتقاد از بی‌توجهی‌های متعدد نسبت به نقش داروسازان تاکید کرد: اگرچه در سالیان گذشته نظام سلامت توانسته است با همت پزشکان و داروسازان به پیشرفت‌های چشمگیری در سطح کلی سلامت جامعه و بالارفتن شاخص‌های مربوط به آن برسد، اما متاسفانه در طرح تحول سلامت نقش داروخانه ها و به موازات آن نقش داروسازان به خوبی مورد توجه قرار نگرفته است. این درحالی است که به گفته صاحب نظران بدون در نظر گرفتن نقش داروخانه ها و عدم توجه به توانمند سازی داروخانه ها، این طرح به صورت ناقص پیش می‌رود.

وی ادامه داد: این آرزوی ما است که مردم شریف‌مان از مواهب طرح تحول سلامت به صورت پایدار بهره‌مند باشد، ولی انجمن داروسازان با تکیه بر نزدیک به یکصد سال تجربه‌ای که در آن شکل گرفته است، رسالت خود می‌داند که نگرانی‌هایی که از بررسی جوانب مختلف احساس می‌کند، با صدای بلند به مسئولین مربوطه اعلام کند.

خیری اضافه کرد: یکی از موضوعاتی که این روزها موجب نگرانی اکثر جامعه داروسازان شده است، عدم تلاش وزارت بهداشت برای بهره‌برداری شایسته از پتانسیل داروسازان کشور است. توقع داریم وزارت بهداشت، نسبت به ظرفیت‌سازی و زمینه‌سازی برای ارتقاء سطح خدمات داروخانه‌ها پیش بینی‌های لازم را تدارک بیند.

وی ادامه داد: حمایت از اقتصاد داروخانه، توجه به رای و نظر تشکل‌های صنفی این حوزه، کاهش سهم‌خواهی داروخانه‌های دولتی از گردش مالی دارو، کاهش فشار مالیاتی بر بدنه رنجور داروخانه‌ها، پرهیز از ارائه طرح‌هایی که هویت خصوصی داروخانه‌ها را مخدوش می‌کند و چندین موضوع دیگر، توقعاتی هستند که داروسازان از دولت تدبیر و امید دارند. عدم توجه به چنین مباحثی سبب شده که عرصه برای داروخانه‌ها هر روز تنگ‌تر از روز قبل شود.

به گفته خیری، این واقعیت که تعدادی از داروسازان به دنبال واگذاری داروخانه‌های خود و خروج از این صنف هستند و هزینه‌های سرسام‌آور اداره داروخانه، وضعیت اقتصاد داروخانه‌ها را به نقطه سر به سر رسانده است، واقعیت بسیار دردناکی است که باید رسیدگی به آن تسریع شود.

مدیر روابط عمومی انجمن داروسازان تصریح کرد: امروز شرایط برای داروسازان به گونه‌ای پیش می‌رود که داروخانه‌هایی که روزی خود سرپناهی برای بیماران بودند، خود در حال بی پناه شدن هستند.

وی تاکید کرد: با توجه به مشکلات فراوان داروخانه‌های کشور در حال حاضر متولیان نظام بهداشت و درمان، چه در بدنه دولت و چه در مجلس شورای اسلامی باید با تغییر نگرش، فکری اساسی برای آینده این صنف کنند؛ چرا که عدم توجه به این مشکلات می‌تواند در سالیان پیش رو عواقب سنگینی برای نظام سلامت کشور در پی داشته باشد که جبران آن، طاقت فرسا باشد.


 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha