عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی تهران گفت: تمامی خانم‌ها و آقایان می‌توانند با انجام یک آزمایش ساده میزان ویتامین D در بدن خود را کنترل کنند، ممکن است که فرد کمبود این ویتامین را در بدن خود داشته باشد اما به شکل جدی علائم بیماری در وی نشان داده نشود.

با انجام یک آزمایش ساده میزان ویتامین D بدن خود را کنترل کنید

سلامت نیوز: عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی تهران گفت: تمامی خانم‌ها و آقایان می‌توانند با انجام یک آزمایش ساده میزان ویتامین D در بدن خود را کنترل کنند، ممکن است که فرد کمبود این ویتامین را در بدن خود داشته باشد اما به شکل جدی علائم بیماری در وی نشان داده نشود.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از سینا، علی اکبر سهیلی آزاد، عضو هیئت علمی گروه تغذیه دانشکده علوم تغذیه دانشگاه علوم پزشکی تهران در گفت‌وگو با خبرنگار سینا در پاسخ به این سوال که معمولاً بهترین راه دریافت ویتامین D استفاده از نور آفتاب است اما چرا مدام به استفاده از کرم ضد آفتاب توصیه می‌شود، گفت: اگر نور آفتاب به بدن برخورد نکند کمبود ویتامین D بوجود می‌آید اما در بسیاری از مواقع استفاده از کرم‌های ضدآفتاب مشکل کمبود ویتامین D را در بدن ایجاد می‌کند.

 وی ادامه داد: دریافت ویتامین D از طریق نور آفتاب به پوست نیز بستگی دارد؛ معمولا پوست‌های تیره و کدر دیرتر این ویتامین را می‌سازند.

این استاد دانشگاه علوم پزشکی تهران با توصیه اینکه تمامی خانم‌ها و آقایان می‌توانند با انجام یک آزمایش ساده میزان ویتامین D در بدن خود را کنترل کنند، تصریح کرد: ممکن است که فرد کمبود این ویتامین را در بدن خود داشته باشد اما به شکل جدی علائم بیماری در وی نشان داده نشود.

 وی در ادامه افزود: اگر فرد احساس می‌کند دارای بدنی ضعیف و بی‌حال به همراه دردهای عضلانی است شاید دچار کمبود ویتامین D باشد که اگر در شروع کمبود این ویتامین قرار دارد انجام آزمایش‌ کمک کننده است.

سهیلی آزاد، درباره استفاده از آمپول ویتامین D تاکید کرد: آمپول‌های ویتامین D با تزریق مشکلی را برای فرد ایجاد نمی‌کند اما اگر این بیماری مزمن شود درمان آن سخت خواهد شد.

 وی به نقش ویتامین D موجود در چربی حیوانی بر سلامتی افراد اشاره کرد و گفت: این ویتامین در چربی حیوانی محلول است؛ به عنوان مثال در شیر، حدود چهار درصد چربی وجود دارد همچنین کره، خامه، ماست و پنیر ویتامین D محلول دارند اما در کل مقادیر ویتامین D در چربی حیوانی کم است.

 بهترین منبع از نظر حیوانی برای دریافت ویتامین D روغن کبد ماهی است

عضو هیئت علمی گروه تغذیه دانشکده علوم تغذیه دانشگاه علوم پزشکی تهران با بیان اینکه بهترین منبع از نظر حیوانی برای دریافت ویتامین D روغن کبد ماهی است، خاطرنشان کرد: این محصول با نام هفت دریا یا سون سی در داروخانه‌ها و مغازه‌ها وجود دارد و افراد دارای کمبود این ویتامین با خوردن روزی یک قاشق غذاخوری روغن کبد ماهی می‌توانند این کمبود را کاهش دهند به این دلیل که این روغن منبع بسیار مناسبی جهت دریافت ویتامین D و ویتامینA است و در طول یکی تا دو هفته تمام مشکلات فرد را حل خواهد کرد.

تزریق آمپول ویتامین D یکی از راههای کاهش کمبود این ویتامین است

وی درباره استفاده از قرص‌های مکمل به منظور برطرف کردن مشکلات دریافت ویتامین D ابراز کرد: اگر کمبود این ویتامین خفیف باشد معمولا هزار تا دو هزار واحد بین‌المللی ویتامین D مصرف می‌شود اما اگر این کمبود شدید باشد معمولا استفاده از آمپول ششصد هزار واحد کارآمد است.

سهیلی آزاد، در پایان خاطر نشان کرد: پس از تزریق آمپول ویتامین D، با گذشت دو هفته رادیوگرافی انجام می‌شود و برای تشخیص، کامل شدن درمان و تکرار تزریق پس از دو هفته مجددا رادیوگرافی انجام می‌شود که اگر درمانی انجام نشده باشد سوء تغذیه مزمن محسوب می‌شود و نمی‌توان برای آن کاری کرد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha