رئیس سازمان بهزیستی گفت: سالانه ۲۵ تا ۳۰ هزار نوزاد معلول در کشور متولد می شود که یکی از مهم ترین راهبردهای این سازمان، پیشگیری از معلولیت های بدو تولد است.

سالانه ۲۵ تا ۳۰هزار نوزاد معلول در کشور متولد می‌شود

سلامت نیوز: رئیس سازمان بهزیستی گفت: سالانه ۲۵ تا ۳۰ هزار نوزاد معلول در کشور متولد می شود که یکی از مهم ترین راهبردهای این سازمان، پیشگیری از معلولیت های بدو تولد است.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از مهر، دکتر انوشیروان محسنی بندپی روز سه شنبه در مراسم افتتاح نخستین مرکز جامع خدمات ژنتیک در تهران در بیمارستان آیت الله طالقانی اظهار داشت: بطور مثال در زمینه ناشنوایی بیش از سه هزار نوزاد ناشنوا و ۱۵ هزار نوزاد مبتلا به تنبلی چشم در سال گذشته با غربالگری های انجام شده، شناسایی شدند.

وی گفت: آمارهای سازمان بهزیستی نشان می دهد که سه تا چهار درصد نوزادانی که متولد می شوند به نوعی از کم شنوایی و یا ناشنوایی مبتلا هستند.

رئیس سازمان بهزیستی افزود: سال گذشته یک میلیون و ۵۵۰ هزار نوزاد در کشور متولد شد که ۷۵ درصد آنان غربالگری شنوایی شدند و مشخص شد که سه هزار و ۳۸ نوزاد دچار ناشنوایی یا کم شنوایی هستند.

وی اظهار کرد: برای حدود سه میلیون کودک سه تا ۶ سال هم در کشور غربالگری تنبلی چشم طی سال گذشته انجام و مشخص شد که ۱۵ هزار تن از این شمار، تنبلی چشم دارند و ۶۴ هزار تن دیگر به نوعی دچار مشکلات چشمی هستند.

محسنی بندپی افزود: معلولیت های بدو تولد علاوه بر هزینه های زیاد مالی، بار و فشار روحی - روانی زیادی را به خانواده ها وارد می کند و باید با استفاده از علم ژنتیک میزان این نوع معلولیت ها را در کشور کاهش دهیم.

وی گفت: این مسیری است که کشورهای پیشرفته آمریکایی و اروپایی رفته اند و با استفاده از علم و تکنولوژی های نوین، ارمغانی برای سلامت مردمشان داشته اند و این کار چیزی جز تدبیر برای مردم یک کشور نیست.

رئیس سازمان بهزیستی ادامه داد: این سازمان برای اجرای غربالگری ژنتیک، خدماتی را از استان های کرمان، یزد و بخشی از مازندران شروع کرده و قرار است این خدمات، استان به استان گسترش یابد و امیدواریم بتوانیم با حمایت دولت حداقل ۳۰ درصد از حدود ۳۰ هزار نوزاد معلول را که هر سال متولد می شوند، در یک بازه زمانی کوتاه کم کنیم.

وی گفت: برای رسیدن به این هدف لازم است که خدمات تشخیص ژنتیک قبل از ازدواج و قبل از بارداری زیر پوشش بیمه برود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha