چندی قبل عضو شورای شهر تهران از افزایش ۱۲ درصدی تعداد زنان و دختران «فراری» به مقصد این شهر خبر داد و گفت که آمار فرار دوباره دختران بازگردانده شده به خانواده‌ها را نمی‌توان اعلام کرد.

وضعیت فرار دختران بدتر خواهد شد؟

سلامت نیوز:  چندی قبل عضو شورای شهر تهران از افزایش ۱۲ درصدی تعداد زنان و دختران «فراری» به مقصد این شهر خبر داد و گفت که آمار فرار دوباره دختران بازگردانده شده به خانواده‌ها را نمی‌توان اعلام کرد.


به گزارش سلامت نیوز، روزنامه جهان صنعت در ادامه نوشت: معصومه آباد عنوان کرد: این افراد از نقاط مختلف ایران وارد پایتخت شده‌اند و «مرکز پیام شهرداری تهران» توانسته تنها در محدوده مرکز شهر تهران این افراد را شناسایی کند.


مرکز پیام، مرکزی است که دختران و زنان «فراری» در تهران را شناسایی و تلاش می‌کند مقدمات بازگشت آنها به خانواده و محل زندگی‌شان را فراهم کند.
«متاسفانه تعداد افرادی که با وجود بازگشت به خانواده مجددا فرار می‌کنند، بالاست و نمی‌توان آماری در این خصوص ارائه کرد. » این را آباد اعلام کرده است. این در حالی است که آمار واقعی فرار دختران به تهران چندان به صورت رسمی اعلام نمی‌شود و اورژانس اجتماعی می‌تواند آماری در این زمینه داشته باشد.
مدیرکل بهزیستی استان تهران نیز سال گذشته از افزایش آمار فرار دختران بین ۱۴ تا ۱۸ سال از منازل خبر داده بود.


در همین زمینه امان‌الله قرایی‌مقدم، جامعه شناس در گفت‌وگو با «جهان صنعت» عنوان می‌کند: اصولا از طرق مختلف از جمله ورود به ترمینال‌های کشوری می‌توان میزان فرار دختران را رصد کرد. وی با تایید این موضوع که جذب دختران فراری به تهران بالاست، تاکید می‌کند: آنها تصور می‌کنند در تهران بیشتر می‌توانند فعال و مستقل شوند.

وی با تشریح دلایل افزایش فرار از خانه می‌گوید: رفتار نامناسب عمدتا از سوی پدر، خشونت بالا در خانواده، بدسرپرستی و بی‌سرپرستی، نابسامانی‌های خانوادگی، مشکلات بیکاری پدر، فقر، تورم و گرانی از علل اصلی فرار دختران هستند. زمانی که شادی و نشاط جامعه بسیار پایین است و برنامه‌های خاصی هم در سطح کشور چه از سوی تلویزیون و چه به لحاظ فرهنگی وجود ندارد و جوانان هم تمایل و امکان ازدواج‌شان بسیار پایین آمده، همه این فشارها وارد خانه می‌شود و میزان خشونت را افزایش می‌دهد.

قرایی‌مقدم با ذکر مثالی می‌گوید: برخی از دخترانی که از شهرهایی با امکانات بهتر فرار می‌کنند و به تهران می‌آیند حتی پدران بلند مرتبه‌ای به لحاظ جایگاه اجتماعی و اقتصادی دارند. از سویی دیگر پدر حساسیت بیشتری روی دختر دارد و همین مساله باعث می‌شود به دلیل این کنترل بیشتر، دختران بیشتر فرار کنند.


این جامعه‌شناس با بیان اینکه روی 100 دختر فراری بررسی و پژوهش داشتیم، می‌گوید: برخی از آنها عنوان می‌کردند آمده‌ایم بتوانیم یک پراید برای خودمان بخریم. می‌خواهیم مستقل شویم. از سویی دیگر قرایی‌مقدم معتقد است توقعات به دلیل افزایش استفاده از ماهواره در سال‌های اخیر بالا رفته و به فشارهای خانواده خود تن نمی‌دهند. به گفته او چنانچه این وضعیت ادامه پیدا کند، وضعیت فرار دختران بدتر خواهد شد. این استاد دانشگاه با تاکید بر اینکه دخترانی در این بررسی داشتیم که به دلیل خرید یک ساندویچ خود را در اختیار پسران می‌گذاشتند، تاکید می‌کند: عمده این دختران پول ندارند و به فساد کشیده می‌شوند. همچنین مسوولیت‌پذیری و صبوری و ظرفیت پذیرش مشکلات نزد جوانان پایین آمده است و با کوچک‌ترین مشکلی اقدام به فرار از خانه می‌کنند.


باز شدن فضای فرهنگی جامعه فرار دختران را کم نکرده است


این جامعه‌شناس در پاسخ به اینکه آیا با باز شدن فضای ذهنی و فرهنگی جامعه ظرف حداقل 10 سال اخیر میزان فرار دختران کاهش نیافته می‌گوید: خیر فرار بیشتر هم شده است زیرا وقتی فضا باز می‌شود، اقتدار پدر و مادر در خانه کمتر می‌شود. فرزندان هم که آگاهی و درک کمتری نسبت به وضعیت و مشکلات خانواده خود دارند با آنها برخورد پیدا می‌کنند و منجر به فرار می‌شود.


قرایی‌مقدم در پاسخ به اینکه آیا بخشی از فرار به دلیل کنترل بیش از حد والدین روی فرزندان حتی در سنین بالا و سلب آزادی آنها نیست، تصریح می‌کند: احساس پدر و مادر ایرانی با خارج از کشور متفاوت است، همان طور که نظام اجتماعی و هنجارها و فرهنگ و ارزش در جامعه ما متفاوت از جوامعی است که فرزند را از 18 سالگی به حال خود می‌گذارند تا به سراغ زندگی اش برود. از آنجا که نظام اجتماعی ما متفاوت است، این آزادی در جامعه ما پسندیده نیست. بر همین اساس رسوبات فرهنگی این جامعه اجازه نمی‌دهد دختر به این راحتی مستقل شود.


پسران با دختران مستقل‌شده کمتر ازدواج می‌کنند
قرایی‌مقدم در اظهارنظری عجیب می‌گوید: ما از 150 پسر با طیف‌های متفاوت که عمده آنها اذهان باز هم داشتند در کرج نظرسنجی کردیم که 94 درصد آنها اعلام کردند حاضر نیستند با دختران مستقل و جدا شده از خانواده خود ازدواج کنند. آنها معتقد بودند دختری که از خانواده خود جدا شده می‌تواند هر لحظه در زندگی مشترک هم این کار را انجام دهد! این در حالی است که به وضوح فرار دختر جوان از خانه به دلایل و فشارهای زیاد با مستقل شدن دختران بالغ از خانواده امری متفاوت و تا حدود زیادی پذیرفته شده در جامعه فعلی است. این جامعه‌شناس در پاسخ به اینکه این چه دیدگاهی است که پسر هر کاری در زندگی‌اش انجام دهد اما به سراغ دختران غیرمستقل برود و شما می‌گویید پسران مورد پژوهش‌تان عمدتا بی‌بند‌وبار بودند، می‌گوید: هر طور فکر کنید به هر حال نظر جامعه اینچنین است چون از کودکی این طور تربیت و آموزش داده می‌شوند و با این شیوه بزرگ شده‌اند. وی با تاکید بر اینکه بله این تفکر مردسالارانه است و حاصل تفکر پرورش یافته در خانواده‌های مردسالار است، در پاسخ به اینکه آیا به عنوان جامعه شناس به شاگردان خود در دانشگاه آموزش بر مبنای تغییرات روز جامعه را انجام نمی‌دهید و اینکه مساله جنسیتی نیست و هر دو به یک اندازه حق زندگی آزادانه دارند، اظهار می‌کند: چرا ما در دانشگاه آموزش می‌دهیم که این تفکرات درست نیست اما این تفکر متاسفانه در جامعه بسیار زیاد است.


ارائه خدمات سازمان بهزیستی به دختران فراری در 3 سطح
از سویی دیگر رییس مرکز فوریت‌های اجتماعی سازمان بهزیستی کشور گفته: خانه سلامت دختران در شهرهای مختلف برای حمایت از دختران فراری راه‌اندازی شده است.
به گزارش میزان، حسین اسدبیگی عنوان کرده: مراکز مداخله در بحران سازمان بهزیستی از سال 78 در برخی از استان‌های کشور راه‌اندازی شد و این مراکز اکنون در سه سطح یک، ‌دو و سه به شهروندان خدمات ارائه می‌کنند. سطوح یک و دو به منظور ارائه خدمات شبانه روزی دایر شده و در مراکز سطح سه به دختران خدمات روزانه ارائه می‌شود. به گفته اسد بیگی دختران فراری پس از مراجعه به مراکز مداخله در بحران تا مشخص شدن تکلیفشان در مراکز سطح یک و دو نگهداری می‌شوند.
وی با تاکید بر اینکه سازمان بهزیستی به نسبت سایر آسیب‌های اجتماعی عملکرد مطلوب‌تری در ساماندهی این دختران داشته است، خاطرنشان کرد: در بحث دختران متواری از خانه دستور‌العمل‌های خوبی به تصویب رسیده وقبل از توجه به آسیب‌هایی از جمله کودک آزاری و سایر خشونت‌ها توجه ویژه‌ای به موضوع دختران شده است.
خدمات ارائه شده به دختران فراری در سه سطح انجام می‌شود یا از طریق مداخله در بحران یا از طریق ارائه خدمات سیار وتماس با خط 123 اورژانس اجتماعی است.


4121 مورد فرار دختران از خانه در سال 94شناسایی و ساماندهی شد
وی با ارائه آماری از تعداد مراجعات دختران فراری به سازمان بهزیستی کشور در سال 94 تصریح کرد: سال گذشته 1182 مورد از طریق مراکز مداخله در بحران ساماندهی شده و 1355 مورد نیز خدمات سیار همچنین 1584 مورد از طریق تماس با خط 123 شناسایی و ساماندهی شده‌اند.
رییس مرکز فوریت‌های اجتماعی سازمان بهزیستی کشور همچنین در خصوص آمار دختران فراری مراجعه‌کننده به مراکز سازمان بهزیستی در سال 93 اذعان کرد: طی سال 94 شاهد افزایش تعداد مراجعه‌کنندگان به مراکز سازمان بهزیستی در بحث دختران فراری در شهر تهران بوده‌ایم به گونه‌ای که در این سال 200 مورد در بحث مداخله در بحران ساماندهی شده‌اند که این آمار در سال 93، 53 مورد بوده است.
با این حال آمارهای جدید رسمی از سوی مسوولان مختلف نشان می‌دهد فرار دختران همچنان ادامه دارد، زیرا فشار و خشونت و مشکلات اقتصادی در خانواده‌ها نه‌تنها کاهش نیافته بلکه افزایش نیز یافته است و تا زمانی که این نابرابری و مشکلات کنترل نشود، فرار کاهش نخواهد یافت.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha