نحوه اجرای طرح تحول سلامت که این روزها، منتقدان جدی دارد، زیر ذره‌بین پایش و نظارت خواهد رفت.

نظارت بر نظام سلامت جدی‌تر می‌شود؟

سلامت نیوز: نحوه اجرای طرح تحول سلامت که این روزها، منتقدان جدی دارد، زیر ذره‌بین پایش و نظارت خواهد رفت.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از همشهری، رئیس مركز مدیریت شبكه وزارت بهداشت از آغاز برنامه پایش و نظارت بر روند اجرای برنامه تحول خبر داد. دكتر ناصر كلانتری در حاشیه نشست اعضای گروه‌های پایش و نظارت گفت كه با تشكیل گروه‌های متخصص، روند اجرای برنامه تحول در حوزه بهداشت در دانشگاه‌های علوم‌پزشكی سراسر كشور مورد بررسی قرار خواهد گرفت.

وی افزود: حوزه گسترش معاونت بهداشت اقدام به تشكیل گروه‌های متخصص شامل كارشناسان فنی برنامه‌ها، كارشناسان فنی گسترش واحدهای بهداشتی و درمانی و كارشناسان امور مالی در كنار هم كرده است. این تیم‌ها برای نظارت و ارزشیابی و پایش تك تك اقداماتی كه در برنامه تحول در حوزه بهداشت نوشته شده بود، به دانشگاه‌های علوم‌پزشكی سراسر كشور اعزام می‌شوند.

وی بیان كرد: در این برنامه‌ها بر مواردی از قبیل فرایند استقرار برنامه تحول شامل انتخاب محل پایگاه‌ها و مراكز خدمات، كاركنانی كه باید در این مراكز باشند، نحوه آموزش این نیروها، نحوه به‌كارگیری آنها، پرونده‌های الكترونیك سلامت، استقرار زیرساخت پرونده الكترونیك سلامت و برنامه‌های خدماتی كه در این واحدها به مردم ارائه می‌شود، نظارت می‌شود.

قائم‌مقام معاون بهداشت گفت: همچنین منابع مالی كه از طریق حوزه بهداشت و ردیف‌های متمركز به دانشگاه‌ها داده شده و نحوه هزینه كرد و محل هزینه‌كردشان براساس برنامه تحول كنترل می‌شود و مواردی كه از محل اصلی هزینه خارج شده و در محل دیگری هزینه شده باشد، مشخص می‌شود و با دانشگاه مربوطه برخورد قانونی صورت می‌گیرد. دانشگاه‌هایی هم كه درست كار كردند تشویق می‌شوند.

این در حالی است كه طرح پایش و ارزیابی ویژه برنامه تحول نظام سلامت در حوزه درمان نیز اواخر سال گذشته توسط معاونت درمان وزارت بهداشت انجام شد ولی نتایج آن با وجود اعلام قبلی، به‌صورت عمومی اعلام نشده و نادر عسگری، مدیر اجرایی برنامه نظارت بر طرح تحول تنها به اعلام خبر رضایت مردم از این طرح بسنده كرد. محمد آقاجانی، معاون درمان وزارت بهداشت در این‌باره گفت كه در جریان طرح نظارت و ارزیابی تحول نظام سلامت، از 528بیمارستان وابسته به 55دانشگاه علوم پزشكی و خدمات بهداشتی و درمانی سراسر كشور بازدید به عمل آمد و 10تیم نظارتی مشتمل بر 150ارزیاب مجرب، 1575روز ماموریت نظارتی خود را انجام داده‌اند.

    انتقادات دانشجویان پزشكی از اجرای طرح تحول

اقدام خودنظارتی معاونت بهداشت وزارت بهداشت در حالی صورت می‌گیرد كه در روزهای اخیر، بسیج دانشجویی 32دانشگاه علوم پزشكی كشور نیز در نامه‌ای از نمایندگان مجلس نسبت به عوارض شدید نحوه اجرای طرح تحول سلامت هشدار دادند.

در این نامه با اشاره به اجرای غلط طرح تحول سلامت توسط وزارت بهداشت، خطاب به نمایندگان آمده است: «اكنون فرصت خوبی در برنامه ششم توسعه برای شما به‌وجود آمده است تا با تصویب قوانین كارآمد و اعمال نظارت بر عملكرد قوه مجریه از تشدید بحران به‌وجود آمده پیشگیری نموده و سلامت و منافع درازمدت مردم را بر انگیزه‌های صنفی پزشكان و فشارهای سیاسی ترجیح دهید».

    5هدف، 8بسته و نتیجه‌ای نامشخص

دولت یازدهم اجرای برنامه تحول سلامت را پس ا ز یك مرحله مطالعاتی شش ماهه از اردیبهشت‌ماه ۱۳۹۳ آغاز كرده است. در این راستا 5هدف اصلی، افزایش پاسخگویی نظام سلامت، كاهش پرداخت مستقیم از جیب مردم، كاهش درصد خانوارهایی كه به‌خاطردریافت خدمات سلامت دچار هزینه كمرشكن شده‌اند، بهبود پیامدهای بیماران اورژانسی و افزایش زایمان طبیعی در دستور كار قرار گرفت كه جز در مورد كاهش پرداخت هزینه‌های سلامت از جیب مردم، آن هم با تحمیل هزینه‌ای كمرشكن به دولت، هنوز به هیچ‌یك از اهداف خود نزدیك نشده است. این درحالی است كه برآورد دقیقی از پیشرفت 8بسته زیرمجموعه طرح تحول سلامت كه از سوی وزارت بهداشت معرفی شده، نیز وجود ندارد.

    تحقیق و تفحص از طرح تحول

از سوی دیگر، برخی از نمایندگانی كه منتقد نحوه اجرای طرح تحول سلامت نیز هستند، طرح تحقیق و تفحص را در راهروهای بهارستان كلید زده‌اند. اواسط شهریور‌ماه بود كه احمد همتی، عضو كمیسیون بهداشت مجلس از امضای 20نماینده پای طرح تحقیق و تفحص از طرح تحول سلامت خبر داد. این عضوكمیسیون بهداشت مجلس در گفت‌وگو با همشهری گفت كه طراحان تحقیق و تفحص از طرح تحول سلامت با یك محور اصلی و4محور فرعی، مطالبات خود را پیگیری می‌كنند. نحوه هزینه‌كرد منابع مالی طرح تحول، وضعیت دارو، مشكلات بیمه‌ها و تأمین اجتماعی و نحوه اجرای طرح تحول، مهم‌ترین دغدغه نمایندگان در تحقیق و تفحص از طرح تحول سلامت است.

    7سرفصل تحقیق و تفحص از طرح تحول سلامت

منتقدان نحوه اجرای طرح تحول سلامت، 7سرفصل را برای این تحقیق و تفحص در نظر گرفته‌اند.
نحوه توزیع اعتبارات طرح تحول سلامت بین «روستا‌ها و شهر‌ها» و مناطق «برخوردار و محروم»
تطبیق پرداختی به پزشكان و دست‌اندركاران بخش سلامت با قانون مدیریت خدمات كشوری
بررسی نحوه پرداخت حق‌الزحمه پزشكان و پرستاران بخش دولتی و عمومی قبل از اجرا و پس از اجرای طرح تحول سلامت
گزارش اثربخشی مكانیسم‌های كنترل مالی و اداری اعمال شده جهت اطمینان از تك شغله و تمام وقت بودن پزشكان پس از اجرای طرح تحول سلامت
گزارش نحوه و میزان برخورد با پزشكان متخلف و نتایج حاصله
بررسی میزان اعتبارات صرف شده جهت واردات دارو و تجهیزات پزشكی پس از اجرای طرح تحول سلامت و تطبیق آن با ابلاغ سیاست‌های اقتصاد مقاومتی (مقایسه فعالیت واردكنندگان از سال ۹۰ تاكنون)
گزارش هزینه‌كرد از عملكرد یك درصد ارزش افزوده و هدفمندی یارانه‌ها به تفكیك حوزه «آموزش و پیشگیری و بهداشت» و حوزه «درمان».

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha