چهارشنبه ۱۴ مهر ۱۳۹۵ - ۱۴:۴۷
کد خبر: 194625

درحالی‌که سرانه سزارین در دنیا ۱۵درصد است، رئیس انجمن علمی مامایی ایران می‌گوید که این آمار در ایران بیش از ۳برابر است.

سزارین ایرانی‌ها؛ سه برابر بیش از دنیا

سلامت نیوز: درحالی‌که سرانه سزارین در دنیا ۱۵درصد است، رئیس انجمن علمی مامایی ایران می‌گوید که این آمار در ایران بیش از ۳برابر است.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از همشهری، دكتر ناهید خداكرمی‌ با بیان اینكه 49درصد زایمان‌ها در ایران به‌صورت سزارین انجام می‌شود، گفت: این درحالی است كه طبق استانداردهای سازمان بهداشت جهانی باید فقط 15درصد زایمان‌ها به‌صورت سزارین باشد. وی افزود: طبق استانداردهای بهداشت جهانی 85درصد زنان باردار می‌توانند بدون هیچ مداخله‌ای زایمان طبیعی داشته باشند و باقی نیز درصورت احتمال خطر برای مادر یا جنین باید سزارین شوند.

رئیس انجمن مامایی كشور درخصوص عوارض سزارین نیز گفت: مشكلات ناشی از داروهای بیهوشی و آسیب به سیستم ادراری ازجمله عوارض سزارین برای مادران است؛ همچنین درصورت انجام سزارین قبل از موعد ممكن است مشكلات ریوی مانند آسم، برای نوزادان ایجاد شود.

وی ادامه داد: با اینكه طی سال‌های اخیر توانسته‌ایم با اطلاع‌رسانی به مادران باردار میزان سزارین در كشور را كه بالای 50درصد بود كاهش دهیم، اما آمار سزارین در ایران هنوز بالاست و این برای كشور ما كه از نظر پزشكی بسیار پیشرفته است، پسندیده نیست.

خداكرمی با تأكید بر لزوم كاهش میزان سزارین در كشور گفت: برای این منظور لازم است علاوه بر فراهم‌كردن تجهیزات و زیرساخت‌های لازم پزشكی، فرهنگسازی در سطح عمومی به‌ویژه از طریق رسانه‌ها صورت گیرد. البته اكنون 200مركز خصوصی مشاوره در سراسر كشور برای ارائه آموزش‌های لازم درخصوص زایمان طبیعی و مشاوره‌های قبل از بارداری دایر هستند و لازم است مادران قبل از بارداری مشاوره‌های لازم را از این مراكز دریافت كنند.

    میزان مرگ‌ومیر مادران باردار در ایران 20در 100هزار نفر است

رئیس پانزدهمین كنگره بین‌المللی زنان و زایمان هم درباره میزان مرگ‌ومیر مادران باردار حین زایمان و پس از آن گفت: در ایران 20در 100هزار نفر است كه گرچه در مقایسه با آمار جهانی مقدار مناسبی است، اما تلاش می‌شود كاهش یابد.

دكتر اشرف آل‌یاسین همچنین مهم‌ترین عامل مرگ مادران باردار حین زایمان را به‌ترتیب خونریزی، فشارخون بالا، عفونت‌ها و بیماری‌های قلبی اعلام كرد و گفت: تمام مادران باردار باید غربالگری‌های جنین را انجام دهند تا درصورت وجود ناهنجاری‌های جنینی بتوان با تداخلات پزشكی در دوران بارداری و یا بلافاصله پس از زایمان، از بروز ناهنجاری‌های مادرزادی پیشگیری كرد. وی افزود: تشخیص اختلالات مربوط به سیستم عصبی و مشكلات و نارسایی‌های قلبی ازجمله مواردی است كه می‌توان پس از تشخیص آنها در دوران بارداری از ایجاد مشكلات اساسی در نوزادان پیشگیری كرد.

آل‌یاسین گفت: ایران یكی از معدود كشورهایی است كه قوانینی در رابطه با ختم بارداری دارد كه درصورت تشخیص ناهنجاری‌های جنینی و همچنین تشخیص بیماری‌هایی كه جان مادر را به خطر اندازد، صورت می‌گیرد؛ این قوانین 52 مورد از این مشكلات را شامل می‌شود كه درصورت تشخیص به موقع اجازه ختم بارداری داده می‌شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha