چهارشنبه ۱۴ مهر ۱۳۹۵ - ۱۴:۳۹

آیا تا به حال پیش آمده که احساس خجالت یا پشیمانی به شما دست دهد؟ برای از بین بردن آن چه کرده‌اید؟ دانشمندان با انجام تحقیقی متوجه شده‌اند که نوشیدن یک فنجان آب یا چای سرد می‌تواند این نوع احساسات ناراحت‌کننده را کاهش دهد.

راهی ساده برای از بین بردن خجالت

سلامت نیوز: آیا تا به حال پیش آمده که احساس خجالت یا پشیمانی به شما دست دهد؟ برای از بین بردن آن چه کرده‌اید؟ دانشمندان با انجام تحقیقی متوجه شده‌اند که نوشیدن یک فنجان آب یا چای سرد می‌تواند این نوع احساسات ناراحت‌کننده را کاهش دهد.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از سلامت آنلاین، مطالعات قبلی محققان نشان داده بود که میان حالات روانی و جسمی ارتباطی وجود دارد. به عنوان مثال، احساس طردشدگی می‌تواند با احساس سرما در فرد همراه شود.


به گزارش مدیکال پرس، جف روتمن، محقق دانشگاه وسترن کانادا، درباره ارتباط نوشیدنی‌ها با واکنش‌های فیزیکی و احساسات افراد تحقیقی انجام داده که نتایج آن در مجله آنلاین روانشناسی مصرف‌کننده (the Journal of Consumer Psychology) منتشر شده است.


روتمن و گروهش در مطالعه‌ای دریافتند که احساس خجالت، پشیمانی و تاسف با سرخ شدن و احساس گرما در ارتباط است.


محققان به شرکت‌کنندگان در تحقیق که چنین احساساتی داشتند نوشیدنی‌هایی گرم و سرد و از انواعی چون شکلات داغ، اسپرسو، بستنی و... دادند. افرادی که احساس خجالت می‌کردند معمولا تمایل به انتخاب نوشیدنی‌های سرد داشتند و بر همین اساس پژوهشگران با انجام آزمون‌هایی دریافتند که دلیل آن می‌تواند در این نکته نهفته باشد که نوشیدنی‌های سرد باعث کاهش احساساتی چون تاسف و خجالت شود.


این محققان با شرکت دادن جامعه آماری مورد مطالعه از آنها خواستند در یک تجارت فرضی سهام سرمایه‌گذاری کنند. آنها دو گروه سرمایه‌گذاری نیز ترتیب دادند که شامل سفری به مناطق تابستانی و گرم و نیز منطقه‌ای زمستانی و سرد می‌شد. سپس ارزش سهام را برای گروهی افزایش و برای گروهی کاهش دادند. کسانی که در سفر به نقاط سرد شرکت داشتند احساس تاسف و پشیمانی کمتری از سرمایه‌گذاری بد خود داشتند.


به گفته محققان، این شواهد نشان می‌دهد که احساسات با دمای بدن نیز مرتبط است: «اگر احساس خجالت و پشیمانی می‌کنید، بیشتر احتمال دارد که تمایل به نوشیدن مثلا یک لیوان آب سرد نشان دهید زیرا به طور ناخودآگاه می‌تواند به کاهش احساس ناراحت‌کننده در شما کمک کند».


یافته‌های این تحقیق که برای درک مفاهیمی از بازاریابی انجام شده بخصوص برای شرکت‌های فروش کاربرد دارد تا با ایجاد محیطی سرد یا گرم در فروشگاه بر احساس مصرف کنندگان در خرید اثر بگذارند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha