شنبه ۱۷ مهر ۱۳۹۵ - ۱۳:۲۲
کد خبر: 194790

نان به اشکال مختلف تهیه، تولید و به مردم عرضه می‌شود و یکی از مسائل حائز اهمیت در مورد نان فانتزی، پخت آن توسط برخی از کارگاه‌هایی است که هیچ نظارتی بر کارشان صورت نمی‌گیرد، که امیدواریم مسئولان ذیربط اقداماتی در این زمینه به عمل آورند.

چرا نان بدون کیفیت است؟

سلامت نیوز: یکی از نعمت‌های بزرگ خداوند متعال که باید بیش از هر چیز شکرگزار آن باشیم، «نان» است. نان در چند وعده غذای انسان‌ها مصرف می‌شود و شکم بسیاری از گرسنگان را سیر می‌کند. نان به اشکال مختلف تهیه، تولید و به مردم عرضه می‌شود و یکی از مسائل حائز اهمیت در مورد نان فانتزی، پخت آن توسط برخی از کارگاه‌هایی است که هیچ نظارتی بر کارشان صورت نمی‌گیرد، که امیدواریم مسئولان ذیربط اقداماتی در این زمینه به عمل آورند.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه آفتاب از طرفی با این که در مورد پخت نامطلوب نان صحبت‌های زیادی شده و مطالب و گزارش‌های مفصلی در مطبوعات به چاپ رسیده است، همچنان شاهدیم که نان، این برکت خدا بدون کیفیت لازم پخته و به مردم ارائه می‌شود. در گذشته که بیشتر نانوایی‌ها نان را به طور سنّتی به مردم عرضه می‌کردند، نان دارای کیفیتی بهتر و قابل مصرف بود.

اما اکنون با این که دستگاه‌های جدید به نانوایی‌ها راه یافته است، وضع نان بسیار نامطلوب و با اعتراض بسیاری از مشتریان مواجه شده است. بارها مشاهده شده کارگران نانوایی‌ها نان را آنقدر می‌سوزانند یا خشک می‌کنند یا آنقدر خمیر است که باید دور ریخته شود و هنگام نگهداری در مدت زمان کوتاه بیات می‌شود.

مهمتر اینکه شورای آرد و نان و مسئولان سازمان غله یا تعزیرات حکومتی هم توجهی به اعتراض‌ها و شکایت‌های مردم ندارند. مردم نسبت به سال‌های گذشته برای خرید نان پول بیشتری می‌دهند و انتظار دارند نان را با کیفیت بهتری تهیه کنند.


به هرحال، برخی نکاتی که باید نانوایی‌ها رعایت کنند تا نان با کیفیت مطلوب به دست مردم برسد، از این قرار است:
* کارگران نانوایی‌ها باید از نظر کوتاه بودن ناخن‌ها و موی سر و ریش‌ها، پاکیزگی لباس و گذاشتن کلاه مخصوص، کنترل شوند.
* روی خمیرها را حتماً با پارچه تمیز یا وسیله ای که از خمیرها محافظت کند، بپوشانند تا حشرات آن را آلوده نکنند.
* در اکثر نانوایی‌ها افراد کم سن و سال را به کار می‌گیرند که از تجربه کافی برخوردار نیستند و این امر باعث پُخت نامطلوب و نامرغوب نان می‌شود. در این زمینه باید تجدیدنظر لازم صورت گیرد.
* در بعضی از نانوایی‌ها ترازو برای وزن کردن خمیرها به فراموشی سپرده شده است و به طور تقریبی خمیر را چونه می‌کنند.
* کارگران نانوایی‌ها باید به طور دقیق تحت آموزش پُخت اصولی نان و امور بهداشتی قرار گیرند.
* از سوء استفاده عده ای از نانوایی‌ها که نان را در اختیار سوپرمارکت‌ها و مغازه‌ها قرار می‌دهند تا با قیمت گران تر به مردم عرضه کنند، جلوگیری شود.
* برای کارگران نانوایی‌ها باید کارت بهداشتی از سوی مسئولان صادر شود و مسئولان بهداشت نیز موظف اند به طور مستمر از نانوایی‌ها بازدید به عمل آورند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha