یکشنبه ۱۸ مهر ۱۳۹۵ - ۱۰:۰۵
کد خبر: 194867

یک متخصص زنان و زایمان گفت: کیست تخمدان شایع‌ترین عارضه در طی سال‌های باروری است.

علایم بروز کیست تخمدان

سلامت نیوز:یک متخصص زنان و زایمان گفت: کیست تخمدان شایع‌ترین عارضه در طی سال‌های باروری است.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایسنا،‌رومینیا زوارنیا با اشاره به این موضوع که کیست تخمدان شایع‌ترین عارضه در طی سال‌های باروری است، گفت: این کیست‌ها به‌طور معمول جزو کیست‌های خوش‌خیم تخمدانی هستند.

وی ادامه داد: سن عامل مهمی در بروز این عارضه محسوب می‌شود، به طوری که در سنین زیر ۲۵ سال این تومورها بدخیمی کمتری دارند و اکثرا قدرت بدخیمی اندکی دارند.

زوارنیا با اشاره به اینکه عوامل خطر ایجاد کننده این تومورها هنوز ناشناخته است، خاطرنشان کرد: سیگار و ماده مخدر ماری‌جوانا می‌توانند باعث افزایش کیست‌های تخمدانی شوند و از طرف دیگر مصرف قرص‌های ضد بارداری باعث کاهش کیست‌های تخمدانی می‌شود.

وی درباره علایم عمده این کیست‌ها، افزود: از جمله علایم عمده موجود، احساس ناراحتی مبهم در ناحیه شکم، اتساع شکم و فشار در قسمت تحتانی شکم و علایم ادراری و گوارشی است.

وی در خصوص عارضه‌هایی که وجود این کیست‌ها به دنبال دارد، گفت‌: از جمله عارضه‌های موجود، چرخیدن کیست به دور خود است؛ به طوری که کیست به دور محور خود می‌چرخد و یک مورد اوژانسی است و باید خیلی زود درمان شود. همچنین خونریزی کیست از جمله دیگر عارضه‌های موجود است که باید بعد از تشخیص به صورت اوژانسی درمان شود.

زوارنیا با اشاره به انواع کیست‌ها و علایم آن گفت‌: ‌یک نوع از کیست‌های تخمدان، کیست فولیکولی است که بدون علایم است و معمولا به صورت اتفاقی در معاینات مربوط به لگن و سونوگرافی‌ها تشخیص داده می‌شود. این کیست‌ها معمولا به صورت خود به خود در طی چهار تا هشت هفته از بین می‌روند.

وی ادامه داد: نوع دیگری از کیست‌های مربوط به تخمدان، کیست جسم زرد است که احتمال پارگی در این نوع بالا است و معمولا نیاز به درمان جراحی پیدا می‌کند و پارگی این نوع کیست‌ در سمت راست و حین نزدیکی جنسی اتفاق می‌افتد و به طور معمول بین روزهای ۲۰ تا ۲۶ سیکل قاعدگی است و در صورتی که فردی مراجعه کند و در روز ۲۰ سیکل قاعدگی خود باشد و دچار درد ناحیه شکم باشد، می‌توان به وجود این کیست‌ها مشکوک شد.

این متخصص افزود: یک نوع کیست دیگر نیز به نام پلی‌کیستیک وجود دارد که چندان شایع نیست، ندرتا اتفاق می‌افتد، به صورت دوطرفه است و در حاملگی‌های چند قلویی و دیابت دیده می‌شود که خود به خود پس رفت می‌کند.

وی در خصوص نحوه برخورد با کیست‌ها و درمان آن‌ها گفت: در این عارضه سن افراد بسیار مهم است و در صورتی که سن قبل از یائسگی باشد، معمولا با کیست‌های خوش‌خیم و در صورتی که بعد از سن قاعدگی باشد با کیست‌های بدخیم مواجه هستیم. به عبارتی اگر فرد قبل از سن یائسگی باشد و کیست آن زیر هشت سانتی‌متر باشد و سونوگرافی نما کیست را خوش‌خیم نشان دهد، درمان فقط تحت نظر گرفتن زیر دو ماه است.

این متخصص افزود: در صورتی که سن بالای یائسگی باشد و اندازه آن هشت تا ۱۰ سانتیمتر باشد و نمای غیرطبیعی داشته باشد، درمان شامل بررسی‌های مارکرها و جراحی است.


برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha