یکشنبه ۱۸ مهر ۱۳۹۵ - ۱۲:۵۰
کد خبر: 194913

متخصص بیماری‌های داخلی گفت: گاهی بر اثر پر خوری یا در هم خوری سوزش معده آغاز می‌شود که این سوزش یک علامت است نه بیماری.

سوزش معده بیماری نیست

سلامت نیوز:متخصص بیماری‌های داخلی گفت: گاهی بر اثر پر خوری یا در هم خوری سوزش معده آغاز می‌شود که این سوزش یک علامت است نه بیماری.

ایرج خسرونیا در مصاحبه با خبرنگار خبرگزاری صدا و سیما افزود: بر اثر عادات غلط غذایی مثل پرخوری یا در هم خوری و دراز کشیدن بلافاصله پس از صرف غذا، فرد سوزشی در ناحیه زیر جناق سینه خود احساس می کند که در بیشتر موارد با رفلاکس معده (بازگشت اسید معده) اشتباه گرفته می شود.

وی گفت: سوزش معده یک علامت عام است و تقریبا همه افراد آن را تجربه کرده اند که این علامت با رعایت الگوی تغذیه و پرهیز از حرف زدن در حین غذا خوردن قابل کنترل است.

وی با بیان اینکه در مواردی سوزش معده ناشی از یک بیماری دیگر است که تنها با رعایت اصول تغذیه ای و خوب جویدن غذا یا شمرده خوردن برطرف نمی شود افزود: این حالت رفلاکس معده است که برگشت طولانی مدت اسید معده به مری را با احساس سوزش همراه می سازد.

خسرونیا ادامه داد: رفلاکس معده با تخریب بافت مری همراه است و این حالت بر اثر بازگشت اسید معده و به علت ضعف عضلات انتهایی مری صورت می گیرد.

وی با بیان اینکه اگرچه می توان سوزش معده را در منزل برطرف کرد ادامه داد: درمان رفلاکس معده نیازمند بررسی پزشک متخصص و مشاهده میزان آسیب دیده گی مری و معده است که از طریق آندوسکوپی صورت می گیرد.

خسرونیا افزود: نوشیدنی های خاصی مانند قهوه، چای تیره و داغ، نوشابه با تغییر PH معده زمینه بروز رفلاکس را تشدید می‌کند، بنابراین استفاده از هر نوع خود درمانی می تواند به تشدید حالت رفلاکس معده کمک کند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha