پیرمرد ٨٠ساله همراه همسر سالخورده‌اش پس از پیمودن مسافت طولانی از کرج به کرمانشاه رسیده است. از پشت شیشه دوجداره و نه چندان شفاف ندامتگاه پسرش را می‌بیند.

جوان محکوم به قصاص در انتظار کمک‌های مردم

سلامت نیوز: پیرمرد ٨٠ساله همراه همسر سالخورده‌اش پس از پیمودن مسافت طولانی از کرج به کرمانشاه رسیده است. از پشت شیشه دوجداره و نه چندان شفاف ندامتگاه پسرش را می‌بیند.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه شرق به سمت شیشه می‌رود و کف دست‌هایش را روی شیشه‌ای که مانع او و پسرش شده است، می‌گذارد. با زبان کردی با پسرش صحبت می‌کند. اشک از چشمان او و همسرش جاری شده است.

پسر از آن سوی شیشه درحالی‌که اشک‌هایش را پاک می‌کند، به مادرش اشاره می‌کند که گوشی را بردارد تا بتواند با آنها صحبت کند. او مدت‌هاست با فرزندش هم‌کلام نشده است زیرا پسر جوان به اتهام قتل در زندان به سر می‌برد. هشتم اردیبهشت سال ٩٢ در پی نزاع دسته‌جمعی در یکی از محله‌های کرمانشاه که بین سه خانواده به وقوع پیوست، جوانی ٢٠ساله مجروح و در مسیر انتقال به بیمارستان فوت شد. پدر مقتول پس از طی مراحل قانونی از سه نفر از حاضران در درگیری شکایت کرد و سرانجام یکی از متهمان به نام «محمد» ماجرای درگیری را این‌گونه شرح داد: «شب حادثه درحالی‌که داشتم به منزل برمی‌گشتم، متوجه درگیری در نزدیکی منزلمان شدم.

با عجله خودم را به محل درگیری رساندم و ناگهان برادرم را دیدم که زیر دست و پای هشت، ٩ نفر به زمین افتاده بود. وقتی بالای سر او رسیدم، دیدم گردنش با چاقو بریده شده و از آن به‌شدت خون می‌چکد، طوری که خیال کردم او را کشته‌اند. دیگر چیزی نفهمیدم. در بین جمعیتی که برادرم را کتک می‌زدند، به دنبال کسی بودم که او را به این حال درآورده بود.

ناگهان یک نفر را دیدم که سرنیزه‌ای در دست داشت. به او حمله کردم و سرنیزه را از او گرفتم. ناگهان حدود پنج یا شش نفر به من حمله کردند، مرا به زمین انداختند و سعی کردند سرنیزه را دوباره از من بگیرند. پس از آنکه مشت و لگد زیادی به من زدند در‌حالی‌که نوک سرنیزه به طرف بیرون بود، آن را رها کردم و همان زمان سرنیزه با مقتول برخورد کرد. من و برادرم آن‌قدر غرق در خون بودیم که نفهمیدیم چه اتفاقی افتاده است.

پس از درمان برادرم متوجه شدیم پسرعمه‌ام فوت شده است». سرانجام در پایان دادرسی، این قتل از سوی دادگاه، قتل عمد تشخیص داده و متهم به قصاص محکوم شد. پس از اعلام حکم دادگاه با توجه به نسبت فامیلی متهم و مقتول و همچنین با توجه به نزدیک‌شدن زمان اجرای حکم قصاص از سوی خانواده مقتول، بزرگان فامیل و همچنین اعضای شورای سازش و حل اختلاف برای ایجاد مصالحه بین دو فامیل به تکاپو افتادند و درنهایت خانواده مقتول اعلام کرد درصورت دریافت ٥٠٠ میلیون تومان خون‌بها حاضر به گذشت خواهند شد.

اما خانواده متهم اعلام کردند حتی در صورت فروش منزل مسکونی، ماشین و طلاجات باز هم از تهیه این مبلغ ناتوان هستند. سرانجام پس از رایزنی‌های بزرگان فامیل، خانواده متهم موافقت خود را با دریافت مبلغ ٣٠٠‌ میلیون تومان اعلام کردند. پدر و مادر سالخورده جوان محکوم به قصاص با حضور در دفتر روزنامه «شرق» برای نجات فرزندشان از طناب‌ دار از هم‌وطنان نیکوکار درخواست کمک کردند. پدر «محمد» جوان محکوم به قصاص درباره مراحل آزادی پسرش به «شرق» گفت: «به خدا قسم برای آزادی محمد‌ داروندار زندگی‌مان را به حراج گذاشتیم و فروختیم و دیگر چیزی برای فروش نداریم.

با فروش تمام زندگی‌مان ٢٦٠‌ میلیون تومان جمع کرده‌ایم. حتی وام هم گرفتیم و دیگر کاری از دستمان برنمی‌آید. خانواده مقتول هم از ٣٠٠ میلیون تومان کمتر قبول نمی‌کنند. الان برای آزادی محمد ٤٠‌ میلیون تومان کم داریم. از مردم عزیز خواهش می‌کنم به حرمت ماه محرم و به احترام امام‌حسین(ع) به من و این پیرزن کمک کنید که در این آخرین روزهای زندگی‌مان داغ فرزند را نبینیم. پسرم اهل دعوا و مرافعه نبود، فقط خواست از برادرش دفاع کند. همین امروز وقتی به ملاقاتش رفتیم به من گفت: بابا بگذار مرا اعدام کنند، تحمل رنج شما را ندارم.

گریه می‌کرد و می‌گفت: بگذار بمیرم بابا». محمد جوان محکوم به قصاص در زمان ارتکاب قتل ٢٥ سال داشت. او که هم‌اینک ٢٩ساله است، با دیدن رنج پدر و مادرش برای جمع‌آوری مبلغ دیه مقتول، در شرایط نامناسب روحی و روانی و در ندامتگاه دیزل‌آباد کرمانشاه لحظات سختی را سپری می‌کند.

افراد خَیری که تمایل دارند به این زندانی و خانواده او کمک کنند، می‌توانند کمک‌های نقدی خود را به شماره حساب ٠٣٥١٤٣٥٤٣٨٠٠٧ بانک ملی و شماره کارت ٦٠٣٧٩٩٧٢٥٨٩٧١٩٢٩ به نام عینعلی ویسی که متعلق به پدر زندانی است، واریز کنند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha