چهارشنبه ۲۸ مهر ۱۳۹۵ - ۱۰:۳۶
کد خبر: 195722

دبیر علمی دومین کنگره ملی تروما با اشاره به اینکه تروما نخستین عامل مرگ و میر در جمعیت زیر 45 سال در کشور به شمار می‌رود، گفت: اکثر موارد منجر به تروما یا حوادث قابل پیش‌گیری است.

تروما نخستین عامل مرگ و میر در جمعیت زیر 45 سال

سلامت نیوز:دبیر علمی دومین کنگره ملی تروما با اشاره به اینکه تروما نخستین عامل مرگ و میر در جمعیت زیر 45 سال در کشور به شمار می‌رود، گفت: اکثر موارد منجر به تروما یا حوادث قابل پیش‌گیری است.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از فارس،حسن عراقی زاده  در ارتباط با موضوع تروما اظهارداشت: واژه تروما عبارت است از هر گونه آسیب جسمی یا روانی بر بدن که بر اثر یک عامل آسیب رسان خارج از آن ایجاد شود. مانند صدمات ناشی از حوادث جنگی، حوادث طبیعی و حوادث ناشی از کار یا هر عامل دیگری که منجر به صدمه جسمی یا روانی بر بدن شود.

وی با بیان اینکه تروما در کل جهان از جمله در ایران اولین عامل مرگ و میر در جمعیت زیر 45 سال است و در کل جمعیت نیز رتبه دوم تا چهارم را در بین عوامل مرگ ومیر به خود اختصاص داده است، افزود:‌از طرفی اکثر موارد به منجر به تروما قابل پیش گیری هستند و کافی است که برای به حداقل رساندن آنها برنامه داشته وبه آن توجه داشته باشیم.

 دبیر علمی دومین کنگره ملی تروما گفت: به این ترتیب هر ساله افراد بیشتری زنده می‌مانند و افراد کمتری مجروح ، معلول و یا کشته خواهند شد و هزینه های بسیار کمتری هم به هدر خواهد رفت.

 عراقی زاده اضافه کرد: وظیفه دبیرخانه کنگره در این زمینه، اطلاع رسانی تبیین ضرورت پرداختن وتوجه به موضوع تروما و ارائه راهکار های علمی به دستگاه های مختلف مسئول بوده که این وظایف را تا حدود زیادی انجام داده است .

وی بیان کرد: مادر کنگره اول بیشتر به موضوعات پیشگیری از تروما و آموزش راههای پیشگیری پرداختیم لکن در کنگره دوم موضوع محوری،درمان و به‌ویژه تازه های درمان خطوط اول مواجهه با بیماران ترومایی است.

دبیر علمی دومین کنگره ملی تروما گفت: مادر حال برنامه ریزی جهت یک بسیج عمومی آموزش کمک‌های اولیه خود امدادی و دگر امدادی جهت مراقبت‌های اولیه از بیماران ترومایی برای عموم مردم هستیم و امیدواریم بتوانیم با همکاری سایر سازمان‌های زیربط از جمله وزارت بهداشت ،هلال احمر ،بسیج صدا و سیما،و...همزمان با برگزاری کنگره و یا در فاصله کمی پس از آن،ا ین برنامه آموزش همگانی را به اجرا بگذاریم.

عراقی زاده افزود: قطعا همایش‌های علمی با تبیین اهمیت موضوع پیشگیری از تروماهای قابل پیشگیری نظیر تصادفات ترومایی ناشی از کار تروماهای داخل منزل و بسیاری از موارد مشابه و ارائه هشدارها و آموزش‌های لازم می توانند به فرهنگ سازی لازم و کاهش جراحت‌ها و مرگ و میر ناشی از کمک کند.

وی افزود: از طرفی با ارائه و آموزش روش‌های کلاسیک و اصولی برخورد با مجروحین ترومایی در دقایق اولیه و آموزش در مانهای حیاتبخش و نگهدارنده می توانند به احیاء بیماران و جلوگیری از عواقب بعدی آن کمک ویژه‌ای کند.


برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha