یکشنبه ۲ آبان ۱۳۹۵ - ۱۲:۵۹
کد خبر: 196134

رییس انجمن متخصصین غدد درون ریز گفت: خوشبختانه با تلاش چندین ساله متخصصین و وزارت بهداشت‌ دیگر در کشور کمبود ید نداریم.

کمبود ید در کشور نداریم

سلامت نیوز: رییس انجمن متخصصین غدد درون ریز گفت: خوشبختانه با تلاش چندین ساله متخصصین و وزارت بهداشت‌ دیگر در کشور کمبود ید نداریم.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از پایگاه اطلاع رسانی شبکه خبر، دکتر فریدون عزیزی در نشست خبری یازدهمین کنگره  بین المللی بیماری های غدد درون ریز و متابولیسم افزود: در این کنگره تازه های علوم غدد درون ریز و بیماری های دیابت و چاقی را مورد بحث قرار می دهیم.
وی گفت: بیماری‌های غددهیپوفیز، غدد فوق کلیه، چربی های خون و پوکی استخوان نیز از محورهای اصلی این کنگره است.
عزیزی افزود: مسایل علوم پایه، مشکلات پرستاری در بیماری‌های غدد از جمله مباحثی است که در این کنگره مطرح می شود و حدود 370 مقاله به همراه 5 مقاله پرستاری دریافت کرده‌ایم.
وی با بیان اینکه این کنگره سخنرانانی از داخل و خارج شامل10 سخنرانی جامع و10 سمپوزیوم خواهیم داشت گفت: دانش غدد دائم در حال تغییر است به ویژه یافته های ژنتیک و ایمونولوژی که ما باید با این تغییرات خود را هماهنگ  کنیم و با تعامل با محققین سایر کشورها امیدواریم گروه مخاطب بیشترین بهره را ببرند.
رییس پژوهشکده غدد درون ریز گفت: متخصصین غدد، داخلی، اطفال و ارتوپدها گروه های مخاطب این کنگره هستند.
رییس انجمن متخصصین غدد درون ریز ادامه داد: میهمانانی از کشورهای مالزی؛ هلند؛ پاکستان؛ استرالیا؛ نیوزلند در این کنگره حضور دارند.
عزیزی افزود: برخلاف سایر بیماری ها؛ بیماری های غدد در کشور از 2000 نفر تجاوز نمی کند و تست های تشخیصی  آن بسیار گران قیمت است بنابراین به ناچار بعضی از نمونه های آزمایش این بیماری به خارج از کشور ارسال می شود که امیدواریم با اختصاص اعتبارات بیشتر این مشکلات در حوزه غدد رفع شود.

وی افزود: خوشبختانه کمبود ید در کشور با فعالیت از سال 68 تاکنون رفع شده است و بررسی های بیماری گواتر در جمعیت  18 هزار نفری ‌دانش آموزان نشان دهنده کاهش کمبود ید در کشور است و الان در کشور کمبود ید نداریم.

عزیزی با اشاره به کمبود ید در زنان باردار گفت: نیاز زنان باردار به ید یک و نیم برابر افراد دیگر است که خوشبختانه با کمک وزارت بهداشت ترکیب ید و اسید فولیک در کشور تولید و در اختیار هموطنان قرار دارد که در سه ماه قبل از بارداری تجویز و در دوره بارداری استفاده می شود.
رییس انجمن متخصصین غدد درون ریز ادامه داد: همچنین زنان شیرده نیازمند ید هستند.
عزیزی افزود: در خصوص محصولات تراریخته باید بررسی ها قبل از ورود به کشور انجام شود تا سود و زیان آن روشن شود.
وی درباره حذف ید از نمک گفت: باید بدانیم به محض حذف ید؛ بیماری های مرتبط با این ریز مغذی مجدداً برمی گردد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha