رییس مركز مدیریت بیماری‌های وزارت بهداشت با بیان این كه تعداد موارد مبتلایان به بیماری مالاریا با اقدامات صورت گرفته در جهت كنترل این بیماری در سال گذشته به نصف رسید، گفت: در قالب برنامه كشوری حذف مالاریا پیش‌بینی شده است كه حداكثر تا 10 سال آینده این بیماری در كشور حذف شود.

دكتر محمد مهدی گویا در گفت‌وگو با ایسنا، بیماری مالاریا را بیماری انگلی بسیار مهم و پرعارضه دانست و گفت: مبارزه با این بیماری در كشور از سال‌های بسیار دور آغاز شده و اقدامات كنترلی در این زمینه صورت گرفته است؛ به طوری كه اكنون این بیماری تنها در منطقه جنوب شرقی كشور مشاهده می‌شود.

وی با بیان این كه انتقال محلی بیماری مالاریا در جنوب شرق كشور وجود دارد، ادامه داد: این بیماری در جنوب استان كرمان، مناطق مركزی تا جنوبی استان سیستان و بلوچستان و همچنین در شرق استان هرمزگان هنوز وجود دارد.

به گفته رییس مركز مدیریت بیماری‌های وزارت بهداشت، شرایط آب و هوایی در میزان بروز این بیماری بسیار مؤثر است، بر این اساس باید پیش‌بینی‌های لازم برای حذف آن صورت گیرد.

وی یادآور شد: هر ساله حدود 10 تا 12 هزار مورد ابتلا به بیماری مالاریا و حتی بیشتر از آن در كشور مشاهده می‌شد، اما با اقدامات كنترلی صورت گرفته تعداد مبتلایان به این بیماری در سال گذشته تقریبا به شش هزار مورد رسید و نصف شد، بخش قابل توجهی از این شش هزار مورد مبتلا (حدود 80 درصد) را جمعیت ایرانی و حدود 20 درصد را مهاجران تشكیل می‌دادند. بر این اساس می‌توان گفت؛ 20 درصد از بار مالاریایی كه به كشور تحمیل می‌شود از خارج از كشور است.

دكتر گویا با اشاره به تهیه برنامه حذف مالاریا در كشور با همكاری تیم كارشناسی سازمان بهداشت جهانی، ادامه داد: حذف مالاریا یعنی این كه انتقال این بیماری از فردی به فرد دیگر در داخل كشور صورت نگیرد و در صورت مشاهده موارد این بیماری، این موارد از خارج از كشور باشند در برنامه تهیه شده برای حذف مالاریا، تمام روستاهای جنوب شرقی توسط تیم كارشناسی بازدید شده و مورد بررسی قرار گرفتند.

وی خاطرنشان كرد: برنامه حذف مالاریا در كشور هفته گذشته در شورای عالی سلامت كشور مطرح شد و حمایت همه اعضا را گرفت. در این برنامه پیش‌بینی شده است كه طی 10 سال بیماری مالاریا در كشور حذف شود، اما شورای عالی سلامت با اعلام حمایت از این برنامه از وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشكی خواست زودتر از موعد پیش‌بینی شده برای حذف این بیماری اقدامات لازم را انجام دهد.

رییس مركز مدیریت بیماری‌های وزارت بهداشت عنوان كرد: اقدامات وزارت بهداشت در زمینه‌ تهیه امكانات برای حذف مالاریا در كشور تقریبا تمام شده است و تنها مقداری بحث آموزش نیروهای انسانی مطرح است. در مجموع با اقدامات انجام شده در جهت كنترل این بیماری، امسال نیز مانند سال گذشته سال خوبی در زمینه‌ كاهش موارد مالاریا خواهد بود.

وی درمان یك فرد مالاریایی را یك اقدام پیشگیرانه مهم عنوان و تصریح كرد: كنترل مرزها به منظور شناسایی افراد مبتلا به مالاریا بسیار مهم و كاری دشوار است، اما اساس كار در برنامه حذف مالاریا تنها به كنترل مرزها مربوط نمی‌شود. در این برنامه باید مبتلایانی كه از آن سوی مرزها می‌آیند شناسایی و درمان شوند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha