کشتار بی‌رحمانه به دست مردم، سال‌هاست که حیات‌وحش کشور را تهدید می‌کند و بااینکه گفته می‌شد سال ۹۱، شکارچیان رکورد تازه‌ای در کشتار بی‌رحمانه برای حیات‌وحش رقم زدند، اما با توجه به اینکه در سال جاری فقط در استان مازندران، دو پلنگ به کام مرگ کشیده شدند و با این روند، شاید آخرین بازمانده‌های این گربه‌سان ارزشمند را مانند دیگر اعضای هم‌خانواده او از دست بدهیم.پلنگ را باید آمیزه‌ای منحصربه‌فرد از زیبایی و قدرت دانست، قوی و درعین‌حال چابک و سریع، با حمله‌های کشنده که کوهستان عرصه حضور اوست. دومین پلنگ مازندران قربانی تصادف شد.

کسی غرش پلنگ در جنگل‌های مازندران را نمی‌شنود

سلامت نیوز:ر: کشتار بی‌رحمانه به دست مردم، سال‌هاست که حیات‌وحش کشور را تهدید می‌کند و بااینکه گفته می‌شد سال ۹۱، شکارچیان رکورد تازه‌ای در کشتار بی‌رحمانه برای حیات‌وحش رقم زدند، اما با توجه به اینکه در سال جاری فقط در استان مازندران، دو پلنگ به کام مرگ کشیده شدند و با این روند، شاید آخرین بازمانده‌های این گربه‌سان ارزشمند را مانند دیگر اعضای هم‌خانواده او از دست بدهیم.پلنگ را باید آمیزه‌ای منحصربه‌فرد از زیبایی و قدرت دانست، قوی و درعین‌حال چابک و سریع، با حمله‌های کشنده که کوهستان عرصه حضور اوست. دومین پلنگ مازندران قربانی تصادف شد.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از مهر،میلاد بهرامی، مدیر روابط عمومی محیط‌زیست مازندران، می‌گوید: «این توله پلنگ در تصادف با خودرو در محور جاده اصلی ساری- کیاسر کشته شد و مأموران حفاظت محیط‌زیست پارک ملی کیاسر با اطلاع از تصادف پلنگ با خودرو در منطقه غول‌سنگ، در محل حضور یافتند.» او اظهار کرد: «بعد از انجام بررسی‌های لازم مشخص شد، مرگ پلنگ نر یک‌ساله بر اثر شدت برخورد با خودروی سواری بوده و جسدش برای بررسی و تحقیقات لازم و درنهایت تاکسیدرمی، در اختیار اداره کل حفاظت محیط‌زیست قرار داده خواهد شد.»

مرگ این پلنگ، دومین حادثه سال جاری در پارک ملی کیاسر و اولین قلاده پلنگ نیز در این منطقه شکار شده بود. پارک ملی کیاسر در ۱۰ کیلومتری جنوب این شهر و در شمال پناهگاه حیات‌وحش قرار دارد.

سید‌جلال موسوی، رئیس پارک ملی کیاسر، می‌گوید: «پس از تاریک‌شدن هوا، یک خودروی سواری در ابتدای جاده شهرک صنعتی نرسیده به شهر کیاسر با یک توله پلنگ در حین عبور از عرض جاده برخورد کرده و منجر به مرگ این‌گونه ارزشمند شده است.»

اولین قلاده پلنگ نیز امسال در کیاسر شکار شد و محیط‌بانان یگان حفاظت پارک ملی، موفق شدند یک نفر متخلف که اقدام به شکار یک قلاده پلنگ کرده بود، دستگیر کنند. این متخلف به همراه یک دستگاه موتورسیکلت و لاشه یک قلاده پلنگ تازه شکارشده دستگیر و پس از تکمیل پرونده تحویل مقامات قضائی شد. پلنگ مازندران همانند دیگر اعضای هم‌خانواده خود، سرنوشت شومی پیدا کرده‌است و سالانه حدود دو قلاده پلنگ از زیست‌بوم مازندران حذف می‌شود. کاهش چشمگیر جمعیت این‌گونه و درنتیجه تلفات پایین آن، می‌تواند حامل پیام تلخی برای محیط‌زیست این دیار باشد چراکه دیگر از جمعیت این‌گونه ردپایی نمانده که شکارچیان بخواهند آن را محو کنند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha