سه‌شنبه ۱۱ آبان ۱۳۹۵ - ۱۶:۴۹
کد خبر: 197089

محققان MIT با استفاده از نانوتیوب های کربن توانستند گیاه اسفناج را به یک حسگر مواد منفجره تبدیل کنند که قادر است پس از شناسایی مواد منفجره، وجود آن را به طور بی سیم برای یک گوشی تلفن هوشمند ارسال کند.

تشخیص مواد منفجره با استفاده از اسفناج

سلامت نیوز:محققان MIT با استفاده از نانوتیوب های کربن توانستند گیاه اسفناج را به یک حسگر مواد منفجره تبدیل کنند که قادر است پس از شناسایی مواد منفجره، وجود آن را به طور بی سیم برای یک گوشی تلفن هوشمند ارسال کند.

به گزارش ایرنا از نیچر، متخصصان MIT برای این منظور سطح زیرین برگ های اسفناج را به ترکیبی حاوی نانوذرات آغشته کردند تا این ترکیب به لایه مزوفیل وارد شود. لایه مزوفیل بخشی از برگ گیاه است که فرآیند فتوسنتز را انجام می دهد. این نانوذرات می توانند وجود ترکیبات نیترو را در آب جذب شده توسط ریشه گیاه شناسایی کنند. این نوع ترکیبات معمولا در مواد منفجره جنگی از جمله مین های زمینی کاربرد دارند.


در صورت وجود این ترکیبات در آب مورد استفاده گیاه، با تابش پرتو لیزر روی برگ های آن، نانوذرات مذکور نوعی سیگنال فلوروسنت ایجاد می کنند که توسط دوربین های مادون قرمز قابل دریافت است.


محققان MIT یک سیستم ارزان قیمت مادون قرمز را روی یک کامپیوتر Raspberry Pi نصب کردند و آن را به گونه ای تنظیم کردند که در صورت شناسایی مواد منفجره، یک ایمیل برای کاربر ارسال شود. به گفته محققان می توان این کامپیوتر را با یک گوشی تلفن هوشمند که به دوربین مناسبی مجهز باشد، جایگزین کرد.
به گفته محققان برای رسیدن مولکول های مواد منفجره از ریشه گیاه به برگ های آن در حدود 10 دقیقه زمان لازم است.
گزارش کامل این تحقیقات در نشریه Nature Materials منتشر شده است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha