هر نیم ساعت یک ایرانی کشته و هر دو دقیقه یک ایرانی دیگر مصدوم می شود. این تنها آمار حوادث جاده ای کشور است که در سال گذشته ثبت شده، اگر آمار حوادث طبیعی، خانگی، کار و... را در کنار این اعداد قرار دهیم نشان دهنده وضعیت بحرانی در این زمینه است. بررسی ها نشان می دهد آنچه پاشنه آشیل حوادث در ایران شده بحث پیشگیری است. تا آنجا که به گفته معاون آموزش پژوهش و فناوری جمعیت هلال احمر آمادگی ایرانی ها در حوادث تنها 9.3 درصد است.

ایرانی ها در برابر حوادث چقدر آمادگی دارند؟

سلامت نیوز: هر نیم ساعت یک ایرانی کشته و هر دو دقیقه یک ایرانی دیگر مصدوم می شود. این تنها آمار حوادث جاده ای کشور است که در سال گذشته ثبت شده، اگر آمار حوادث طبیعی، خانگی، کار و... را در کنار این اعداد قرار دهیم نشان دهنده وضعیت بحرانی در این زمینه است. بررسی ها نشان می دهد آنچه پاشنه آشیل حوادث در ایران شده بحث پیشگیری است. تا آنجا که به گفته معاون آموزش پژوهش و فناوری جمعیت هلال احمر آمادگی ایرانی ها در حوادث تنها 9.3 درصد است.


ایران در رتبه دوم حوادث جاده ای دنیا
به گزارش سلامت نیوز،روزنامه ابتکار نوشت: براساس آخرین آمارها کشور ما در حوزه حمل و نقل یکی از بالاترین میزان فوت و مصدومیت را در بین کشورهای جهان دارد. در حالی که در دنیا به ازای هر 10 هزار خودرو حدود 9 نفر و در اتحادیه اروپا ۱۳ نفر کشته می‌شوند، اما در ایران به ازای همان مقدار خودرو نزدیک به 37 نفر جان خود را از دست می دهند.
وضعیت نامناسب حوادث جاده‌ای کشور ما باعث شده بانک جهانی در بررسی و مطالعات خود، وضعیت حوادث جاده‌ای ایران را بحرانی عنوان کند. بر اساس اعلام پژوهشکده بیمه مرکزی ایران، کشور ما از نظر تصادفات ناایمن رانندگی در بین ۱۹۰ کشور جهان، رتبه ۱۸۹ را به‌ خود اختصاص داده و از این جهت، تنها کشور سیرالئون در غرب قاره آفریقا است که وضعیت نامناسب‌تری نسبت به ایران دارد.


از کار افتادگی سالانه 20 هزار ایرانی
حوادث ناشی از کار سومین عامل مرگ و میر در جهان است و در ایران نیز براساس آمار سال گذشته دست کم سالانه حدود نزدیک به 20 هزار حادثه ناشی از کار اتفاق می‌افتد. این موضوع به ویژه در بخش حوادث ساختمانی بحرانی تر است. براساس آمار نزدیک به 15 هزار حادثه در بخش ساختمانی برای کارگران اتفاق می افتد. آماری که می گویند هر سال بیشتر از سال قبل می شود.


مقام ششم دنیا برای ایران در حوادث طبیعی
ایران به عنوان یکی از 10 کشور بلاخیز دنیا نام برده
می شود. 90 درصد جمعیت کشورمان در معرض خطرات ناشی از وقوع زلزله و سیل قرار دارند. ایران در آسیا چهارمین کشور و در دنیا مقام ششم را از نظر وقوع حوادث طبیعی دارد وآسیب‌ پذیری کشورمان در برابر زلزله 1000 برابر آمریکا و ژاپن است.


پیشگیری که وجود ندارد
آمارها در بخش حوادث گویاست اما آنچه که مشکل زا شده، نبود آموزش ها و راهکاری برای پیشگیری در این حوزه است. تا آنجا که این موضوع باعث شده است آمار مرگ و میر ناشی از حوادث در کشورمان چندین برابر شود. این مساله سبب شده است که 7 الی ۷.۵ درصد از درآمد ناخالص ملی هزینه حوادث انسان‌ساخت ‌شود.


مصدومیت 31 ایرانی به دلیل حوادث
ایسنا در این باره نوشت، سیدحمید جمال‌الدینی معاون آموزش پژوهش و فناوری جمعیت هلال احمر اظهار کرد: براساس آمار سال گذشته ۱۶ هزار و ۵۸۴ کشته و ۳۱۳ هزار مصدوم در مجموع کشور ناشی از حوادث جاده‌ای وجود داشت که نشان می‌دهد در ایران هر نیم ساعت یک کشته و هر دو دقیقه یک مصدوم بر اثر حوادث جاده‌ای ثبت می‌شود.معاون آموزش، پژوهش و فناوری جمعیت هلال احمر کشور با بیان اینکه از هر ۳۱ نفر جمعیت مردم ایران یک نفر به نوعی به دلیل حوادث و مخاطرات طبیعی دچار مصدومیت می‌شود، عنوان کرد: بالغ بر ۷۰ درصد شهرها و روستاها در مسیر رودخانه‌ها قرار دارند.


آمادگی ۹.۳ درصدی
جمال‌الدینی با اشاره به اینکه شاخص آمادگی خانوار در هنگام حوادث ۹.۳ درصد است، عنوان کرد: این شاخص‌ آمادگی توسط ۱۵ آیتم سنجش شده است که در این شاخص به مسائلی مانند دانش خانوار، مهارت رفتاری، وجود کیف اضطراری و کمک‌های اولیه، وجود نقشه اضطراری منزل و ... اشاره
می‌شود. 
معاون آموزش، پژوهش و فناوری جمعیت هلال احمر کشور افزود: بر همین اساس جمعیت هلال ‌احمر هسته آموزش‌های فردمحور را به خانواده محور تبدیل کرده و قرار است طی یک آموزش همگانی ۲۵ میلیون خانوار را با برنامه پنج ساله از لحاظ شاخص آمادگی در هنگام حوادث افزایش دهد.او تصریح کرد: در ابتدا برای تعیین آزمون و خطا این طرح به صورت آزمایشی در یک شهرستان از هر استان اجرا می‌شود به طوری که در این طرح «خادم» در فاز اول ۱۳۰ نفر تسهیل‌گر آموزش داده شده و بعد از یادگیری اصول خادم این آموزش‌ها را به خانواده‌ها منتقل می‌کنند. 
جمال‌الدینی با بیان اینکه شاخص آمادگی خانوار در حوادث در استان‌ها تفاوت معناداری ندارند، گفت: این شاخص آمادگی در برخی از کشورها به بالای ۵۰ درصد و در برخی به بالای ۷۰ درصد می‌رسد. 
معاون آموزش، پژوهش و فناوری جمعیت هلال احمر کشور اضافه کرد: طرح آزمایشی خادم تا سه ماه ابتدایی سال ۹۶ به اتمام رسیده و قرار است تا چهار سال بعد این آموزش ‌همگانی به ۲۵ میلیون نفر از خانوارها برسد.


خراسان رضوی در صدر آمار
در بحث حوادث تقریبا همه استان ها یک وضعیت را دارند اما در این میان برخی استان ها به دلیل قرار گرفتن در کمربند حوادث طبیعی و یا مسافرپذیر بودن آمار بیشتری را به خود اختصاص داده اند.
معاون آموزش، پژوهش و فناوری جمعیت هلال احمر بیان کرد: هشت درصد از حوادث مصدومین و کشته‌های رانندگی در کل کشور مربوط به خراسان رضوی است به طوری که از ۳۱۳ هزار مصدوم کشوری در سال گذشته ۲۵ هزار و ۲۸۵ نفر مربوط به خراسان رضوی و از ۱۶ هزار و ۵۸۴ کشته حوادث جاده‌ای در سال گذشته ۱۲۹۶ نفر مربوط به خراسان رضوی بوده است.معاون آموزش، پژوهش و فناوری جمعیت هلال احمر کشور خاطرنشان کرد: بیش از ۷۵ درصد از پهنه خراسان رضوی از لحاظ ریسک و خطر در پهنه متوسط به بالا قرار دارد همچنین بیش از ۹۰ درصد از جمعیت استان در این پهنه زندگی می‌کنند.

او با بیان اینکه ۶۷ درصد از پهنه خراسان رضوی از لحاظ ضریب زلزله شرایط متوسط به بالا را دارد، اضافه کرد: همچنین این پهنه‌ها دقیقا جایگاه‌هایی است که بیشترین افراد سکونت
دارند.  جمال‌الدینی گفت: ۳.۲ درصد از ماموریت‌های جمعیت هلال ‌احمر در حوزه خراسان رضوی صورت می‌گیرد و پنج درصد از ماموریت‌های حوزه ترافیکی مربوط به این استان است.  معاون آموزش، پژوهش و فناوری جمعیت هلال احمر کشور با بیان اینکه در حوزه سیل و آبگرفتگی هشت درصد از آمارها به خراسان رضوی مربوط می‌شود، یادآور شد: در حالی که تعداد مرگ و میر حوادث در کشور به میزان ۱.۵ درصد کاهش داشت در خراسان رضوی این آمار با ۵.۳ درصد افزایش همراه بود.او ادامه داد: همچنین حوادث ناشی از کار و میزان مرگ و میر مرتبط با این حوادث در خراسان رضوی آماری بالاتر از کشوری دارد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha