متخصصان سازمان بهداشت جهانی اعلام کردند که به لطف اجرای طرح‌ عظیم جهانی واکسیناسیون، شمار مرگ‌ومیر ناشی از ابتلا به سرخک در دنیا از سال 2000 حدود 79 درصد کاهش داشته است اما با توجه به این روند روبه رشد، هنوز هم روزانه حدود 400 کودک براثر ابتلا به سرخک جان خود را از دست می‌دهند.

روزانه 400 کودک قربانی سرخک

سلامت نیوز: متخصصان سازمان بهداشت جهانی اعلام کردند که به لطف اجرای طرح‌ عظیم جهانی واکسیناسیون، شمار مرگ‌ومیر ناشی از ابتلا به سرخک در دنیا از سال 2000 حدود 79 درصد کاهش داشته است اما با توجه به این روند روبه رشد، هنوز هم روزانه حدود 400 کودک براثر ابتلا به سرخک جان خود را از دست می‌دهند.

به گزارش سلامت نیوز، روزنامه فرهیختگان به نقل از «رویترز»نوشت: تلاش‌های جهانی همیشه در راستای ریشه‌کنی سرخک بوده است اما به دلیل کمبود ابزارها و امکانات لازم و اطلاعات موردنیاز، مانع رسیدن کامل به هدف شده است.
اجرای طرح جامع واکسیناسیون در قالب یک طرح جهانی که بین سال‌های 2000 تا 2015 انجام گرفت، جان حدود 3/20 میلیون جوان و کودک را از خطر مرگ نجات داد. اما این طرح در برخی کشورها اجرایی نشد و در سال 2015 حدود 20 میلیون کودک واکسن سرخک دریافت نکردند و قریب 134هزار کودک نیز بر اثر این بیماری جان باختند. جمهوری دموکراتیک کنگو، اتیوپی، هند، اندونزی، نیجریه و پاکستان جزء کشورهایی هستند که نیمی از کودکان‌شان واکسن سرخک دریافت نکرده‌اند و 75 درصد مرگ‌ومیر ناشی از سرخک را در دنیا از آن خود کرده‌اند.
سرخک نوعی ویروس بسیار واگیردار است که از طریق تماس مستقیم یا از راه هوا منتقل می‌شود و بزرگ‌ترین قاتل کودکان دنیا به شمار می‌رود. اما همین ویروس مهلک با تزریق واکسن دیگر خطرناک نیست.
در سال ۲۰۱۵ شیوع گسترده‌ای از سرخک در مصر، ایتوپی، آلمان، قرقیزستان و مغولستان گزارش شد.
شیوع این بیماری در آلمان و مغولستان بیشتر سالمندان را تحت‌تاثیر خود قرار داد و نیاز به واکسیناسیون در افراد جوانی احساس  می‌شد که این واکسن را تزریق نکرده‌بودند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha