وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی از کاهش 35درصدی واردات دارو و ورود 100 قلم داروی جدید ایرانی در دوره فعالیت دولت یازدهم خبر داد.

وزیر بهداشت:100 قلم داروی جدید ایرانی در دولت یازدهم وارد بازار شد

سلامت نیوز:  وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی از کاهش 35درصدی واردات دارو و ورود 100 قلم داروی جدید ایرانی در دوره فعالیت دولت یازدهم خبر داد.

به گزارش  سلامت نیوز به نقل از ایرنا، سید حسن هاشمی روز یکشنبه در مراسم امضای تفاهم نامه با معاونت علمی و فناوری رئیس جمهوری افزود: ورود بیش از 100 قلم داروی جدید به بازار در حالی صورت گرفته است که بر خلاف گذشته به دنبال مراسم رو نمایی نبوده ایم و نتیجه این کار، افزایش صادرات و کاهش واردات در حوزه دارو بوده است.


وی اضافه کرد: در 2،5 سال گذشته از بازار چهار میلیارد دلاری دارو در کشور، سهم بازار تولید داخل از نظر ریالی حدود 10درصد افزایش یافته و از 60 درصد به 70 درصد رسیده است و هدف گذاری این است که در سال های آتی سهم ریالی تولید داخلی دارو در بازار نیاز کشور افزایش یابد.
وزیربهداشت گفت: در زمینه صادرات دارو و تجهیزات و خدمات پزشکی هنوز دوران بلوغ را می گذرانیم ،اگر چه در سه سال گذشته میزان صادرات دارو بیش از 2،5 برابر شده، اما هنوز باید زمینه جهش بیشتری داشته باشیم.


هاشمی ادامه داد: در سه سال گذشته با گسترش فعالیت شرکت های دانش بنیان در حوزه داروهای با تکنولوژی بالا، دو هزار شغل جدید ایجاد شده است و به نظر می رسد ، با این روند حمایت دولت از شرکتهای دانش بنیان به زودی شاهد جهش های بسیار بزرگتری در حوزه فعالیت شرکتهای دانش بنیان حوزه سلامت خواهیم بود.


وی گفت: هم اکنون حدود 600 مرکز تحقیقاتی در دانشگاه های علوم پزشکی کشور در حال فعالیت است و به طور کلی بهترین نخبگان علمی کشور در رشته های علوم پزشکی، داروسازی و دندانپزشکی فعالیت می کنند که بهترین و با استعدادترین جوانان ایران هستند.
وزیر بهداشت افزود: درست از زمان تشکیل دولت یازدهم شورای فناوری و شورای سیاستگذاری وزارت بهداشت برای حمایت از تولید دارو و تجهیزات پزشکی فعال شد و امیدوارم بتوانیم با استفاده از این ظرفیت بزرگ جوانان مستعد کشور، بتوانیم برای تولید ثروت و قطع وابستگی خارجی تلاشهای بیشتری انجام دهیم و هدف اقتصاد مقاومتی را محقق کنیم.

**کاهش مهاجرت نخبگان پزشکی
وی ادامه داد: با توسعه شرکتهای دانش بنیان، در سه سال گذشته شاهد کاهش مهاجرت نخبگان علوم پزشکی از کشور بوده ایم و امیدواریم بتوانیم با حمایت بیشتر از نخبگان علوم پزشکی سهم بیشتری در تولید محصولات دانش بنیان در بازار داشته باشیم و در همین مسیر از معاونت علمی و فناوری رئیس جمهوری نیز کمک خواستیم تا هم از نظر مادی و هم فنی به وزارت بهداشت کمک کنند.


هاشمی گفت: البته حمایت از تولید داخل نیازمند نظارت جدی و کنترل مضاعف است و نباید اجازه دهیم افرادی به اسم تولید داخل به سودجویی و افزایش واردات بپردازند و در قالب قراردادهای داخلی، محصولات خارجی را در کشور گسترش دهند.
وزیر بهداشت افزود: تفاهمنامه ای که امروز بین معاونت علمی و فناوری رئیس جمهوری و وزارت بهداشت منقعد شد، برای استفاده از سهم بخش سلامت از اعتبار 10 هزار میلیارد تومانی وزارت بهداشت و اعتبار جدید توسعه صنایع دانش بنیان است. پیشتر سهم وزارت بهداشت از این نوع اعتبار حدود دوهزار میلیارد تومان بود و با اختصاص 10 هزار میلیارد تومان اعتبار جدید امیدواریم بخش سلامت حداقل 50 درصد سهم داشته باشد.

**تشخیص سره از ناسره در تولیدات داخل
وی اضافه کرد: یکی از مشکلات حوزه تولید محصولات دانش بنیان، ضعف صادرات است و اگر معاونت علمی و فناوری رئیس جمهوری از نوسازی صنعت داروسازی حمایت کند امکان رقابت در بازارهای خارجی افزایش می یابد اما لازمه حمایت از تولید داخل این است که سره را از ناسره تشخیص دهیم و از تولید داخلی واقعی حمایت کنیم.
صبح امروز وزیر بهداشت و معاون علمی و فناوری رئیس جمهوری در وزارت بهداشت برای توسعه تولیدات دانش بنیان حوزه سلامت و استفاده از 10 هزار میلیارد تومان اعتبار جدید این حوزه در بخش سلامت، تفاهمنامه همکاری امضا کردند.


   

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha