رئیس اداره امور مراتع اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان تهران، سطح مراتع استان تهران را ۹۱۹هزار هکتار عنوان کرد و گفت: کاهش تخصیص اعتبارات در سال‌های گذشته، باعث کاهش سرعت اجرای پروژه‌های احیای مراتعی شده که در معرض بیابانی‌شدن قرار دارند.

هشدار نسبت به بیابان شدن ‌۹۱۹هزار هکتار مراتع استان تهران

سلامت نیوز:رئیس اداره امور مراتع اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان تهران، سطح مراتع استان تهران را ۹۱۹هزار هکتار عنوان کرد و گفت: کاهش تخصیص اعتبارات در سال‌های گذشته، باعث کاهش سرعت اجرای پروژه‌های احیای مراتعی شده که در معرض بیابانی‌شدن قرار دارند.


به گزارش سلامت نیوز به نقل از مهر،پیمان شفیعی  مساحت اراضی ملی این استان را بالغ بر ۹۶۳ هزار هکتار عنوان کرد و افزود: از این وسعت، ۹۱۹ هزار هکتار آن مرتع است؛ ضمن اینکه 5/33درصد آن ییلاقی، 30/7درصد مراتع میان‌بر و 35/8 درصد آن قشلاقی است، بنابراین در مجموع 25/5 درصد از مراتع استان تهران از نظر وضعیت پوشش گیاهی خوب، 41/9 درصد متوسط و 32/5 درصد فقیر است.


شفیعی با اشاره به اینکه برای حدود ۵۳۰ هزار هکتار از این مراتع، طرح مرتع‌داری تهیه شده است، گفت: از اهداف اجرای این طرح می‌توان به حفظ منابع پایه، افزایش کمی و کیفی پوشش گیاهی، بهبود شرایط زیست‌محیطی، رونق دادن به صنعت دامداری و افزایش تولیدات دامی و مواردی از این قبیل اشاره کرد.

رئیس اداره امور مراتع اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان تهران اضافه کرد: مراتع جنوب غرب استان تهران که در شهرستان‌های ملارد و شهریار واقع شده‌اند، مساحتی بالغ بر حدود ۹۵ تا ۱۰۰هزار هکتار دارند؛ این در شرایطی است که در شهرستان ملارد ما مشکلی نداریم و شرایط از شهرستان شهریار بهتر است؛ ضمن اینکه در شهرستان شهریار 7هزار هکتار از مراتع در معرض بیابانی‌شدن قرارگرفته‌اند که این مسئله دلایل زیادی دارد.

شفیعی مساحت کل مراتع شهرستان شهریار را حدود ۱۰ تا ۱۲ هزار هکتار عنوان کرد و افزود: بهره‌وری بی‌رویه دام‌ها در سالیان گذشته، افزایش جمعیت، تعدد بهره‌برداران، کم‌توجهی و عدم‌تخصیص اعتبارات لازم ازجمله دلایلی هستند که باعث شده مساحت زیادی از مراتع این شهرستان در معرض بیابانی‌شدن قرار بگیرد.

رئیس اداره امور مراتع اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان تهران با اشاره به اینکه بهره‌برداری بیش از ظرفیت مراتع باعث تخریب و حرکت به سوی نابودی پوشش گیاهی در آنجا شده است، گفت: احیا و اصلاح این مراتع برای جلوگیری از ادامه تخریب‌ها مسئله‌ای حائز اهمیت است؛ ضمن اینکه در این راستا یکی از مهم‌ترین سیاست‌ها و برنامه‌ریزی‌های اداره کل منابع طبیعی استان تهران، تهیه و اجرای طرح‌های مرتع‌داری با اولویت مدیریت چرا و کنترل دام است.

شفیعی ادامه داد: در این راستا همه‌ساله در فصل چرا، اکیپ‌های مدیریت چرای دام تشکیل شده و با متخلفان و بهره‌برداران غیرمجاز برخورد می‌شود؛ اما برای انجام بهتر این طرح نیاز به تأمین اعتبار داریم. در عین حال از دیگر برنامه‌های ما در این زمینه پروژه‌های اصلاح مراتع شامل بوته‌کاری، ذخیره نزولات و مواردی از این قبیل است که کاهش شدید تخصیص اعتبارات طی سال‌های گذشته و عدم‌جذب نیروی کارشناسی مرتبط، سرعت اجرای پروژه‌های احیایی را بسیار کم کرده است.

ضرورت احیای مراتع کشور
به گزارش همشهری، درحالی رئیس اداره امور مراتع منابع طبیعی و آبخیزداری استان تهران نسبت به بیابانی شدن مراتع تهران هشدار می‌دهد که رئیس سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری کشور می‌گوید: مقام معظم رهبری در سیاست‌های کلی نظام در رابطه با بحث بیابان‌زدایی تأکید فراوانی دارند و در برنامه ششــم نیز دولت در زمینــه بیابان‌زدایــی پیش‌بینی‌های لازم را انجام داده است. مهندس خداکرم جلالی با اشاره به اینکه عملیات آبخیزداری در 26میلیون هکتار از مراتع کشور اجرا شده است، گفت: با توجه به شرایط اقلیمی و تهدیدهایی مانند گرمایــش زمین، کمبود آب و بیابان‌زایی و به‌منظور مهار کانون‌های گردوغبار داخلی ضروری است عملیات آبخیزداری و مقابله با بیابان‌زایی در 100میلیون هکتار از عرصه‌های طبیعی کشور اجرایی شود. وی با اشــاره به اینکه 70درصد از نزولات خدادادی تبخیر می‌شود، تصریح کرد: 30درصد باقیمانده را می‌توان به ســفره‌های زیرزمینی تزریق کرد که با عملیات آبخیــزداری در هر هکتار به‌طور متوســط 520مترمکعب آب ذخیره می‌شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha