هوای تهران، ‌به علت پایداری و وارونگی، ‌همچنان در شرایط ناسالم برای همه گروه‌هاست. جلسه كمیته اضطرار كه روز گذشته تشكیل شد، ‌پیش‌دبستانی‌ها، ‌مدارس ابتدایی و برخی مقاطع تحصیلی روز سه‌شنبه تهران و شهرستان‌های استان به جز فیروزكوه، پردیس و دماوند را تعطیل اعلام كرد و قرار شد طرح ترافیك و زوج و فرد تا اطلاع ثانوی تا ساعت ١٩ در سطح شهر تهران اجرا شود.

سلامت نیوز:  هوای تهران، ‌به علت پایداری و وارونگی، ‌همچنان در شرایط ناسالم برای همه گروه‌هاست. جلسه كمیته اضطرار كه روز گذشته تشكیل شد، ‌پیش‌دبستانی‌ها، ‌مدارس ابتدایی و برخی مقاطع تحصیلی روز سه‌شنبه تهران و شهرستان‌های استان به جز فیروزكوه، پردیس و دماوند را تعطیل اعلام كرد و قرار شد طرح ترافیك و زوج و فرد تا اطلاع ثانوی تا ساعت ١٩ در سطح شهر تهران اجرا شود.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه اعتماد، برخورد با خودروها وموتورسیكلت‌های دودزا و آلاینده و همین‌طور خودروهای فاقد معاینه فنی، توقف فروش مجوز روزانه طرح ترافیك تا پایان شرایط ویژه برای كاهش میزان تردد خودرو‌ها در مركز شهر تهران و توقف فعالیت كلیه معادن تهران تا عادی شدن شرایط، لغو ورزش همگانی در پارك‌ها و مجموعه‌های ورزشی شهر تهران، نظارت برعدم به‌كارگیری اتوبوس‌های دودزا، جلوگیری از روشن بودن اتوبوسهای متوقف درترمینال‌ها و جایگاه‌های اتوبوسرانی و ترمینال‌های شهری و نظارت بر توقف جلوگیری از فعالیت‌های عمرانی شهر تهران موثر بر تولید و افزایش آلودگی هوا و استقرار تیم‌های سیاری از سوی اورژانس در میادین پرتردد و آلوده از مصوبات دیگر این جلسه بود. در این میان، آلوده‌ترین ایستگاه شهر، فرمانداری شهرستان ری اعلام شد كه شاخص آلودگی‌اش عدد ٢٠٠ را نشان می‌داد.


حرام است، ‌جایز نیست
در میان باید و نبایدهایی كه در روزهای آلوده می‌شنویم، ‌از ضرورت استفاده نكردن از خودروهای تك‌سرنشین تا معاینه فنی آنها و استفاده از حمل‌و‌نقل عمومی، ‌فتوایی از رهبر معظم انقلاب درباره حرام بودن عمل كسی كه باعث آلودگی هوا شده است، ‌منتشر شده است. به گزارش ایلنا، ‌در این فتوا درباره استفاده از خودروی شخصی آمده است: اگر كسی سبب افزایش آلودگی هوا شود و تنفس این هوا برای مردم به‌ویژه افرادی كه دچار بیماری‌های قلبی و تنفسی هستند ضرر قابل توجه داشته باشد و ضرر معتنابه به مردم برساند، كار حرام مرتكب شده است. لذا اگر مسوولان اعلام كردند كه مردم وسایل نقلیه شخصی را بیرون نیاورند، باید مراعات شود. در ادامه این فتوا آمده است: از نظر شرعی اگر واقعا آلایندگی یك خودرو بیش از حد مجاز است كه قانونا ممنوع است، استفاده از آن اشكال دارد. البته حتی اگر قانون هم منع نكرده باشد ولی صاحب خودرو تشخیص می‌دهد كه آلایندگی این خودرو ضرر زیادی به دیگران می‌زند و واقعا برای سلامت دیگران مضر است، باز هم استفاده از این خودرو جایز نیست.


چقدر بگوییم، ‌حالمان بد است
پلیس سر چهارراه، ‌تیزبینانه به ماشین‌های عبوری نگاه می‌كند تا به موقع دودزاها را متوقف كند، تا نگذارد آلاینده‌ها از جلوی چشمش قسر در بروند. ماسك فیلتردار به صورت دارد و از جریمه ٢٠٠ هزار تومانی ورود خودروها به طرح ترافیك می‌گوید: ماشین‌های بدون طرح را كه دوربین می‌گیرد، ‌٢٠٠ هزار تومان هم جریمه‌اش است، ‌ما هم خودروها، ‌موتورها و ماشین‌های سنگینی كه دودزا باشند را می‌گیریم. آمبولانس‌ها هم می‌آیند دور میدان، ‌چند دقیقه‌ای می‌ایستند و می‌روند. چشمانش ریز شده، ‌به هم فشار می‌دهد و می‌گوید: چقدر دیگر بگوییم، چشمانم می‌سوزد، حالت خواب‌آلود دارم، هرروز ماسك می‌زنم اما نمی‌دانم اصلا تاثیر دارد یا نه. به ما روزی ٤٠٠ تا ٦٠٠ سی‌سی شیر می‌دهند، توی كمدم كلی شیر جمع شده كه نمی‌خورم‌شان.

آن سوی چهارراه، پلیس دیگری ایستاده، بی‌سیم به دست، ‌از روند توقف خودروهای دودزا می‌گوید: ماشین‌هایی كه دودزا باشند را متوقف می‌كنیم، بعد از اینكه پلاك‌شان را كندیم، پلاك اعزام به تعمیرگاه به‌شان می‌دهیم كه به جای پلاك خودشان می‌زنند، مدارك و پلاك‌شان را نگه می‌داریم، بعد از اینكه ماشین درست شد، پلاك را برمی‌گردانیم. او از جریمه ٥٠ هزار تومانی دودزا بودن می‌گوید: من خودم قبض جریمه ندارم، ‌فكر می‌كنم جریمه‌ای كه می‌كنند ٥٠ هزار تومان باشد. این متوقف كردن خودروهای دودزا هرروز است، ‌حتی روزهای غیرآلوده. اما این روزها شدیدتر شده. افسر پلیس سر چهارراه توحید، می‌گوید: ریه و قلب‌مان داغان شده، هنوز مریضی جدی‌ای نگرفتیم، اما هر روز سردرد و خستگی و خواب آلودگی داریم. چشمان راننده تاكسی خطی سر میدان كه هر روز از صبح تاشب كارش مسافركشی است می‌گوید از صبح تا شب می‌سوزد.

نفس پیرزن ٧٠ ساله ماسك به صورتی كه مجبور شده برای انجام كارهایش از خانه بیرون بیاید، ‌تنگ است، چشم‌های كودك مبتلا به سرطان كه صورتش با شال و كلاه و ماسك پوشانده شده، ‌هم بی‌فروغ است، ‌توان دویدن ندارد و كنار مادرش ایستاده تا بغلش كنند یا با كمترین سرعت راه برود تا به نفس‌نفس نیفتد. مركز طبی كودكان، ‌مثل همه بیمارستان‌های كودكان، ‌غم‌انگیزتر از بیمارستان‌های دیگر است. چند كودك در حیاط، ‌روی تاب نشسته‌اند و با هل دادن‌های مادران‌شان تاب می‌خورند و چندتای دیگر حوصله بازی ندارند و روی نیمكت نشسته‌اند. یكی در میان ماسك زده‌اند. مادر یكی از كودكان می‌گوید: دخترم مشكل خونی دارد، ‌سیستم ایمنی پایین‌تری نسبت به بچه‌های دیگر دارد.

هوا كه سرد می‌شود و آلوده، ‌حالش بدتر می‌شود. برایش ماسك می‌زنم تا شاید بهتر نفس بكشد. زنی روی نیمكت‌نشسته، منتظر كودكش. چشم‌هایش غصه دارد و دهانش، ‌ماسك. اهل بوشهر است. می‌گوید: هر وقت تهران می‌آیم، ‌باید ماسك بزنم، ‌به گردو غبار، ‌هوای آلوده حساسیت دارم، گلویم می‌سوزد، ‌آب ریزش پیدا می‌كنم. سرپرستار بیمارستان آماری از مراجعه كودكان به بیمارستان در روزهای آلوده نمی‌دهد، می‌گوید: ‌ما نمی‌دانیم كودكانی كه به ما مراجعه می‌كنند چه مشكلی دارند، ‌باید آمار جزیی و دقیق داشته باشیم تا بدانیم چه كسی برای چه كاری مراجعه كرده.


تعطیلی چند هفته‌ای مدارس نداریم
طرحی برای تعطیلی دو هفته‌ای تا یك ماهه مدارس داده شده بود كه هنوز در مراحل اولیه بررسی به سر می‌برد، طرحی كه اگر به اجرا می‌رسید، باید مدارس در آذرماه تعطیل می‌شد. اما استاندار تهران كه از اعضای كمیته اضطرار است، اعلام كرده برنامه‌ای برای تعطیلی چندهفته‌ای مدارس نداریم. سید حسین هاشمی، ‌گفته است: باید اقداماتی كه در راستای كاهش آلودگی هوای استان تهران است با سرعت بیشتری پیگیری شود. در حال حاضر در دنیا كشورهای پیشرفته نیز بعضا با مشكل آلودگی هوا مواجه می‌شوند به طوری كه مجبور می‌شوند یك روز كامل تردد خودرو در شهر را ممنوع كنند. او از همه شهروندان تهرانی درخواست كرد كه با عدم استفاده از خودروهای شخصی و پرهیز از تردد به صورت تك‌سرنشین در روزهای آلوده به كاهش آلودگی هوا كمك كنند. متاسفانه در حال حاضر ١٠٠ هزار تاكسی و آژانس فرسوده به صورت ٢٤ ساعته در تهران فعالیت می‌كنند كه باید این خودروها از رده خارج شوند و قطعا خروج آنها در اولویت قرار گرفته اما از طرف دیگر امكانات نیز محدود است.


دبیرستانی‌ها هم شش دارند
تعطیلی مدارس ابتدایی در تهران، ‌باعث شد دانش‌آموزان دیگر مقاطع تحصیلی نسبت به تعطیل نشدن‌شان اعتراض كنند. برخی دانش‌آموزان دبیرستانی و والدین‌شان، نسبت به اینكه مشكلات ایجاد شده برای سلامت دیگر دانش‌آموزان برای كمیته اضطرار اهمیتی ندارد؛ این مساله كه با ساختن تصاویر و عباراتی چون «آیا می‌دانستید مقاطع بالاتر از دبستان از شش استفاده نمی‌كنند و نیاز به اكسیژن ندارند و از دود شش استفاده می‌كنند؟»، «چرا دبستان‌ها باید تعطیل باشه ولی بقیه مقاطع نه؟»، «اصلا این منطق مسخره است كه هر چه سن بیشتر می‌شود انسان نسبت به آلودگی مقاوم‌تر است.»

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha