معاون توسعه مدیریت، حقوقی و امور مجلس سازمان حفاظت محیط زیست با اشاره به جلسه امروز 26 آبان ماه هیات وزیران، از مصوبه هیات دولت برای ارائه درخواست به مجلس شورای اسلامی به منظور بررسی با قید فوریت لایحه اصلاح قانون منع آلودگی هوا خبر داد.

درخواست دولت از مجلس برای رسیدگی فوری به لایحه اصلاح قانون منع آلودگی هوا

سلامت نیوز:  معاون توسعه مدیریت، حقوقی و امور مجلس سازمان حفاظت محیط زیست با اشاره به جلسه امروز 26 آبان ماه هیات وزیران، از مصوبه هیات دولت برای ارائه درخواست به مجلس شورای اسلامی به منظور بررسی با قید فوریت لایحه اصلاح قانون منع آلودگی هوا خبر داد.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از از پایگاه اطلاع رسانی سازمان حفاظت محیط زیست، سید محمد مجابی گفت: با توجه به افزایش شاخص آلودگی هوا در تهران و چند کلانشهر دیگر همچون اصفهان، قزوین و البرز (کرج)، بخش مهمی از جلسه امروز هیات دولت به بررسی آلودگی هوا، اقدامات صورت گرفته و چالش های موجود در این حوزه اختصاص داشت.


وی با اشاره به گزارش ارائه شده از وضعیت اقدامات صورت گرفته در دستگاه های مختلف دولت بر اساس مصوبات سال های 1393 و 1395 هیات دولت در این خصوص، افزود: از جمله این گزارش ها، گزارش اقدامات وزارت نفت در موضوعاتی همچون افزایش تولید و توزیع سوخت استاندارد یورو 4 برای خودروها، اصلاح میزان گوگرد گازوئیل توزیعی در کشور به سطح استاندارد برای خودروهای دیزلی، تامین سوخت گاز مورد نیاز نیروگاه ها و کاهش میزان مصرف مازوت در نیروگاه ها، پیگیری برای اجرایی شدن طرح آماک؛ همچنین گزارش اقدامات صورت گرفته برای استاندارسازی خودروهای تولید داخل و وارداتی بود.


به گفته مجابی، عدم توسعه مناسب حمل و نقل عمومی، تردد خودروهای فرسوده به ویژه خودروهای دیزلی در کلانشهرها نیز از جمله چالش هایی بود که در این جلسه مورد بحث و بررسی قرار گرفت و در نهایت منجر به اتخاذ تصمیم ها و مصوباتی در جلسه امروز هیات دولت شد.


معاون سازمان حفاظت محیط زیست با مرور اقدامات مختلف دولت برای بهبود کیفیت هوا در کشور، خاطرنشان کرد: یکی از اقدامات مهم دولت در این زمینه ارائه لایحه اصلاح قانون منع آلودگی هوا به مجلس نهم در سال 93 بود که متاسفانه این لایحه در مجلس نهم بی نتیجه ماند و در مجلس دهم نیز پس از طرح در صحن علنی و بررسی 3 ماده از لایحه به صورت دو شوری، مقرر شد برای بررسی مجدد به کمیسیون تخصصی باز گردد.


مجابی گفت: به لحاظ میزان اهمیت این لایحه، یکی از مصوبات امروز هیات دولت، ارائه درخواست به مجلس دهم برای بررسی با قید فوریت لایحه اصلاح قانون منع آلودگی هوا بود.


جلسه هیئت دولت صبح امروز به ریاست اسحاق جهانگیری معاون اول رئیس جمهوری و با دستور ویژه بررسی اقدامات دولت در جهت کاهش آلودگی هوا و تصمیم گیری درباره پیشنهادهای ارایه شده از سوی کارگروه کاهش آلودگی هوای کلانشهرها برگزار شد.


در این جلسه، سازمان حفاظت محیط زیست گزارشی از بررسی مقایسه ای آلودگی هوا در کلانشهرهای تهران، اصفهان، کرج، اهواز، اراک، شیراز و تبریز و اقدامات دولت در جهت کاهش آلودگی و افزایش روزهای پاک به هیئت وزیران ارایه داد.


همچنین اقدامات دولت براساس گزارش کارگروه کاهش آلودگی هوای کلانشهرها و دستگاه های ذیربط شامل توزیع بنزین یورو 4، گازوئیل با گوگرد کمتر از 50 پی پی ام ، کاهش میزان غلظت بنزن، ارتقای استاندارد خودرو، ممانعت از شماره گذاری خودروهای دیزلی فاقد فیلتر، بازنگری و تصویب حدود مجاز معاینه فنی خودروها و راه اندازی سیستم یکپارچه معاینه فنی، تغییر سوخت مصرفی نیروگاه های برق از مازوت به گاز، نوسازی ناوگان عمومی و خروج خودروهای فرسوده، اجرایی شدن طرح LEZ، عدم شماره گذاری و ثبت سفارش موتورسیکلت ­های کاربراتوری، پایش لحظه ای میزان آلایندگی و در نتیجه کاهش روند هزینه سلامت ناشی از انتشار آلاینده ها بود.


هیئت وزیران در ادامه، پیشنهادهای کارگروه را مورد بررسی و تصویب قرار داد.
طرح نوسازی بیش از هزار دستگاه مینی بوس فرسوده شهر تهران از طریق جایگزینی آنها با تاکسی نو، انعقاد قرارداد خرید 1000 دستگاه اتوبوس حمل و نقل عمومی برای تحویل تا پایان سال در کلانشهرها و پیشنهادات مربوط به بسته مدیریت تقاضای سفر مورد تأیید هیئت وزیران قرار گرفت.


همچنین تمهیدات پیشنهادی کارگروه کاهش آلودگی هوای کلانشهرها به منظور تسهیل در استفاده از 22 هزار میلیارد ریال تسهیلات کم بهره مصوب هیئت وزیران جهت تسریع در نوسازی ناوگان حمل و نقل عمومی درون شهری به تصویب رسید که بر این اساس دولت با مستثنی شدن متقاضیان مربوط به طرح نوسازی ناوگان حمل و نقل عمومی از شمول آیین نامه رعایت شاخص های مالی در اعطای تسهیلات سرمایه در گردش و نیز شرط عدم بدهی غیرجاری و چک برگشتی تا پایان سال 1395 موافقت کرد.


همچنین پیشنهاد کارگروه کاهش آلودگی هوای کلانشهرها در خصوص «اصلاح تقویم آموزشی کشور» مورد تأیید قرار گرفت. به همین منظور لایحه لغو قانون بازگشایی مدارس در اول مهرماه هر سال با درخواست قید دو فوریت برای طرح در مجلس شورای اسلامی تصویب و همزمان مقرر شد وزارت آموزش و پرورش  طرح تقویم جدید تقویم آموزشی کشور را با رویکرد افزایش کارایی و بهره وری سیستم آموزشی توام با حفظ سلامت جسم و روان دانش آموزان مقاطع مختلف تحصیلی و توزیع تعطیلات مدارس در طول سال با توجه به خصوصیات اقلیم مناطق مختلف کشور تهیه و پس از تأیید کارگروه کاهش آلودگی هوای کلانشهرها جهت تصویب نهایی به هیأت وزیران ارایه کند.


هیئت وزیران همچنین وزارت صنعت، معدن و تجارت را موظف کرد ظرف 6 ماه، زمان تعمیرات اساسی سالانه واحدهای صنعتی (هیدروکربوری و برقی) را متناسب با سوخت مصرفی آنها به نحوی تعیین کند که تعطیلات مربوط به تعمیرات مورد نظر به فصول سرد سال منتقل شود.


در ادامه مصوبات کارگروه کاهش آلودگی هوای کلانشهرها، هیئت وزیران سازمان ملی استاندارد را موظف کرد حداکثر در مدت سه ماه نسبت به تدوین استاندارد ملی تجهیزات مورد استفاده در مراکز معاینه فنی و طی مراحل اجباری شدن آن اقدام کند.


تخصیص کد جریمه برای تردد خودروهای فرسوده در محدوده کلانشهرها، از دیگر مصوبات جلسه امروز دولت در راستای کاهش آلودگی هوای کلانشهرها بود. به موجب این مصوبه، میزان جریمه تعیین شده برای تردد وسایل نقلیه در سن فرسودگی هر 24 ساعت یکبار در محدوده کلانشهرها، مبلغ پانصد هزار ریال است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha