ایران بعد از ژاپن و عربستان سعودى سومین مصرف کننده بزرگ سیگارهاى آمریکایى است

ایران سومین مصرف کننده سیگار آمریکایى/چرا سیگار از فهرست تحریم ها خارج شد؟!

به گزارش سلامت نیوزبه نقل از بى.بى.سی، اداره آمار آمریکا اعلام کرد که ایران بعد از ژاپن و عربستان سعودى سومین مصرف کننده بزرگ سیگارهاى آمریکایى در جهان است.

به گفته این سازمان سیگار مهم ترین کالاى مجاز صادراتى سالهاى اخیر شرکت هاى آمریکایى به ایران بوده است.

سازمان بهداشت جهانى نیز اعلام کرده ایران براى کمپانى هاى چند ملیتى تولید سیگار به ویژه شرکت هاى دخانیات آمریکایى از اهمیت زیادى برخوردار است.

اطلاعات اداره آمار آمریکا نشان مى دهد حداقل نیمى از حدود صد میلیون دلار کالایى که شرکتهاى آمریکایى در سال ۲۰۰۵ به ایران صادر کرده اند سیگار بوده است.

کاخ سفید در ماه هاى اخیر تحریم هاى بیشترى علیه ایران وضع کرده است.

اما سیگارهاى آمریکایى در فهرست تحریم هاى ایران قرار ندارد چرا که کنگره آمریکا مدت ها پیش دارو، مواد غذایى و محصولات کشاورزى را از فهرست تحریم هاى ایران خارج کرد.

به این ترتیب سیگار نیز در گروه مواد غذایى قرار گرفت و از فهرست تحریم ها خارج شد.

مت مایرز کارشناس صنعت دخانیات در واشنگتن درباره این تصمیم کنگره مى گوید:

"سیگار نه یک محصول کشاورزى است و نه یک کالاى اساسى. کنگره به اصرار شرکت هاى دخانیاتى تصمیم به مستثنى کردن آن از فهرست تحریم ها گرفت."

گزارش هاى سازمان بهداشت جهانى حاکى از آن است که ایران یکى از کشورهاى مورد علاقه شرکت هاى دخانیات خارجى است.

این سازمان مدارکى را بدست آورده که نشان مى دهد شرکت هاى دخانیات آمریکایى مانند آر جى رینولدزهمواره به ایران به عنوان یک بازار پر رونق براى محصولات خود نگاه کرده و آنها را از طریق واسطه به ایران صادر کرده اند.

اما دلیل توجه شرکت هاى دخانیات به بازارهاى خارجى مانند ایران چیست؟

مت مایرز مى گوید: "مصرف سیگار در آمریکا و بیشتر کشورهاى توسعه یافته سیر نزولى را طى مى کند. شرکت هاى دخانیاتى مجبورند محصولات خود را در کشورهاى دیگر بفروشند. به همین علت است که ایران براى آینده شرکت هاى تولید کننده سیگار بسیار مهم است."

شرکت هاى دخانیاتى در آمریکا سال هاست حق تبلیغ محصولات خود را ندارند و مجبور به پرداخت جریمه هاى چند میلیارد دلارى به شاکیانى شده اند که آنها را به پنهان کردن مضرات سیگار متهم کردند.

بسیارى از کارشناسان معتقدند افزایش آگاهى مردم از مضرات سیگار و بالا رفتن قیمت دخانیات به کاهش ۲۰ درصدى مصرف سیگار در آمریکا کمک کرده است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha