دوشنبه ۱ آذر ۱۳۹۵ - ۱۳:۴۲
کد خبر: 198803

دلیل عطسه کردن، واکنش بدن به ماده آلوده مانند خاک، گرد وغبار، مو و پوسته حیوانات است. با راه یافتن ماده آلوده به بینی، مغز علامت دفع کردن آن‌ را ارسال می‌کند. فرد نفس عمیق می‌گیرد و نفس را حبس می کند و عضلات سینه سفت‌ترمی شود، زبان را پشت کام فشار می‌دهد و با بیرون دادن نفس، هوا با سرعت از بینی خارج می‌شود.

نکاتی جالب درباره عطسه کردن

سلامت نیوز:دلیل عطسه کردن، واکنش بدن به ماده  آلوده مانند خاک، گرد وغبار، مو و پوسته حیوانات است. با راه یافتن ماده آلوده به بینی، مغز علامت دفع کردن آن‌ را ارسال می‌کند. فرد نفس عمیق می‌گیرد و نفس را حبس می کند و عضلات سینه سفت‌ترمی شود، زبان را پشت کام فشار می‌دهد و با بیرون دادن نفس، هوا با سرعت از بینی خارج می‌شود.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه خراسان، در ادامه مطلب به نکات جالبی درباره عطسه کردن به نقل از سایت Reader s Digest اشاره شده است.

تازگی بخشیدن به سیستم تنفسی
به گفته محققان، هرازگاهی بدن به برنامه ‌ریزی مجدد دستگاه تنفسی وبینی نیاز دارد که از طریق عطسه کردن انجام می‌گیرد.

عطسه قلب را متوقف نمی‌کند:
با عطسه کردن قلب متوقف نمی‌شود اما ریتم قلب می‌تواند تغییر کند. این امر به دلیل تغییر فشاردر سینه و جریان خون رخ می‌دهد.

سرعت عطسه:
عطسه با سرعت حدود 160 کیلومتر در ساعت از بینی خارج می‌شود و ایجاد صدا می‌کند. هر چه حرکت هوا سریع ‌تر باشد، عطسه بلندتر خواهد بود.

عطسه ورزش است:
یک عطسه  ماهیچه های گلو، سینه، دیافراگم و شکم را درگیر می‌کند.

به رنگ خلط توجه کنید:
به‌ طور روزانه هر فرد خلط تولید می‌کند. خلط به رنگ سبز،زرد یا قهوه‌ای می‌تواند نشانه عفونت باشد و باید به پزشک مراجعه کنید. گلبول‌های سفید که سختتلاش می‌کنند با عفونت مقابله کنند دلیل این تغییر رنگ است.

قطرات عطسه:
هر یک عطسه می‌تواند 40 هزار قطره ایجاد کند!

خطر گرفتن جلوی عطسه:
این کار می‌تواند باعث پارگی رگ ‌های خونی و حتی پارگی پرده گوش شود.

خواب و عطسه:
هنگام خواب عصب‌هایی که باعث عطسه کردن می‌شود نیز در حال استراحت است.

عطسه‌های متوالی:
عطسه های متوالی مربوط به دلیل عطسه است . بدن برای خارج کردن ماده محرک باید چند بار از طریق عطسه، آن را از بینی خارج کند

 

 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha