دكتر ” مهدی محمودزاده” فوق تخصص آنكولوژی و خون گفت: خوردن چای در دید و بازدیدهای نوروزی از دو لیوان كوچك (استكان) و در دو نوبت بیشتر نشود.

خوردن چای در دید و بازدیدهای نوروزی از دو لیوان كوچك (استكان) و در دو نوبت بیشتر نشود.

دكتر ” مهدی محمودزاده” افزود: در این دید و بازدیدها خوردن چای باید كمرنگ باشد، تا موجب كم خونی افراد نشود.

وی گفت: نوشیدن “چای ” موجب بروز و شیوع كم خونی در افراد می‌شود، چرا كه نوشیدن چای موجب جذب آهن بدن می‌شود و همین امر در بروز كاهش خون در بین افراد نقش خواهد داشت.

وی توصیه كرد: افراد چنانچه تمایل به نوشیدن ” چای ” دارند ، آن را كم رنگ میل كنند.

این فوق تخصص بیماریهای كم خونی افزود: ریزش مو نیز با كم خونی ارتباط مستقیم دارد.

محمودزاده اظهار داشت:كم اشتهایی ، عصبانیت ، كاهش حواس و قوای جسمانی، بی‌حوصلگی و خستگی زودرس از دیگر علایم كم خونی در بین افراد است.

وی گفت: بهترین راه برای جلوگیری از كم‌خونی وتقویت میزان آهن مورد نیاز بدن خوردن غذاهایی مانند گوشت، عدس و جگر به عنوان مناعب غنی آهن است.

به‌گفته وی، نفس تنگی و درد قفسه سینه نیز ناشی از كم خونی در بین افراد است و كم خونی بیشتر در بین كودكان ‪ ۹‬تا ‪ ۱۴‬ماهه و زنانی كه خونریزی زیاد دارند و اطفال و افراد مسنی كه مشكل گوارشی دارند، شایع تر است.

رییس دانشگاه علوم پزشكی چهارمحال و بختیاری، با اشاره به افرایش سفرها در تعطیلات نوروزی گفت:مسافران نوروزی در طول سفر خود بیشتر از غذاهای گرم شده استفاده كنند.

محمودزاده افزود: شایع‌ترین بیماری در سفرهای نوروزی شیوع “اسهال ” و “استفراغ ” است، كه در صورت رعایت نكردن نكات بهداشتی مسافران به آن دچار می‌شوند.

وی، بهترین راه مقابله با شیوع این بیماری در سفرهای نوروزی را استفاده كردن از غذاهای پخته و گرم شده و مصرف آب جوشانده و بهداشتی عنوان كرد.

به گفته وی، مسافران نوروزی همچنین در مسافرت از خوردن میوه با پوست خودداری كنند.

رییس دانشگاه علوم پزشكی استان یادآور شد: برای كاهش اسهال در طول سفرهای نوروزی مسافران محلول” او آر سی” (‪ (ORC‬را همراه خود داشته باشند.

محمودزاده تاكید كرد: خوردن تنقلات در طول تعطیلات نوروزی موجب اختلال در دستگاه گوارشی و شیوع بیماری اسهال و استفراغ می‌شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha